CUPRA – ainutlaatuinen automerkki

• SEAT eriyttää CUPRAn itsenäiseksi automerkikseen
  • CUPRA edustaa ainutlaatuisuutta, hienostuneisuutta ja suorituskykyä
  • Ensimmäinen lanseerattava malli on CUPRA Ateca
  • CUPRA TCR debytoi merkin ensimmäisenä kilpa-autona

SEAT lanseeraa uuden automerkin – CUPRAn – jolla on oma identiteetti. Uusi automerkki esiteltiin tänään Barcelonassa pidetyssä tilaisuudessa, jossa paljastettiin myös sen ensimmäinen lanseerattava malli: CUPRA Ateca.

CUPRAsta tulee oma yksikkönsä, jonka malleja kehitetään yhdessä SEATin kanssa, ja joka tulee laajentumaan itsenäisenä automerkkinä. Automerkille tulee erilliset myyntitilat noin 260 valittuun SEAT-jälleenmyyntiliikkeeseen ympäri Eurooppaa.

”CUPRA on suuri mahdollisuus SEATille, asiakkaillemme sekä liiketoiminnallemme. Hanke lähti liikkeelle ryhmästä, jonka unelmana oli valloittaa puolelleen uusia autoista kiinnostuneita ihmisiä”, sanoi SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo.

SEAT on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä ja nyt on paras hetki lanseeraukselle. CUPRA kattaa lisäksi aiemmin SEAT Sportin vastuulla olleen moottoriurheilu- ja kilpa-autodivisioonan, joka integroidaan suoraan uuden automerkin alle.

CUPRAn muutama viikko sitten paljastettu logo on saanut inspiraationsa heimokulttuurien rohkeudesta ja päättäväisyydestä. Logo heijastaa arvoja, joita uusi automerkki haluaa välittää: intohimoa, tarkkuutta, päättäväisyyttä ja rohkeutta.

”Tavoitteemme on kaksinkertaistaa CUPRAn myynti seuraavien 4–5 vuoden aikana keskittyen liiketoimintamallimme neljään pääpilariin: verkostoon, kumppanuuteen, kilpa-autoiluun ja tuotteeseen”, korosti SEATin myynti- ja markkinointijohtaja Wayne Griffiths.

Vahvat kumppanuudet

Osoittaakseen sitoutumisensa osaamiseen, intohimoon, korkeaan laatuun ja yksilöllisyyteen, SEAT on solminut kumppanuuksia laukkuvalmistaja TRAKATANin ja polkupyörävalmistaja FABIKEn kaltaisten pienten, eksklusiivisia tuotteita rajoitettuina sarjoina valmistavien studioiden ja työpajojen kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään autoratoja valmistavan NINCOn, moottoripyörä- ja urheiluvaatteita valmistavan DAINESEn ja muiden vastaavien brändien kanssa, jotka tukevat ja jakavat sen intohimon kilpailemiseen, teknologiaan ja innovaatioihin.

CUPRA Ateca – uuden automerkin ensimmäinen malli

Ikoninen ja voimakas. CUPRA Ateca on SUV-malli, joka merkitsee uuden aikakauden alkua ja on täydellinen auto CUPRAn lanseeraukseen. Se on ainutlaatuinen segmentissään, joka on tähän asti ollut varattu vain premium-merkeille.

Nimi CUPRA on aina edustanut tasapainoa, joka yhdistää hauskuuden ohjauspyörän takana arkipäivän helppokäyttöisyyteen. Moni automerkki ei voi tarjota CUPRAn tarkkaa ajettavuutta ja urheilullisuutta – ja samalla autoa, jolla voi viedä lapset kouluun, käydä ostoksilla tai matkustaa suuren tavaramäärän kanssa, ja jonka ajo-omianaisuudet ovat erittäin korkealuokkaiset. Uusi CUPRA Ateca yhdistää eleganssin ja dynaamisen muotoilun tilaviin sisätiloihin ja suureen tavaratilaan.

”CUPRA Ateca on monipuolisempi kuin mikään muu automerkki. Se on segmentissään ainutlaatuinen malli: 300 hevosvoimaa, 4Drive-nelivetojärjestelmä ja uusi seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Se on paras esimerkki urheilullisuuden, ajomukavuuden ja helppokäyttöisyyden yhdistelmästä jokapäiväisessä käytössä,” sanoo SEATin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Matthias Rabe.

Uuden CUPRA Atecan 2,0 TSI -moottori tuottaa 300 hevosvoimaa (221 kW). Se on yksi markkinoiden teknologisesti edistyksellisemmistä, viimeisimmät päästömääräykset täyttävällä, hiukkassuodattimella varustetuista moottoreista. Moottori on varustettu uudella seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla, joka tarjoaa urheilullisemman ajotuntuman vaihtamalla vaihteita nopeammin, pehmeämmin ja tarkemmin. Vaihteisto on kehitetty yhdistämään erinomainen suorituskyky alhaiseen kulutukseen ja päästöihin.

CUPRA Atecan 4Drive-nelivetojärjestelmä on yksi maailman turvallisimmista ja kehittyneimmistä integroiduista nelivetojärjestelmistä. 4Drive-nelivetojärjestelmä analysoi olosuhteita reaaliajassa huomioiden auton nopeuden, jokaisen pyörän pyörimisnopeuden, ohjauspyörän asennon sekä ajotyylin ja -tilan, tuottaen joka hetkellä juuri tarvittavan voiman kullekin pyörälle. 4Drive-nelivetojärjestelmä on optimoitu toimimaan kaikissa ajotiloissa: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road ja tietysti CUPRA. Kun CUPRA-ajotila on valittuna, moottori reagoi välittömästi hienostuneella äänellä ja mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen.

Muotoilu – tehokkaat ja hämmästyttävät yksityiskohdat

CUPRA Ateca hämmästyttää ulkonäöllään. Keulanylemmässä säleikössä on hunajakennokuvion keskellä uusi CUPRA-logo. Alemmassa säleikössä, varta vasten CUPRA Atecaan suunnitellun puskurin yläpuolella, on mattapintainen alumiininen CUPRA-teksti.

Kiiltävän mustat yksityiskohdat kuuluvat vakiona CUPRA Atecan ulkoasuun: kattokiskot, sivupeilit, ikkunakehykset, kylkilistat, pyörät, etusäleikkö, diffuusorit edessä ja takana samoin kuin spoilerit, jotka kehystävät takaikkunaa. Autossa on myös sen persoonallisuuden esiin tuovia ominaisuuksia, kuten CUPRAn nimen ja logon maahan heijastava tervetuloa-valo. Tehokkaat mustat jarrusatulat, urheilullinen takapuskuri, kuparinvärinen CUPRA-logo takakontissa, neljä pakoputkea takadiffuusorin takana sekä eksklusiiviset CUPRA-logolla varustetut 19-tuumaiset timanttileikatut alumiinivanteet lisäävät ainutlaatuisen ja dynaamisen SUV-mallin urheilullisuutta ja eleganssia. Saatavana on kuusi värivaihtoehtoa: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Gray, Magic Black ja Nevada White.

Sisustan ovipaneelit on verhoiltu alcantaralla ja alumiinisissa kynnyslistoissa on CUPRA-logo. Mustissa alcantara-verhoilluissa istumissa on harmaat tikkaukset ja hiilikuitutehosteet sivulla. Myös urheilullisessa nahkaisessa ohjauspyörässä ja vaihteenvalitsimessa on harmaat tikkaukset. Polkimet on viimeistelty alumiinilla ja ilmastoinnin aukot sekä keskikonsoli on viimeistelty kiiltävän mustiksi. CUPRA-logo löytyy myös ohjauspyörästä, lattiamatoista, avaimesta sekä multimediajärjestelmän kosketusnäytöstä, joka toivottaa kuljettajan tervetulleeksi moottoria käynnistettäessä.

CUPRA Atecan vakiovarustus perustuu kolmeen pääelementtiin: tekniikkaan, muotoiluun ja turvallisuuteen. Siksi järjestelmät, kuten avaimeton keskuslukitus ja käynnistys Kessy, langaton lataus, matkapuhelimen signaalivahvistin, 360-asteen Top View -kamera, 8-tuumainen kosketusnäyttö navigointijärjestelmällä, DCC mukautuva alustansäätö, Digital Cockpit digitaalinen mittaristo sekä Park Assist -pysäköintiavustin ovat vakiovarusteita.

Lisävarusteina valittavissa on mm. suorituskykypaketti – 18-tuuman Brembon tehojarrulevyt, korin hiilikuitupaketti sisältäen takaspoilerin ja ulkopeilien kuvut, sisustan hiilikuitupaketti sisältäen hiilikuitukojelaudan sekä nahkaistuimet.  CUPRA-kuppi-istuimet tulevat saataville vuonna 2019.

Uudessa CUPRA Atecassa on dynaaminen ohjaus ja fantastinen ajotuntuma. Matala painopiste ja jousitus yhdistyvät progressiiviseen, nopeaan ja tarkkaan ohjaukseen. CUPRA Atecan huippunopeus on 245 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa.

SUV-mallit ovat tällä hetkellä muodissa ja niiden suosio kasvaa, mutta CUPRA Atecan veroisia malleja ei markkinoilla juuri ole. Tämä on syy siihen, miksi CUPRA Ateca tulee täyttämään aukon urheilullisten SEAT-mallien ja moottoriurheilun välissä.

CUPRA TCR

CUPRA TCR on brändin ensimmäinen kilpa-auto. Se kilpailee TCR-sarjassa virallisesti kaudella 2018. Uudessa CUPRA TCR:ssa on uusi CUPRA-logo edessä sekä takana, tunnusomainen kupariväritys ja normaalista CUPRA-mallista poikkeavat puskurit, ohjauspyörä, konepeitto ja kuppi-istuimet sekä vuoden 2018 tekniset säännöt täyttävä moottorinohjausyksikkö.

Tulevaisuuden hankkeet

Julkistustilaisuutta varten uusi automerkki on toteuttanut CUPRA Ibiza ja CUPRA Arona -konseptiautot. Vaikka näitä autoja ei vielä ole vahvistettu osaksi CUPRA-tuotevalikoimaa, ne ovat vahvoja, uuden brändin potentiaalia muotoilussa ja tekniikassa osoittavia tutkielmia, jotka kertovat mahdollisuuksista laajentaa CUPRA-elementtejä uusiin segmentteihin.

SEAT Leon CUPRA R ST

Esiteltyjen CUPRA-mallien lisäksi on julkistettu uusi erikoisversio, SEAT Leon CUPRA R ST. SEAT Leon CUPRA R ST:ssä on tunnusmerkilliseen muotoiluun sopivat kupariset yksityiskohdat korissa ja sisätiloissa. Autossa on 300 hevosvoiman 2.0 TSI -moottori, 4Drive-nelivetojärjestelmä ja DSG-automaattivaihteisto sekä hiilikuituiset aerodynaamiset osat, muhkeat pakoäänet, kupariseosvanteet ja suorituskykyiset jarrut.  Auto esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa 2018.