SEAT Leon CUPRA 290 – vieläkin enemmän tehoa

SEAT Leon ST CUPRA yhdistää farmariauton tilat ja urheiluauton tehokkuuden

Kaksi suorituskykyistä moottorivaihtoehtoa: 195 kW (265 hv) ja uusi 213 kW (290 hv)

Aiempaakin nopeampi: kiihtyvyys nyt 0-100 km/h parhaimmillaan vain 5,7 sekunnissa

SEAT Leon -malliston 290-hevosvoimainen CUPRA on menevään elämäntyyliin sopiva auto, jossa on tehoa nyt jopa 213 kW. Sekä urheilullinen kolmeovinen SEAT Leon SC CUPRA, viisiovinen SEAT Leon CUPRA että farmariversio SEAT Leon ST CUPRA ovat olleet suosittuja niin lehdistön kuin asiakkaidenkin mielestä ja voitokkaita vertailutesteissä. Leon ST CUPRA:n monipuoliset tilat soveltuvat niin työhön kuin perheellekin 1 470 litran tavaratilan  ansiosta.

SEAT Leon CUPRAa liikuttaa 2,0-litrainen TSI-moottori, jossa on muuttuva nokka-akselin ajoitus.  Teholuokkia on kaksi, 290-hevosvoimaisen version lisäksi tarjolla on myös 195 kW (265 hv) -versio. Sporttiseen kokonaisuuteen kuuluvat vakiovarusteena mukautuva alustansäätö DCC, mekaaninen etutasauspyörästön lukko, progressiivinen ohjaus, ajoprofiilin valinta, täys-led-ajovalot highway-toiminnolla, alcantara-verhoillut urheiluistuimet ja 18" tai 19" kevytmetallivanteet.

DSG-vaihteistolla SEAT Leon CUPRA kiihtyy 0-100 km/h 5,7 sekunnissa, manuaalivaihteisena 5,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi on rajoitettu 250 km/h. Suurin vääntömomentti on 350 Nm, joka on käytettävissä aiempaakin laajemmalla kierrosalueella 1 700 – 5 800 r/min.

SEAT Leon ST CUPRA Nürburgringin nopein farmariauto

SEAT Leon ST CUPRA teki keväällä 2015 uuden ennätyksen selvittämällä Nürburgringin kuuluisan Nordschleifen moottoriradan aikaan 7:58.12 min. Kierrosaika on kaikkien aikojen nopein farmariautolla ajettu aika. Ennätysauto oli etuvetoinen, aiempi 280-hevosvoimainen versio, ja siinä oli
6-vaihteinen käsivaihteisto.

SEAT Leon ST CUPRA 265 2,0 TSI -version hinta alkaa 37 354,21 eurosta. Uuden vieläkin tehokkaamman SEAT Leon ST CUPRA 290 2,0 TSI -version hinta alkaa 40 145,34 eurosta.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua