Paras SEAT Ibiza koskaan

/Täydellisen muodonmuutoksen kokenut uusi SEAT Ibiza jatkaa SEATin historian suurinta malliuudistusta
/Uusi SEAT Ibiza on Volkswagen-konsernin ensimmäinen malli, jossa käytetään uutta modulaarista MQB A0 -alustaratkaisua
/Uuden SEAT Ibizan sisätilat ovat kasvaneet merkittävästi, sen tavaratila on luokkansa suurin
/Uusi SEAT Ibiza tuo pikkuautoluokkaan viimeisimmän sukupolven liitettävyyspalvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

Martorell 31.1.2017. Täydellisen muodonmuutoksen kokenut uusi SEAT Ibiza jatkaa SEATin historian suurinta malliuudistusta. Uusi SEAT Ibiza on Volkswagen-konsernin ensimmäinen malli, jossa käytetään uutta modulaarista MQB A0 -alustaratkaisua.

Ibizan sisätilat ovat kasvaneet merkittävästi ja edustavat luokkansa parhaimmistoa. Jalkatila takana on kasvanut 35 mm, pääntila edessä on kasvanut 24 mm ja takana 17 mm. Istuimet ovat hämmästyttävät 42 mm leveämmät kuin edellisessä mallissa. Tavaratila on kasvanut jopa 63 litraa ja on nyt 355 litraa, ollen kokoluokkansa paras. Myös tavaratilan lastauskorkeutta on madallettu, mikä lisää auton käytännöllisyyttä. Uusi SEAT Ibiza on huimat 87 mm leveämpi kuin edeltäjänsä, ja sen akseliväli on kasvanut 95 mm. Uuden alustarakenteen ja mittamuutosten ansiosta uusi SEAT Ibiza on dynaaminen ja mukava ajettava. Ajo- ja matkustusmukavuuden kruunaa parantunut äänieristys.

Uuteen SEAT Ibizaan tulee tarjolle kolmesylinterinen 1,0 TSI-bensiinimoottori 95 hv ja 115 hv -teholuokissa. Moottorit ovat varustettu turbolla, välijäähdyttimellä ja suorasuihkutus-järjestelmällä. Uusi nelisylinterinen 1,5 TSI 150 hv -bensiinimoottori tulee valikoimaan loppuvuodesta 2017. 1,6-litrainen TDI-dieselmoottori on valikoimassa 80, 95 ja 115 hv -tehoversioina. Uusi MQB A0 -alusta mahdollistaa myös uuden moottorivaihtoehdon lisäämisen valikoimaan. Saataville tulee myös 1,0 TSI 90 hv bio-/maakaasuversio. Kaikki SEAT Ibizan moottorit täyttävät EU6-päästörajat. Vaihteistovaihtoehdot ovat joko 5-vaihteinen manuaalivaihteisto alle 95 hv moottoreiden yhteydessä tai 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tehokkaammissa moottoreissa. SEAT Ibizaan on saatavilla myös 7-vaihteinen kaksoiskytkimellä varustettu DSG-automaattivaihteisto. Uusi SEAT Ibiza on tarjolla vain 5-ovisena versiona.

Uusi Ibiza tarjoaa neljä eri varustelutasoa; Reference, Style, FR ja Xcellence. FR-varustelutaso tarjoaa urheilullisuutta ja Xcellence puolestaan hienostuneempia ja mukavuuteen liittyviä ominaisuuksia. Uuteen SEAT Ibizaan on saatavilla led-ajovalot. Led-teknologiaa on hyödynnetty myös kojelaudassa, suuntavilkuissa ja takasumuvaloissa. FR- ja Xcellence-varustelutasoissa sisätilojen valaistuksessa on kaksi väriä, punainen ja valkoinen. FR-varustelutasossa on jäykempi alusta, ja se tarjoaa myös kaksi ajoprofiilia lisää; Normal ja Sport. Xcellence-varustelutasoon nämä ominaisuudet tulevat tarjolle myöhemmin ja hieman pehmeämmillä asetuksilla.

SEAT Ibizan kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo tuttuja Leonista ja Atecasta mutta ovat harvinaisuuksia tässä kokoluokassa. Uudessa SEAT Ibizassa on Front Assist -automaattinen hätäjarrutustoiminto, Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, KESSY -avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, uuden sukupolven etu- ja takapysäköintitutkat sekä korkeatasoisempi peruutuskamera ja premium-luokan 8-tuumainen kosketusnäyttö lasipaneelilla. SEAT Ibizaan on saatavilla nyt myös ensimmäistä kertaa älypuhelimen langaton lataus. Saatavissa on myös online-palveluita kuten SEAT Full Link -palvelu, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut.

SEAT Ibiza on SEATin yksi kolmesta pääpilarista. Se on edustanut SEATin DNA:ta jo kolmen vuosikymmenen ajan. Nyt uusi SEAT Ibiza tulee markkinoille täysin uudistuneena. Se on vahvempi ja näyttävämpi kuin koskaan. Uuden SEAT Ibizan etuosan kolmikulmaiset led-ajovalot ja ikoninen päivävalografiikka tekevät siitä heti tunnistettavan. Etu- ja takaosan ylitykset ovat hyvin lyhyet. Pidempi akseliväli ja ikkunoiden muoto korostavat Ibizan kokoa. Auton takaosa edustaa myös tyypillistä Ibizaa. Takavalot kehystävät autoa ja täydelliset mittasuhteet yhdistettynä ainutlaatuisen muotoiluun ja erinomaiseen aerodynamiikkaan tekevät Ibizasta ainutlaatuisen. Tavaratilan vahvat linjat ja puskurit antavat autosta leveämmän vaikutelman, melkein massiivisen, kun taas takaheijastimet näyttävät tuovan auton yhä lähemmäs maata.

SEAT Ibiza on saanut vaikutteita Leonista ja Atecasta mutta tällä kertaa erilainen muotoilukieli on antanut sisätiloille aivan uudenlaisen ilmeen. Ibizasta löytyy enemmän teknisempiä ja tarkempia linjoja sekä kevyempiä mittasuhteita, jotka tekevät Ibizasta elegantin. Laadukas jälki on selkeästi aistittavissa ja uudet materiaalit takaavat Ibizan nuorekkuuden ja dynaamisen luonteen. Horisontaalisia linjoja on myös tarkoituksellisesti käytetty enemmän, jotta on saatu parannettua auton ergonomiaa ja turvallisuutta. Kaikki käyttökytkimet on sijoitettu kuljettajan ympärille ja mahdollisimman korkealle, jotta kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.

Viidennen sukupolven SEAT Ibiza esitellään suurelle yleisölle Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2017. Uusi SEAT Ibiza tulee Suomen markkinoille alkukesällä 2017. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua