Autotehtaan vihivaunujen päivärutiini: yli 1600 km ja 23 800 kuljetettua osaa

• SEATin Martorellin tehtaalla työskentelee 125 automaattisesti ohjattua vihivaunua yhdessä yli 7 000 työntekijän kanssa
  • Älykkäät automaattitrukit kuljettavat päivittäin 23 800 osaa kulkien vuodessa 436 000 kilometriä, joka vastaa matkaa maasta kuuhun
  • Robotisoitu sisälogistiikka helpottaa tehtaan työntekijöiden työtä ja nopeuttaa läpimenoaikaa 25 prosenttia

Martorell. Sininen valo syttyy moottorivarastossa aamulla kello viisi. Valon lähde on joku 15 vihivaunusta (AGV, automated guided vehicles), jotka aloittavat ensimmäisen kierroksensa SEATin tehtaalla. Päivittäin vihivaunut tekevät yhteensä jopa 2 800 kierrosta kuljettaen osia varastosta kokoonpanolinjalle.

Näin vihivaunut toimivat:

• 125 vihivaunua ja 7 000 työntekijää: Vihivaunu tarkistaa viivakoodista, että kyydissä on oikea osa ja tunnistin avaa automaattisesti varaston oven. Ohjelmoidut reitit toisten vihivaunujen ja 7 000 tehdastyöntekijän lomassa sujuvasti kuin hienosti synkronoidussa tanssiesityksessä. Vihivaunut kuljettavat moottoreita, vaihdelaatikoita, iskunvaimentimia ja auton ikkunoita jopa 1500 kiloa kerrallaan.
  • Matkan varrella liikennevaloja ja jalankulkijoita: Vihivaunut kulkevat vuosittain yli 436 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin maan ja kuun välimatka. Ennakkoon määritettyjä reittejä kulkiessaan ne osaavat 360 asteen näkökenttänsä ansiosta pysähtyä punaisiin valoihin ja väistää työntekijöitä reittien risteytyessä. Turvallisuuden varmistamiseksi vihivaunut varoittavat havaitsemiaan työntekijöitä varoitusvaloilla ja -äänillä.
  • Navigointia robottigalaksissa: Martorellin tehtaan vihivaunut seuraavat neljääkymmentä reittiä, jotka on luotu lattiaan upotetuilla magneettiraidoilla. Yksi reitti kestää yhdestä seitsemään minuuttia. Vihivaunut vähentävät automaattisesti nopeutta kurveissa säilyttääkseen turvavälin ja vakautensa kuljettaessaan raskaita kuormia. Tulevaisuudessa nämä magneettiraitareitit korvataan navigointijärjestelmällä.
  • Kauko-ohjattua: Viisi valvomon työntekijää määrittää ja tarvittaessa muokkaa kaikkien vihivaunujen reittiasetuksia. Keskitetyt palvelimet keräävät tietoa vihivaunujen sensoreilta ja niiden tarkka sijainti näytetään numerosymboleilla huoneen näytöissä. Vihreä valo kertoo, että vaunu toimii täyttä vauhtia, keltainen kertoo vihivaunun pysähtyneen esteen tai akkujen lataamisen takia. Järjestelmä havaitsee myös mahdolliset tekniset ongelmat ja pystyy ratkaisemaan useimmat niistä välittömästi.
  • Tiedon jakamista teollisuus 4.0:ssa: Neljäs teollinen vallankumous tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden prosessinhallintaan ja päätöksenteon optimointiin samalla kun ihmisten kanssa yhteistyössä toimivat robotit suorittavat fyysisemmät rutiinitehtävät. Digitalisaation ja automaation edelläkävijänä SEAT ennakoi myös toimialan uusia suuntia, kuten tuotannon ja logistiikan ohjelmistojen ja laitteistojen integrointia.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 14 700 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua