60-vuotias legenda – SEAT 600 avoauto entisöitiin alkuperäiseen loistoonsa

/ Tarvittiin 30 henkilöä ja 1 500 tuntia, jotta tämä ainutlaatuinen malli saatiin entisöityä 60-vuotispäivänsä kunniaksi
/ Lähes 1 000 alkuperäistä osaa ja päivitetty muotoilu kunnioittavat alkuperäistä legendaa
/ SEAT 600 on nähtävillä ensimmäistä kertaa Barcelonan autonäyttelyssä

Auto, joka laittoi Espanjan pyörille, juhlii 60-vuotis syntymäpäiväänsä tänä vuonna. Tämän vuoksi SEAT entisöi 600-mallin avoauton, joka on nyt ensimmäistä kertaa nähtävillä Automobile Barcelona -autonäyttelyssä. Tämä helmi oli ollut varastoituna viimeiset 25 vuotta ja nyt 30 henkilön tiimi otti tehtäväkseen entisöidä auto täysin käsityönä.

Ohessa muutama avainluku entisöinnistä.

- yli 1000 alkuperäistä osaa: auton purkaminen ja jokaisen osan uudelleenentisöinti täysin käsityönä kesti 1500 tuntia.  Yksi suurimmista haasteista oli löytää yli 1 000 alkuperäistä osaa, jotka vaihdettiin, kertoo Angel Lahoz, SEATin teknologiakeskuksen insinööri, joka oli vastuussa projektista.

- Uudelleensyntyminen 25 vuoden jälkeen: entisöinnin kohteena oli yksityishenkilön omistama SEAT 600 avoauto, joka valmistettiin vuonna 1965. Auto oli ollut varastoituna 25 vuoden ja vaati sen vuoksi paljon työtä mm. sähköjärjestelmien ja mekaanisten osien kanssa. Lopezin mukaan ”Entisöinnin lopputulos on melkein parempi kuin alkuperäinen auto, joka lähti tehtaalta”.

- 15 litraa maalia: autoon tarvittiin 15 litraa sinertävän harmaata maalia, väriä joka on ”ehdottoman trendikäs ja muistuttaa ensimmäistä 600:sta, joka valmistettiin”, kertoo Jordi Font, joka vastaa SEATin Väri&Viimeistely-osastolta

- 50 metriä kukonaskelkangasta: autoa varten valmistettiin 50 metriä erityistä kangasta, joka edustaa ”vertauskuvaa suositusta mustavalkoisesta kukonaskelkuviosta, ja joka muistuttaa menneistä ajoista”, selventää Font

- Manuaalisesti operoitava katto ja alkuperäinen ohjauspyörä: manuaalisesti operoitava liukuva katto on uusittujen osien joukossa erityinen, sillä se tehtiin täysin käsityönä. Ohjauspyörä ja äänimerkin painike ovat alkuperäiset.

- Ainutlaatuinen 60-vuotis juhlaversio: Tänä vuonna SEAT 600 juhlii 60-vuotis syntymäpäiväänsä. Heti lanseerausvuodestaan 1957 lähtien siitä tuli sosiaalinen ilmiö ja espanjalaiset pääsivät vihdoin tien päälle. Tällöin myös monen keskiluokkaisen perheen unelmasta, oman auton hankkimisesta 70 000 pesetalla, tuli vihdoin totta.

- Auto, joka rikkoi myyntiennätyksiä: SEAT 600 oli niin suuri menestys, että jo vuonna 1958 sen tuotanto kuusinkertaistui. Mallia valmistettiin aina vuoteen 1973 saakka ja sitä myytiin kaiken kaikkiaan melkein 800 000 kappaletta.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua