SEAT Mii Ecofuel on Suomen vuoden ekoauto

Vuoden ekoauton ympäristökriteerit huomioivat kokonaisvaltaisesti auton ympäristökuormituksen

Ensimmäisen kerran Suomen vuoden ekoauto -valinnan  historiassa valituksi tuli metaanikäyttöinen auto

SEAT Mii Ecofuel tarjoaa kuluttajille edullisimman vaihtoehdon siirtyä puhtaiden käyttövoimien käyttäjiksi

"SEAT Mii Ecofuel on kulutukseltaan ja päästöiltään erityisen hyvä auto ja täyttää poikkeuksellisen hyvin ekoautoimagon"- TEP ry

Vuoden ekoautoehdokkaat arvioitiin neljässä ryhmässä, joista kustakin valittiin vuoden ekoauto. Pienten autojen (autoluokat A ja B) 7 ehdokkaan joukosta paras oli SEAT Mii Ecofuel, joka oli myös kokonaisvalinnan paras auto.

Suomen kokonaisuutena paras ekoauto valittiin ryhmien parhaiden autojen joukosta Tekniikka Elämää Palvelemaan ry:n hallituksen äänestyksessä. Valinta perustui yhteispisteisiin, jotka saatiin yhdeksän ympäristöominaisuuden, kahden talousominaisuuden ja kahden käytännöllisyysominaisuuden perusteella sekä muihin arvioituihin näkökohtiin. Tämä oli ensimmäinen kerta Suomen ekoauto -valinnan historiassa, kun valituksi tuli metaanikäyttöinen auto.

Suomen vuoden ekoauton ympäristökriteerit ovat kovat – ne huomioivat kokonaisvaltaisesti uusiutuvan ja uusiutumattoman energian sekä auton ympäristökuormituksen. Ekoauton tulee pystyä käyttämään aurinko- tai tuulienergiaperäistä sekundäärienergialähdettä ja auton tulee pystyä kulkemaan puhtaalla käyttövoimalla eli sähköllä, vedyllä tai metaanilla, joille EU:n puhtaiden käyttövoimien infrastruktuuridirektiivi (2014/94/EU) edellyttää tankkausinfrastruktuurin rakentamisen. Lisäksi ekoautojen tulee olla raakaöljyriippumattomia; niiden pitää pystyä kulkemaan sataprosenttisesti vaihtoehtoisella käyttövoimalla, mutta ne saavat olla polttoainejoustavia, eli kulkea lisäksi bensiinillä tai dieselöljyllä. Kaikkiaan 46 virallisten automaahantuojien mallistossa olevaa tai ollutta henkilöautoa 17 eri automerkiltä läpäisi nämä kriteerit.

Suomen vuoden ekoauton valinta viettää tänä vuonna 20. juhlavuottaan. Tänä vuonna ensimmäisen kerran valinnasta vastasi tekniikan ja ympäristönsuojelun asiantuntijajärjestö Tekniikka Elämää Palvelemaan ry, aiemmin siitä ovat vastanneet 18 kertaa Motiva ja kerran Tuulilasi-lehti.

SEAT Mii Ecofuel - Suomen vuoden ekoauto

SEAT Mii Ecofuel on pienten autojen luokkaan (A) kuuluva metaaniauto, joka on rekisteröity neljälle henkilölle. Mii Ecofuel on halvin sekä puhtaiden käyttövoimien autoista että kaikista vaihtoehtoisten energialähteiden käyttöön pystyvistä henkilöautoista Suomen markkinoilla, joten se tarjoaa kuluttajille edullisimman vaihtoehdon siirtyä puhtaiden käyttövoimien käyttäjiksi. Sillä on alin valmistuksen energiankulutus muutaman muun auton kanssa, alin energian kokonaiskulutus, alimmat elinkaaren kasvihuonekaasupäästöt ja alin kivihiilen ja turpeen kulutus.

SEAT Mii Ecofuelin valintaa Suomen vuoden ekoautoksi luonnehditaan Tekniikka Elämää Palvelemaan ry:n raportissa seuraavasti: se on pieni ja siten sekä kulutukseltaan että päästöiltään erityisen hyvä auto ja poikkeuksellisen hyvin ekoautoimagon täyttävä. Se on mahdollisimman yksinkertainen polttomoottoriauto, joka on tarkoitettu tarpeelliseen liikkumiseen, ei turhiin ajoihin. Se on valmistettu yleisistä ja helposti saatavissa olevista luonnonvaroista, joita on myös helppo kierrättää.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua