Scandic vahvistaa markkina-asemaansa ja jatkaa kasvua Pohjoismaissa

– Vuonna 2009 Scandic osoitti kykynsä luoda myyntiä ja kannattavuutta kovinakin aikoina, sanoo konsernijohtaja Frank Fiskers.

Taloudellinen tulos tammi-joulukuu 2009 • Liikevaihto oli 661,0 (758,5) miljoonaa euroa. Samaan jaksoon verrattuna, vastaavalla hotellien määrällä sekä valuuttakurssimuutokset huomioimatta, liikevaihto laski 9,9 %. • Samoin verrattuna tuotto käytettävissä olevaa huonetta kohden (RevPAR) laski 10,4 %. • EBITDA oli 61,6 (111,1) miljoonaa euroa, mikä vastasi 9,3 % (14,7) liikevaihdosta. • Vuoden aikana on avattu neljä uutta hotellia, joissa on yhteensä 518 huonetta sekä käynnistetty kolme uutta hotelliprojektia, joiden huonemäärä on yhteensä 887. Taloudelliset tulokset, tammi-joulukuu 2009, Scandic Hotels Holding -konserni Koko vuosi 2009 Koko vuosi 2008 H2 2009 H2 2008 Liikevaihto M€ 661,0 758,5 343,0 375,2 GOP, M€ 246,2 311,5 132,8 156,9 EBITDA, M€ 61,6 111,1 38,4 55,4 EBITDA liikevaihdosta % 9,3 14,7 11,2 14,8 RevPAR € 53,1 63,2 54,6 61,6 Käyttöaste % 60,8 64,9 63,6 66,4 Hotelleja toiminnassa (31.12.) 1) 138 138 Huoneiden määrä (31.12.) 1) 25 070 24 898 Kokopäivätoimiset työntekijät 2) 6 496 6 861 Lajittelematon jäte (kg/hlö/yö) 3) 0,40 0,44 Energiankulutus (kWh/hlö/yö) 3) 40,9 40,1 Vedenkulutus (l/hlö/yö) 3) 205 208 Fossiiliset CO2-päästöt (kg/hlö/yö) 3) 2,6 2,7 1) Sisältää vuokratut, management- ja franchising-hotellit 2) Laskettu jakamalla työtuntien yhteismäärä vuosityöajalla 3) Laskettu hotelleista, jotka ovat olleet toiminnassa koko vuoden ajan Frank Fiskers, Scandicin konsernijohtaja, kommentoi tammi-joulukuun 2009 tulosta: Maailmanlaajuinen talouden kriisi on vaikuttanut dramaattisesti liikematkailuun Pohjoismaissa. Tämä on ollut yksi hotellialan kaikkien aikojen vaikeimmista vuosista, mutta reagoimme aikaisin matalasuhdanteeseen ja olemme selvinneet monin tavoin kilpailijoitamme paremmin. Olemme saaneet taistella kovasti vuoden aikana, mutta Scandic on voittanut asiakkaiden luottamuksen ja vahvistanut asemaansa kasvattamalla markkinaosuuksiaan. Vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä hotellimarkkinoilla oli nähtävissä käyttöasteen laskun tasoittumista, mutta huoneiden hintoihin kohdistuvat paineet jatkuvat. Scandicin toimintamalli, maantieteellinen peitto ja asiakaskunnan koostumus ovat vaikuttaneet siihen, että olemme selviytyneet taantumasta markkinoiden kokonaistilannetta paremmin. Toteutimme säästöohjelman aikaisessa vaiheessa ja sillä oli 32 miljoonan euron vaikutukset vuonna 2009. Siten olemme voineet osittain kompensoida tulojen vähentymistä ja pystyneet luomaan joustavamman kulurakenteen, jossa on vähemmän kiinteitä kuluja. Suurimmassa osassa Scandicin vuokrasopimuksista on liikevaihtoon perustuva vuokra, mikä on myös lieventänyt matalasuhdanteen vaikutuksia. Scandic uskoo edelleen tulevaisuuteen. Ketjumme kasvaa useilla uusilla hotelleilla, erityisesti Pohjoismaissa, ja esittelemme uusia jännittäviä konsepteja. Vuoden 2009 aikana käynnistimme pitkäjännitteisen yhteistyön tähtikokki Jamie Oliverin kanssa, joka loi lasten ruokalistan kaikkiin hotelleihimme. Yhdessä uuden perhekonseptin kanssa se toi Scandic-hotelleihin enemmän lapsiperheitä kuin koskaan ennen ja vuosi olikin suuri menestys vapaa-ajan segmentillä. Jotta vieraat voisivat aina valita terveet elämäntavat myös hotellissa yöpyessään, rakensimme lähes kaikkiin Scandic-hotelleihin uudet huippuvarustellut kuntohuoneet. Scandic toimii aina vahvojen arvojensa pohjalta ja ketju palkittiin vuonna 2009 Grand Travel Award -palkinnolla parhaista ympäristöaloitteista sekä tanskalaisella Climate Cup -palkinnolla. Jatkoimme myös vuonna 2009 tietoista fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, joiden osalta tavoitteenamme ovat nollapäästöt vuonna 2025. Myös muut ympäristöavainluvut osoittavat, että pidämme kiinni pyrkimyksestämme olla markkinoiden parhaita. Johdamme myös kehitystä esteettömien majoitus- ja kokousmahdollisuuksien tarjoamisessa ja olemme turvallinen valinta allergikoille. Tämä panostuksemme sai suurta kansainvälistä huomiota, kun CNN World View teki varsin pitkän raportin Scandicin esteettömyystyöstä. Scandic on osoittanut pystyvänsä luomaan myyntiä myös kovina aikoina. Tämän vuoden aikana kaksi Kööpenhaminassa toimivaa hotellia on siirtynyt haltuumme, mikä on selvästi vahvistanut asemaamme Tanskan pääkaupungissa. Käynnistimme kolme uutta hotelliprojektia: urheiluhotellin Suomen johtavalla liikuntapaikkakunnalla Vierumäellä, uuden hotellin Oslon nopeasti kasvavalla Fornebun alueella, sekä uuden suuren hotellin Tukholman Vasagatanilla. Juuri nyt Scandicilla on rakenteilla tai suunnitteilla 12 uutta hotellia, joihin tulee yhteensä 3270 huonetta. Vuoden 2010 aikana esittelemme monia uutuuksia, mm. aivan uuden tuotteen urheiluseuroille ja yhdistyksille. Jamie Oliver laatii uuden ruokalistan kokousvieraille ja esittelemme inspiroivan kokouskonseptin. Lisäksi luvassa on uusi tuote viikonloppuvieraille. Markkinoita on edelleen vaikea arvioida. Historiallisesti markkinoiden kääntyessä nousuun olemme ensin kokeneet käyttöasteen nousun ja sen jälkeen huonehintojen nousun. Nyt on kuitenkin vaikea ennustaa milloin tämä tapahtuu. Toteuttamamme kustannussäästöt sekä panostuksemme Scandicin konseptien ja hotellivalikoiman vahvistamiseen antavat meille hyvät lähtökohdat selvitä näistä kovista ajoista ja käyttää hyväksemme uudet mahdollisuudet markkinoiden kääntyessä nousuun. Lisätietoja antavat: Frank Fiskers, konsernijohtaja, Scandic, puh: +46 709 73 52 03 Gunilla Rudebjer, rahoitusjohtaja, Scandic, puh: +46 709 73 51 64