SEAT sähköistyy ja esittelee yhden uuden auton kuuden kuukauden välein vuoteen 2020 asti

• SEAT tuo ensimmäisen täyssähköauton myyntiin vuonna 2020. Auton toimintamatka tulee olemaan 500 kilometriä.
  • ”On aika katsoa tulevaisuuteen kunnianhimoinen kasvu mielessä”, sanoo toimitusjohtaja Luca de Meo.
  • SEATin kaikkien aikojen paras taloudellinen tulos vuonna 2017
  • Lisää brändejä, lisää markkinoita, lisää autoja ja lisää energiavaihtoehtoja

SEAT tulee esittelemään yhden uuden auton kuuden kuukauden välein vuoteen 2020 asti. Kaksi ensimmäistä autoa ovat SEAT Tarraco ja CUPRA Ateca, jotka tulevat myyntiin vuoden 2018 lopulla. Uuden sukupolven SEAT Leon saapuu markkinoille ensi vuonna kahtena eri versiona: viisiovisena sekä ST-farmarimallina. Vuonna 2020 nähdään SEATin ensimmäinen täyssähköinen automalli, joka rakennetaan Volkswagen-konsernin MEB-alustalle. Sen toimintamatka on 500 kilometriä ja täyssähköauto tulee täydentämään SEATin CUV (Crossover Utility Vehicle) -mallistoa.

SEAT ottaa askeleen eteenpäin sähköisen liikkumisen lisäämisessä myös uuden sukupolven SEAT Leon -hybridimallillaan, joka esitellään vuonna 2020. SEAT panostaa edelleen myös maa-/biokaasu- ja polttomoottoriautoihin.

”Voimme olla tyytyväisiä vuoden 2017 tuloksiin, mutta emme saa tyytyä niihin. Olemme yhdessä vakauttaneet tilanteen ja nyt on aika katsoa tulevaisuuteen kunnianhimoinen kasvu mielessä”, sanoi toimitusjohtaja Luca de Meo.

2017 – ennätysten vuosi

SEAT päätti vuoden 2017 menestyksekkäästi, saavuttaen kaikkien aikojen parhaan taloudellisen tuloksensa. SEATin liikevaihto saavutti vuonna 2017 uuden ennätyksen, 9,552 miljardia euroa, mikä oli 11,1 % enemmän kuin edellisenä vuonna (2016: 8,597 miljardia euroa).

Yhtiön liikevaihtoa kasvatti vuoden 2001 jälkeen suurin volyymi, 468 400 ajoneuvoa, minkä ansiosta SEAT on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä, sekä kehittynyt merkkivalikoima, jonka kärkituotteena on SEAT Ateca. Vuodesta 2013 SEATin liikevaihto on noussut lähes 50 prosenttia.

”Vuosi 2017 oli SEATille ennätysten vuosi. Myynnin näkökulmasta tulos on seurausta kaikkien mallien tasapainoisesta kehitystyöstä. Mallistomme keski-ikä on tällä hetkellä hieman yli kolme vuotta, joten meillä on yksi markkinoiden tuoreimmista mallistoista. Se kattaa kaikki merkittävät segmentit Euroopassa ja mallistossamme on myös luokkansa johtavia malleja. Olemme muutamassa vuodessa tehneet SEATista merkityksellisen brändin suurelle osalle eurooppalaisista asiakkaista”, sanoo Luca de Meo.

Viimeisin mallistouudistus on tulosta suurimmista investoinneista sitten Martorellin tehtaan rakentamisen vuonna 1992. Viime vuonna SEAT käytti 962 miljoonaa euroa investointeihin ja tuotekehitykseen. Summa oli 10,1 % SEATin kokonaisliikevaihdosta ja 11,6 % enemmän kuin vuonna 2016 (862 miljoonaa). Tästä summasta korvamerkittiin suoraan tuotekehitykseen 464 miljoonaa euroa, mikä vastaa lähes kolmea prosenttia Espanjan kaikista tuotekehityskustannuksista tehden SEATista Espanjan johtavan teollisuussijoittajan.

Vuosina 2013–2017 SEAT investoi yli 3,3 miljardia euroa tulevaisuuteensa. SEATin päätavoitteena on historian suurin tuoteuudistus sekä uusien, digitaalisuuden, liitettävyyden ja älykkään liikkumisen eturintamaan kuuluvien palvelujen kehittäminen.

”Vuonna 2017 paransimme tulosta kaikilla tärkeimmillä taloudellisilla mittareilla. SEAT jatkaa investointeja tulevaisuuteensa ja se tuo erinomaisia tuloksia. SEATin strategia toimii ja olemme saavuttaneet kannattavuustavoitteemme. Yrityksemme toimii kestävällä pohjalla ja olemme valmiita kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja sijoittamaan kasvuun”, sanoo SEATin talous-, hallinto- ja IT -johtaja Holger Kintscher.

Vuonna 2017 viennin osuus SEATin liikevaihdosta oli 81,1 %, joka on lähes 3 % koko Espanjan viennistä. Tämä tekee SEATista Espanjan tärkeimmän teollisen vientiyrityksen. Tulevina vuosina SEATin tavoite on tehostaa kansainvälistymistä ja jatkaa kasvua Euroopan ulkopuolelle.

SEAT esitteli vuonna 2017 myös uuden MQB A0 -alustan käynnistäen Ibizan ja Aronan valmistuksen Martorellissa. Molemmat mallit yhdessä Leonin ja Audi Q3:n (jonka valmistus korvataan Audi A1:llä vuoden 2018 toisella vuosipuoliskolla) kanssa ovat kasvattaneet Martorellin tuotannon 95 prosenttiin nykyisestä valmistuskapasiteetista. Lisäksi MQB A0 -alusta luo vakautta, sillä se takaa suuren tuotantovolyymin seuraavien kymmenen vuoden aikana.

Lisää brändejä, lisää markkinoita, lisää autoja ja lisää energiavaihtoehtoja

SEATin kasvu perustuu neljään osa-alueeseen: lisää brändejä, lisää markkinoita, lisää autoja ja lisää energiavaihtoehtoja.

SEAT julkisti ensimmäisellä vuosineljänneksellä uuden automerkin, urheilullisen CUPRAn. ”CUPRA on brändi, joka houkuttaa uusia asiakkaita, jatkaa sitoutumista moottoriurheiluun, integroi saumattomasti esimerkiksi sähköistymisen, hybridisaation, liitettävyyden ja kuljettajaa avustavien järjestelmien kaltaista tekniikkaa ja parantaa koko SEAT-organisaation imagoa, uskottavuutta ja mainetta”, kertoi Luca de Meo.

SEAT on myös äskettäin perustanut uuden yrityksen, XMOBA:n, jonka päätavoitteena on tunnistaa, testata, myydä ja tehdä investointeja uusiin, tulevaisuuden liikkumisratkaisujen kehittämistä edistäviin hankkeisiin. XMOBA ja CUPRA ovat mukana SEAT Metropolis:Lab Barcelonassa, joka on vuonna 2017 avattu SEATin täysin omistama digilaboratorio ja osa Volkswagen-konsernin maailmanlaajuista IT-laboratorioverkostoa.

Lisäksi Luca de Meo vahvisti SEATin sitoutumisen avoimuuteen ja digitaalisen ekosysteemin rakentamiseen auton ympärille. Näissä puitteissa on kehitetty kumppanuuksia mm. Amazonin, Alexan, Shazamin, Wazen Telefónican ja Saban kanssa. ”Haluamme olla tärkeä toimija autojen liitettävyydessä. Tavoitteenamme on tulla edelläkävijäksi.”

Luca de Meo muistutti myös globalisaation roolista SEATin strategiassa. Yhtiö toimii yli 80 maassa, mutta vain 15 prosenttia myynnistä tehdään Euroopan ulkopuolella. Tässä mielessä yhtiön strategiset kasvualueet ovat Pohjois-Afrikka, jossa SEAT johtaa Volkswagen-konsernin ajoneuvojen kokoonpanoprojektia Algeriassa, sekä Latinalainen Amerikka ja Meksiko, jossa yhtiö tutkii tuotantomahdollisuuksia.

Yritys on hiljattain laajentanut markkina-aluettaan Norjaan sekä Uuteen-Seelantiin, jonka jälkeen yritys on markkinoilla kaikilla viidellä mantereella. SEAT osallistuu myös Volkswagen Group Kiinan ja kiinalaisen autovalmistaja JAC:n yhteistyöyrityksen toimintaan tarjoamalla teknistä tukea ja osaamista tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä muotoiluun.

Kasvua jatkaakseen SEAT laajentaa mallistoaan edelleen. ”SEAT esittelee yhden uuden auton kuuden kuukauden välein vuoteen 2020 asti”, Luca de Meo ilmoitti.

Toimitusjohtaja de Meo paljasti myös, että SEAT sähköistyy vuonna 2020. ”Silloin esitellään SEAT Leonin Martorellissa valmistettu lataushybridiversio, jonka toimintamatka sähköllä on vähintään 50 kilometriä sekä SEATin ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-alustalle rakennettu täyssähköauto.”

SEATin ensimmäinen täyssähköauto tulee olemaan kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Sen toimintamatka on jopa 500 kilometriä, siinä on markkinoiden edistyksellisimmät liitettävyys- ja infotainment-järjestelmät ja se on autonomisessa ajamisessa vähintään tasolla 2.

SEATin toimitusjohtaja vahvisti myös yhtiön sitoutumisen kaasuautoihin: ”Johdamme Volkswagen-konsernin kaasuajoneuvojen teknistä kehitysprojektia. Tänä vuonna julkistettavavan Arona TGI:n myötä mallistossamme on maailman ainoa maakaasukäyttöinen SUV-malli.”