Vahva näyttö Scandicilta

Vuoden 2008 tulos

• Liikevaihto kasvoi 5% 758,5 miljoonaan euroon
• EBITDA kasvoi 8% 111,1 miljoonaan euroon, 14,7% liikevaihdosta
• Kestävän kehityksen avainluvut kehittyivät entisestään
• Avattu kuusi uutta hotellia, joissa on 886 huonetta sekä käynnistetty kahdeksan uutta hotelliprojektia, joiden huonemäärä on 1 496

Scandic Hotels Holding –konserni, miljoonaa euroa (tammi-joulukuu 2008)
Koko vuosi 2008 Koko vuosi 2007 Q3-4
2008 Q3-4
Liikevaihto € 758,5 720,5 375,2 376,4
GOP € 311,5 276,5 156,9 149,5
EBITDA € 111,1 103,0 55,4 57,2
EBITDA liikevaihdosta % 14,7 14,3 14,8 15,2
RevPAR € 63,2 61,6 61,6 63,5
Käyttöaste % 64,9 65,6 66,4 68,6

Hotelleja toiminnassa (31.12.)* 138 133
Huoneiden määrä (31.12.)* 24 898 24 005
Kokopäivätoimiset työntekijät 6 599 6 460

Lajittelematon jäte (kg/hlö/yö) ** 0,52 0,59
Energiankulutus (kWh/hlö/yö) ** 39,7 40,4
Vedenkulutus (l/hlö/yö) ** 206 214
Fossiiliset CO2-päästöt (kg/hlö/yö) ** 3,0 3,1
*sisältää vuokratut, management- ja franchising- hotellit
** laskettu hotelleista, jotka ovat olleet toiminnassa koko vuoden ajan

Frank Fiskers, Scandicin konsernijohtaja, kommentoi vuoden 2008 tulosta:

- Olen todella iloinen, että olemme saavuttaneet näin huomattavan myynnin kasvun tilivuoden 2008 aikana. On aina kova paikka vertailla liikevaihtolukuja, kun taustalla on ennätykselliset luvut ja vuosi 2007 oli todella ennätyksellinen vuosi Scandicille. Pystyimme kuitenkin jatkamaan myönteistä kehitystä vuoden 2008 ensimmäisen puolikkaan aikana, kun taas syksystä tuli luonnollisista syistä heikompi. Myös tuotto käytettävissä olevaa huonetta kohden (RevPAR), joka on siis käyttöasteen ja huonehintojen kautta saatu avainluku, nousi korkeimmalle tasolleen vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ja laski hieman syksyn aikana.

- Scandic on kasvattanut markkinaosuuksiaan useimmilla markkinoilla vuoden 2008 aikana, mikä osoittaa vahvan tavaramerkin tärkeyden tällaisina aikoina. Kun talouden tila on epävakaa, asiakkaat valitsevat yleensä tuttuja ja turvallisia vaihtoehtoja, mikä suosii Scandicia. Meille on etua siitä, että olemme selkeästi keskihintaisessa hotellisegmentissä ja siten emme ole yhtä herkkiä suhdannevaihtelujen vaikutuksille. Hyvinä aikoina monet budjettihotellien asiakkaat saattavat vaihtaa ”ylöspäin” Scandiciin, kun taas huonoina aikoina monet luksushotellien asiakkaat vaihtavat ”alaspäin” Scandiciin.

- Olemme myös säilyttäneet EBITDAn osuuden liikevaihdostamme samalla tasolla kuin edellisvuotena, sekä koko vuoden että syksyn osalta. Rahoitustilanteemme ja likviditeettimme on hyvä. Tällaisena aikana tuntuu todella hyvältä pystyä näinkin vahvoihin tuloksiin. Olemme jo aikaisemmin luoneet joustavan kulurakenteen, jotta voisimme toimia nopeammin ja sopeutua markkinatilanteiden muutoksiin. Tämä on nyt osoittautunut oikeaksi toimintatavaksi.

- Scandic jatkoi vuoden aikana myös hotellivalikoimansa laajentamista yhteensä kuudella avatulla hotellilla ja kahdeksalla aloitetulla projektilla. Syksyn aikana avasimme kaksi hotellia Puolassa ja teimme sopimuksen hotellista Hampuriin, Saksaan. Tämä tuntui ilahduttavalta, koska keskitämme kasvumme jatkossa Pohjois- ja Itä-Eurooppaan. Olemme myös jatkaneet investointeja nykyisten hotelliemme tason nostamiseen. Kahden viime vuoden aikana olemme kunnostaneet lähes 5 000 hotellihuonetta, mikä merkitsee kuutta huonetta päivässä tai yhtä huonetta joka neljäs tunti!

- Minulta on kysytty usein aiommeko hidastaa laajentumissuunnitelmiamme laskusuhdanteen takia ja vastaukseni on, että pysymme suunnitelmissamme. Suhdannetilanteen vuoksi kiinteistöjen omistajat ovat hieman varovaisempia ja haluavat valita erityisen vahvan hotellitoimijan. Tämän vuoksi saattaa viedä hieman kauemmin ennen kuin sopimus saadaan aikaan, mutta pitkällä tähtäimellä se on Scandicin eduksi, koska voimme osoittaa, että meillä on hyvä ”track record” monien suhdannesyklien ajalta.

- Scandic on jo monien vuosien ajan tehnyt systemaattista työtä kestävän kehityksen hyväksi ja vähentänyt ympäristövaikutuksiaan. Myös tämän vuoden arvot ovat laskeneet monien tärkeiden avainlukujen osalta. Yhä useammat hotelliketjut alkavat nyt huomata miten keskeistä ympäristötyö on. Luonnollisesti toivotamme kaikki aloitteet tervetulleeksi mutta toivon, että vielä useammat uskaltaisivat seurata jalanjälkiämme ja julkistaa kaikki avainlukunsa. Se lisäisi tietoa näistä asioista ja asiakkaiden olisi helpompi tehdä tietoisia valintoja.

- Ennusteita on vaikea tehdä, koska markkinoiden kehityksestä vuoden 2009 aikana ollaan todella epävarmoja. Tähän mennessä näemme, että ensimmäisestä vuosineljänneksestä näyttää tulevan vaikea, juuri niin kuin olemme odottaneetkin. Scandic tulee toteuttamaan tämän vuoden aikana useita myynti- ja markkinointitoimenpiteitä, joten uskomme niiden jatkavan markkinaosuutemme kasvamista. Tähän asti toteuttamamme toimenpiteet kustannustehokkuuden parantamiseksi ovat myös toimineet hyvin, mikä auttaa meitä ylläpitämään kannattavuutta myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja antavat:
Frank Fiskers, konsernijohtaja, Scandic, puh: +46 709 73 52 03