SEAT rikkoi myyntiennätyksen vuonna 2018

Historiallinen tulos. ”Uusi myyntiennätys vahvistaa mallistouudistuksemme ja strategiamme oikean suunnan. SEATin myynti kasvoi jo toisena vuotena peräkkäin kaksinumeroisin luvuin – tämä on harvinainen saavutus autoteollisuudessa. Autoalalla tapahtuu nyt paljon, mutta asiakkaiden luottamuksen ja positiivisen taloudellisen tuloksen siivittämänä katsomme tulevaisuuteen optimistisesti”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo

Vuonna 2018 SEATeja toimitettiin asiakkaille 517 600 kappaletta, joka on 10,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on SEATin 68-vuotisen historian paras tulos ja ylittää siten myös edellisen ennätyksen vuodelta 2000 (514 800). SEATin myynti kasvoi jo kuudetta vuotta peräkkäin ja vuodesta 2012 lähtien SEATin myynti on kasvanut yli 60 %. Vuonna 2018 joka kolmas myyty SEAT-malli oli SUV.

SEATin myyntiä vauhditti erityisesti uusi SEAT Arona. SEAT Aronaa toimitettiin asiakkaille viime vuoden aikana 98 900 kappaletta. SEAT Leon on puolestaan edelleen SEATin myyntimenestysmalli ja sen toimitukset ylsivät myös yhteen sen historian parhaista. SEAT Leon-malleja toimitettiin asiakkaille 158 300 kappaletta. SEAT Ibizaa puolestaan toimitettiin asiakkaille 136 100 ja SEAT Atecaa 78 200 kappaletta. Vuonna 2018 lanseerattua CUPRAa toimitettiin asiakkaille yhteensä 14 300 kappaletta, kasvun ollessa huimat 40 %.

Euroopassa kasvua tuli erityisesti viidellä Euroopan markkinalla: Ranskan (31,3 %, 31 800), Espanjan (13,2 %, 107 800), Iso-Britannian (12,0 %, 62 900), Saksan (11,8 %, 114 200) ja Italian (10,9 %, 20 000) markkinalla.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua