SEAT Ibiza – Vuoden Auto Suomessa 2018

Uusi SEAT Ibiza valittiin Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun voittajaksi. Voittaja julkistettiin 13. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa pidetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

SEAT Ibiza voitti äänestyksen 178 pisteellä, toiseksi tulleeseen eroa kertyi 5 pistettä. Peräti 17 tuomariston jäsentä asetti SEAT Ibizan omassa äänestyksessään ykkössijalle. Tuomaristo arvioi SEAT Ibizaa seuraavasti: SEAT Ibiza on pikkuauto, jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat houkuttelevalla tavalla. Etenkin auton ajettavuutta ylistettiin, ja myös muotoilu sai kiitosta.

”Nyt Vuoden Autoksi Suomessa valittiin auto, johon monella suomalaisella on varaa. SEAT Ibizassa yhdistyvät ajomukavuus ja turvallisuus. Ibizassa on myös luokkansa parhaimmat tilat. Moottorivalikoima on kokoluokassaan yksi laajimmista, sisältäen ympäristöystävällisen maa-/biokaasuversion", totesi SEATin johtaja Jukka Kiuru kiitospuheessaan.

Äänestyksessä oli mukana 39 ehdokasta, joista suomalaiset auto- ja liikennetoimittajat valitsivat kuusi finalistia muun muassa koeajojen perusteella. Kahdessa vaiheessa toteutettuun äänestykseen osallistui tänä vuonna 56 Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi) jäsentä.

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt neljättä kertaa. Auton uutuusarvon ohella äänestyksen tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomaristo arvioi ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä sekä muotoilua.

SEAT Ibiza

SEAT Ibizassa yhdistyvät suorituskyky, taloudellisuus, ajomukavuus ja turvallisuus. Laaja moottorivalikoima kattaa neljä bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria sekä maa-/biokaasuversion, teholuokissa 55 kW – 110 kW. Vetotapana on aina etuveto ja vaihteistoksi voi valita joko manuaalivaihteiston tai DSG-automaattivaihteiston. Uuteen SEAT Ibizaan on saatavilla neljä vaihtoehtoista varustelutasoa: Reference, Style, Xcellence ja FR. SEAT Ibizassa käytetään uutta Volkswagen-konsernin modulaarista MQB A0 -alustarakennetta ja siihen on tarjolla yksi kokoluokkansa kattavimmista valikoimista kuljettajaa avustavia järjestelmiä. SEAT Ibiza saavutti luokassaan ensimmäisenä vakiovarusteisena autona viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Uudelle SEAT Ibizalle on myönnetty myös arvostettu Red Dot 2017 -palkinto tuotemuotoilu-kategoriassa.

SEAT Ibiza on ainoa auto, joka selvitti tiensä kaikkien kolmen Euroopassa järjestettävän kilpailun finaaliin: Vuoden Auto Suomessa 2018, Car of the Year 2018 ja AUTOBEST 2018.

SEAT Ibizan hinnat alkavat 14 979,57 eurosta (Ibiza 1,0 Reference 55 kW (75 hv), manuaali).