SEAT ja Ducati – kummassa on enemmän osia, kilpa-autossa vai kilpamoottoripyörässä?

/ Molemmat merkit yhdistävät käsityön tekniikkaan
/ Tarvitaan yli 1400 osaa ja 277 työtuntia, jotta tavallisesta Leonista tulee Leon Cup Racer
/ Ducati-kilpamoottoripyörän syntyminen vaatii yhteensä 2 060 osaa ja 80 työtuntia

Käsityö ja tekniikka yhdistyvät SEAT Sport -autojen ja Ducati Corse -moottoripyörien tuotannossa. Tuotantotiimit työskentelevät Martorellissa ja Bolognassa tuottaakseen palkintokorokkeelle pääseviä ajoneuvoja. Näin valmistetaan Leon Cup Racer ja Ducati MotoGP -ajoneuvot:

- Kaksi palapeliä, jotka sisältävät tuhansia osia: Leonin vakiokori on myös kilpa-auton perusta. Tuotantomallin muuttamiseksi Cup Racer -kilpa-autoksi tarvitaan kuitenkin vielä 1400 osaa. Toisaalta alun perin kilpamoottoripyöräksi suunnitellun Ducatin runkoon tarvitaan 2060 osaa.

- Jopa 277 tuntia käsityötä: mekaanikkotiimi käyttää 277 tuntia valmiin auton kokoonpanoon ja 80 tuntia valmiin moottoripyörän rakentamiseen.

- Koneen sydän: Leon Cup Racer -moottori painaa 170 kiloa ja Ducati-kisapyörän moottori 49 kiloa. Molemmissa tapauksissa moottori on yksi ensimmäisistä paikoilleen asennettavista komponenteista. Erona on se, että auton moottori nostetaan paikalleen nosturin avulla, kun taas moottoripyörässä kolme mekaanikkoa nostaa moottorin käsin paikalleen ja liittää sen runkoon.

- Vaihteenvaihto 9 millisekunnissa: Jos vaihteen voi vaihtaa joka kerta muutaman sekunnin murto-osan nopeammin, voi etu koko kisan kuluessa olla huomattava. Ducatin MotoGP-kilpapyörissä voi vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä, joka mahdollistaa vaihteen vaihdon vain 9 millisekunnissa yksinkertaisesti painamalla vaihdevipua. Leon Cup Racerissa on kuusivaihteinen sähköinen DSG-vaihteisto ja ohjauspyörään sijoitettu vaihteenvalitsin.

- Hallittua tehoa: Leon Cup Racerin 267 km/h nopeutta ja 1 119 kilon massaa hallitaan 378 millin etujarrulevyillä ja kuudella jarrusylinterillä. Kilpa-Ducatissa on puolestaan 340 millin jarrulevyt ja neljä jarrusylinteriä, jotka hallitsevat 350 km/h nopeutta ja 157 kilon massaa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua