SEAT Atecalle viisi tähteä Euro NCAP -testissä

Uusi SEAT Ateca on saavuttanut korkeimman arvosanan Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Espanjalaisen merkin ensimmäinen SUV-malli todisti tarjoavansa korkean tason turvallisuutta saavuttaessaan viisi tähteä. Uusi Ateca saavutti erinomaisen luokittelun jokaisessa Euro NCAP -testin kategoriassa. Erityisesti korostettiin aikuis- ja lapsiturvallisuutta kuten myös jalankulkijan suojaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

SEAT Ateca on ensimmäinen SEATin neljästä uudesta automallista, joka rullaa ulos tuotantolinjalta seuraavan 18 kuukauden aikana. Vuonna 2017 SEAT kasvattaa mallistoa SUV-crossoverilla. SEAT Atecan arvostusta turvallisuustestissä nostaa se, että viisi tähteä saavutettiin vuonna, jolloin Euro NCAP:iin lisättiin useita uusia testejä sekä korkeammat standardit testien läpäisylle. Testeissä käytettiin uusia, erikokoisia ja tyyppisiä nukkeja, jotta matkustajaturvallisuustaso pystytään vahvistamaan. Testimenetelmien määrää ja ankaruutta on myös lisätty.

Uuden SEAT Atecan menestys testeissä perustuu turvallisuusjärjestelmiin, jotka ovat autossa vakiovarusteena, ja jotka todettiin erittäin tehokkaiksi. Uusi SEAT Ateca, joka on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, sisältää Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmän, jossa on myös jalankulkijatunnistus, ja jota Euro NCAP -testeissä on testattu vuodesta 2016 alkaen. Tämän lisäksi Atecaan on saatavilla myös Lane Assist -kaistanpitoavustin.

SEATin uudessa SUV:ssa, joka muodostaa merkin kolmannen tukipilarin yhdessä Ibizan ja Leonin kanssa, on vakiona seitsemän turvatyynyä, sisältäen kuljettajan puoleisen polviturvatyynyn, kuten myös etu- ja takaistuinten automaattisesti kiristyvät, matkustajan kokoon mukautuvat turvavyöt. Uusi SEAT Ateca sisältää myös muita erinomaisia turvajärjestelmiä, kuten Isofix ja Top Tether -lastenistuinkiinnikkeet takapenkillä, sekä katvealueen varoitusjärjestelmän, joka varoittaa kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä. Tämän lisäksi Atecaan on saatavilla ympäristöntarkkailujärjestelmä 360°-kameralla, väsymyksentunnistin ja visuaalinen takaturvavöiden kiinnittämättömyysvaroitin.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua