Atecan pikkuveli, SEAT Arona ensiesiteltiin Barcelonassa – Suomeen loppusyksystä

/ SEAT Arona jatkaa Atecan aloittamaa SUV-mallien esiinmarssia malliston laajentuessa yhä suositumpaan kompaktien SUV-mallien luokkaan.
/ SEAT Arona on rakennettu Volkswagen-konsernin uudelle MQB A0 -alustalle.
/ Paljon tilaa kompaktissa muodossa ja erinomaiset personointimahdollisuudet.

Uusi SEAT Arona on täällä. Uusin SEAT näki päivänvalon kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa maanantaina 26. kesäkuuta, Barcelonassa. Tämä odotettu uutuus esitellään suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Uusi SEAT Arona jatkaa SEATin historian suurinta mallistouudistusta. Arona on kompaktin kokoluokan SUV, joka yhdistää käytännöllisyyden, eleganssin, urheilullisuuden ja turvallisuuden sekä uusimman sukupolven liitettävyyspalvelut. SEAT Aronan erottuva muotoilu yhdistettynä hienostuneisuuteen ja lähes lukemattomiin personointimahdollisuuksiin tekee Aronasta yhden kokoluokkansa mielenkiintoisimmista uutuuksista.

Uusi SEAT Arona on SEATin SUV-malliston uusi jäsen ja kooltaan isoveljeään Atecaa pienempi. Arona yhdistää raikkaalla tavalla kompaktin kaupunkiauton piirteet erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin. SEAT Aronaa on vaikea kategorisoida tiettyyn luokkaan, sillä sen ehdoton valtti on monipuolisuus. Aronan kompakti koko, turvallisuusominaisuudet, korkea ajoasento ja moderni muotoilu tekevät Aronasta täydellisen kaupunkiajoon unohtamatta sen hauskaa ja seikkailunhaluista luonnetta niin maatiellä kuin hiekkatielläkin. SEAT Arona on rohkeasti muotoilu persoonallinen SUV.

Uusi SEAT Arona on 4 138 mm pitkä ja 1 780 mm leveä. Arona on siis 225 mm isoveljeään Atecaa lyhyempi. Uusi SEAT Arona tarjoaa myös reilusti maavaraa – 190 mm, ja suuren 400 litran tavaratilan. SEAT Aronan akseliväli on 2 566 mm.

Tarjolle tulee kuusi uutta taloudellista moottoria: kolme TSI-bensiinimoottoria teholuokissa 70 kW (95 hv), 85 kW (115 hv) ja 110 kW (150 hv) ja kaksi TDI-dieselmoottoria teholuokissa 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) sekä täysin uusi 1,0 TGI maa-/biokaasumoottori teholuokassa 66 kW (90 hv).

Pienin 1,0 TSI -bensiinimoottori on varustettu aina viisivaihteisella manuaalivaihteistolla ja 115-hevosvoimaiseen moottoriin voi valita joko kuusivaihteisen manuaalivaihteiston tai seitsemänvaihteisen DSG-automaattivaihteiston. Uusi nelisylinterinen 150-hevosvoimainen 1,5 EVO TSI -bensiinimoottori tulee tarjolle vain FR-varustelutasoon, ja on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Pienimpään 1,6 TDI -dieselmoottoriin voi puolestaan valita joko viisivaihteisen manuaalivaihteiston tai seitsemänvaihteisen DSG-automaattivaihteiston. Suurempi 1,6 TDI 115-hevosvoimainen dieselmoottori on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

SEAT Aronan kompakti koko, monipuolisuus, yksilöintimahdollisuudet, korkeampi ajoasento ja moderni muotoilu tekevät Aronasta auton, joka sopii monenlaiseen elämäntilanteeseen. Uusi Arona on suunniteltu niille, jotka etsivät jännitystä, erilaisuutta ja käytännöllisyyttä. Uusi SEAT on täynnä uusinta teknologiaa, mukavuutta, tilavuutta, turvallisuutta, dynaamisuutta ja yksilöintimahdollisuuksia.

Uusi SEAT Arona on aina viisiovinen ja siihen on tarjolla neljä varustelutasoa: Reference, Style, FR ja Xcellence. FR-varustelutasossa on neljä SEAT Drive -ajoprofiilia: Normal, Sport, Eco ja Individual. FR ja Xcellence -varustelutasoissa on aina vakiona kaksivärisyys, jolloin katto on joko harmaa, musta tai oranssi. Katto on kuitenkin saatavissa lisävarusteena samanvärisenä kuin auto.

Uusi SEAT Arona tarjoaa kaikki infotainment- ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka ovat jo tuttuja muista SEATin malleista. Vakiovarusteita ovat mm. Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä, Hill Hold -mäkilähtöavustin ja Media System Touch 5” kosketusnäytöllä. Saatavilla on myös mm. mukautuva vakionopeudensäädin ACC Stop&Go-toiminnolla, väsymyksen tunnistusjärjestelmä, Kessy avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, 8” kosketusvärinäyttö, Park Assist -pysäköintiavustin ja Blind Spot Detection -katvealueen varoitusjärjestelmä sekä takana risteävän liikenteen varoitus. Saatavissa on myös tutut online-palvelut kuten SEAT Full Link -palvelu, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut.

SEAT Arona valmistetaan Martorellissa, Espanjassa. SEAT on varannut 900 miljoona euroa pelkästään Ibizan ja Aronan investointeihin ja tuotekehitykseen. Nämä investoinnit ovat osa SEATin 3,3 miljardin kokonaisinvestointeja, jotka on allokoitu vuosille 2015–2019.

Suomessa SEAT Aronan myynti alkaa TSI-bensiinimoottoreilla syksyllä 2017. Dieselmoottorilla varustetut uudet SEAT Aronat saapuvat markkinoille loppuvuodesta 2017 ja maa-/biokaasuversio puolestaan vuonna 2018.

Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

www.seat.fi

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua