SEATin myynti kasvoi jo viidettä vuotta peräkkäin

SEATin myynti kasvoi jo viidettä vuotta peräkkäin ja SEAT onkin yksi Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä. SEAT oli viime vuonna myös Volkswagen-konsernin merkeistä eniten kasvanut automerkki. Vuonna 2017 SEATeja toimitettiin 468 400 kappaletta, joka on huimat 14,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on SEATin historian paras tulos sitten vuoden 2001.

SEATin myyntiä vauhditti erityisesti uusi SEAT Ateca. SEAT Atecaa toimitetiin asiakkaille viime vuoden aikana 78 700 kappaletta. Myös SEATin Leon-mallit ja Alhambra kasvattivat myyntiään ja molemmat mallit saavuttivat uudet myyntiennätykset. SEAT Leonia toimitettiin asiakkaille 2,9 % edellisvuotta enemmän (170 000) ja Alhambraa puolestaan 1,7 % (31 200). Vuonna 2017 lanseerattua uutta SEAT Ibizaa toimitettiin asiakkaille 152 300 kappaletta, kasvun ollessa 0,6 %.

Euroopassa kasvua tuli erityisesti Espanjan (23,1 %), Iso-Britannian (18,3 %) ja Ranskan (15,6 %) ja Saksan (13,4 %) markkinoilla.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua