SEAT Componentes on valittu Volkswagen-konsernin uuden vaihteiston valmistajaksi

SEAT Componentes -tehdas on saanut valmistaakseen Volkswagen-konsernin uuden MQ281-vaihteiston. MQ281 on 6-vaihteinen manuaalinen vaihdelaatikko, joka asennetaan MQB-alustaisiin autoihin. El Prat de Llobregatissa sijaitseva SEAT Componentes on yksi Volkswagen-konsernin omistamista vaihteistovalmistajista. Muut vaihteistojen valmistustehtaat sijaitsevat Kasselissa Saksassa, Mladá Boleslavissa ja Vrchlabissa Tsekissä, Córdobassa Argentiinassa sekä Kiinan Tianjinissa, Dalianissa, Changchunissa ja Antingissa.

SEAT Componentes aloittaa uuden vaihteiston valmistuksen vuonna 2019 ja tuotannon ennustetaan kasvavan 450 000 yksikköön. Vaihteistot viedään konsernin muille tehtaille eri puolilla maailmaa. SEAT Componentes, joka on yksi SEATin kolmesta tehtaasta Espanjassa Martorellin ja Barcelonan lisäksi, nostaa MQ281-vaihteiston avulla kapasiteettiaan. Ensimmäinen uudella vaihteistolla varustettu malli tulee olemaan Volkswagen Passat.

SEAT Componentesin valitseminen tuotantopaikaksi on Volkswagen-konsernin tunnustus tehtaan tehokkuudelle ja tuottavuudelle, mitkä osaltaan vaikuttivat myönteisesti myös tehtaan valintaan. “Tämä on tunnustus koko henkilökunnalle työstä ja ponnisteluista. Henkilöstö on osoittanut viime vuosina päättäväisyyttä ja kykyä jatkuvaan prosessien parantamiseen. Tämä merkittävä uutinen tarkoittaa meille valtavaa onnistumista”, sanoo SEATin tuotantojohtaja Andreas Tostmann.

Vuoteen 2019 mennessä tehtaaseen asennetaan uudet tuotantolaitteet ja -linjat, jotta tehtaassa voidaan valmistaa 1800 uutta MQ281-vaihteistoa päivittäin. “Tämä on todella suuri haaste koko henkilöstöllemme, mutta tulemme vastaamaan haasteeseen ammattilaisuudellamme sekä sitoutuneisuudellamme ja tämän uuden vaihteiston lanseeraus tulee olemaan menestys”, Tostmann lisää.

SEAT Componentesin tämän hetkinen vuosituotanto on noin 650 000 vaihteistoa ja määrän odotetaan kasvavan 800 000 yksikköön, mikä on tehtaan maksimikapasiteetti. Tehtaassa on yli 1000 työntekijää ja 70 prosenttia tuotannosta viedään ulkomaille.

Perustamisestaan vuodesta 1979 lähtien SEAT Componentes on noteerattu useammankin kerran tehokkuutensa ja kehittyneiden tuotantoprosessiensa ansiosta. Vuosina 2010–2013 tehtaassa tehtiin tuotantolinjojen uudelleenjärjestely, minkä ansiosta kapasiteetti ja tuottavuus kasvoivat ja myös laatu parani. Syyskuussa 2016 SEAT Componentesille myönnettiin Industrial Excellence Award -palkinto. Palkinto oli tunnustus erinomaisesta ja tehokkaasta lean-johtamisesta, jonka ansiosta SEAT Componentesista on tullut tuottavuuden ja laadun uusi mittapuu.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua