Uudelle SEAT Aronalle viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä

/ Uusi SEAT Arona liittyy muiden uusien SEATin mallien, Atecan, Leonin ja Ibizan joukkoon, saavuttamalla Euro NCAP -kolariturvallisuutta mittaavissa testeissä täydet viisi tähteä
/ SEAT Arona suoriutui turvallisuustesteissä jokaisella alueella erinomaisesti – kiitosta saivat erityisesti aikuismatkustaja- ja jalankulkijaturvallisuus
/ Euro NCAP -kolariturvallisuustesti tarjoaa kuluttajille puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta

Uusi SEAT Arona saavutti Euro NCAPin vaativissa kolariturvallisuustesteissä parhaan mahdollisen arvosanan, viisi tähteä. Myös SEATin muut viimeisimmät uutuudet: Ateca, Leon ja Ibiza  ovat saavuttaneet viisi tähteä NCAP-testeissä. SEAT osoittaa näin tarjoavansa korkean tason turvallisuutta kaikissa malleissaan. Uusi SEAT Arona on SEAT-mallistoperheen uusin jäsen ja osa SEATin historian suurinta mallistouudistusta. Aikaisemmin tänä vuonna SEAT on jo esitellyt päivitetyn SEAT Leonin ja täysin uuden SEAT Ibizan, ja ensi vuonna markkinoille tulee SEATin uusi iso SUV.

Viiden tähden saavuttaminen Euro NCAP –kolariturvallisuustesteissä on yhä haastavampaa, sillä testien vaativuustaso on kasvanut viime kuukausina merkittävästi.  Euro NCAP laittaa markkinoille tulevat uudet ajoneuvot useisiin testeihin, joiden vaatimukset tiukentuvat koko ajan. Esimerkiksi, testatakseen lapsimatkustajan turvallisuutta luotettavalla tavalla, törmäystestissä käytetään testinukkeja, jotka simuloivat 6–10 vuotiaita lapsia. Etu- ja sivutörmäystestit jäykkään esteeseen 75 asteen kulmassa ovat myös erityisen voimakkaita törmäystestejä. Näiden lisäksi testinukkejen määrä on kasvanut ja niistä on tehty entistä todenmukaisempia, jotta todellista onnettomuustilannetta voidaan arvoida mahdollisimman objektiivisella tavalla.

SEAT Arona saavutti Euro NCAP -kolariturvallisuustestin jokaisella alueella erinomaiset tulokset, mutta erityisesti kiitosta saivat matkustaja- ja jalankulkijaturvallisuus. Aronan kuljettajaa avustavat järjestelmät arvioitiin myös erinomaisiksi. Erityisesti Front Assist -automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) toiminta erottui edukseen. Käyttäen uusinta sensoriteknologiaa yhdessä uusimman sukupolven ABS ja ESC -järjestelmien kanssa, auto havainnoi ja reagoi itsenäisesti havaitessaan muita ajoneuvoja tai jalankulkijoita. Näiden ansiosta auto pystyy jarruttamaan automaattisesti mahdollisimman turvallisesti ja nopeasti järjestelmärajoitusten puitteissa.

Vuodesta 2016 lähtien Euro NCAP -kolariturvallisuustestit ovat muuttuneet yhä vaativimmiksi sekä aktiivisen että passiivisen ja ennakoivan turvallisuuden saralla. Uudessa SEAT Aronassa on nyt esikiristyvät ja voimanrajoittimella varustetut turvavyöt etu- ja takaistuimilla. Tämä tuo useita etuja, joilla pystytään vastaamaan yhä vaativampiin haasteisiin lapsimatkustajaturvallisuudessa: kuten turvavyökiristin vähentää turvavyön löysyyttä ylävartalon ja lantion alueella törmäyshetkellä, mikä takaa parhaan mahdollisen tuen sekä aikuis- että lapsimatkustajille. Isofix  and Top Tether –lastenistuinkiinnikkeet takaistuimilla ovat vakiovaruste uudessa SEAT Aronassa, kuten myös nopeudenrajoitin, kolmas keski-istuimen niskatuki, turvavöiden turvavyömuistutin kaikilla istuimilla ja kuusi turvatyynyä.

Barcelonan lähellä, Martorellissa, valmistettava SEAT Arona käyttää hyödykseen Volkswagen-konsernin uutta MQB A0 -alustaratkaisua. Uusi SEAT Arona tarjoaa enemmän kuin nykyiset Euro NCAP -standardit vaativat. Uuteen SEAT Aronaan on saatavilla mäkilähtöavustin, automaattiset ajovalot, monitörmäysjarrutusjärjestelmä, rengaspaineiden varoitusjärjestelmä, päiväajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, kuten myös takana risteävästä liikenteestä varoittava avustin, katvealueeen varoitusjärjestelmä ja pysäköintiavustin.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua