SEAT rikkoi ennätyksiä vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla

• Espanjalainen autonvalmistaja SEAT toimitti maailmanlaajuisesti 289 900 autoa ja ylsi historiansa parhaaseen tulokseen vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla
  • Saksa, Espanja, Iso-Britannia ja Ranska suurimmat myynnin vauhdittajamaat
  • Uuden ison SUV:in SEAT Tarracon maailmanensi-ilta syyskuussa

SEAT päätti vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon uudella myyntiennätyksellä. Vuoden 2018 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana SEATin maailmanlaajuiset toimitukset kasvoivat 17,6 % saavuttaen kokonaisvolyymin 289 900 autoa (2017: 246 500). Autoja toimitettiin yli 43 000 enemmän verrattaessa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja samalla rikottiin vuoden 2000 edellinen ennätys (278 500).

Kesäkuussa 2018 SEAT myi yli 50 000 autoa yhdessä kuukaudessa (51 400), joka on 13,7 % enemmän verrattuna edellisvuoteen (45 200). Samalla saavutettiin SEATin historian paras myyntikuukausi ja rikottiin vanha kesäkuun ennätys vuodelta 2000 (48 900).

”Vuoden 2018 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana myyntimme kasvoi enemmän kuin alun perin odotimme. Vuonna 2017 kasvua tuli lähes 17 % ja tänä vuonna kasvua kiihdyttää erityisesti uusi Arona. Olemme erittäin luottavaisia myös loppuvuoden myynnin suhteen, sillä lanseeraamme CUPRA Atecan ja uuden ison SUV:in SEAT Tarracon. Molemmat mallit tavoittelevat uusia asiakkaita uusista segmenteistä. Joudumme toki kohtaamaan uuden WLTP-päästömittaustavan mahdolliset vaikutukset, kuten kaikki muutkin autonvalmistajat, kertoi SEATin markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Wayne Griffiths.

Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon kasvun vauhdittajina olivat erityisesti isot Euroopan maat. Espanjassa SEAT toimitti 62 200 autoa (+14,9 % ), jossa myynnin kasvu tuli erityisesti SEAT Leonin ja Ibizan ansiosta. Volyymiltaan toiseksi suurimmassa maassa Saksassa myyntiin 57 200 autoa (+17,7 %). Iso-Britanniassa puolestaan kasvua tuli yli 20 % (35 900, +21,7 %). Myös Ranskassa (15 800, +18,7 %) ja Italiassa (12 800, +21,6 %) tehtiin uudet myyntiennätykset. Monet muutkin Euroopan maat ylsivät uusiin myyntiennätyksiin, kuten Itävalta (+23 %), Belgia (+43,9 %), Portugali (+18,1 %) ja Alankomaat (+27,6 %).

Suomessa SEATeja rekisteröitiin vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla 1 522 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Rekisteröinnit kasvoivat huimat 43,9 % edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kasvua tuli 3,2 % (369 kpl) edellisen vuoden kesäkuuhun verrattuna. Alkuvuoden suosituin SEAT-malli oli SEAT Leon (522 kpl). Rekisteröinneillä mitattuna SEAT on eniten kasvaneiden merkkien joukossa Suomessa.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT Finland, riitta.karjalainen@seat.fi, 040 578 3924.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua