Uudelle SEAT Ibizalle tuotemuotoilun Red Dot 2017 -palkinto

Report this content

• Red Dot on yksi maailman arvostetuimmista muotoilupalkinnoista, joka painottaa erityisesti laatua ja innovaatiota.
• Palkinto on tunnustus siitä, että SEAT Ibiza on onnistunut yhdistämään nuorekkaan ja raikkaan ilmeen kypsään ja tasapainoiseen muotoiluun.
• Täydelliset mittasuhteet yhdistettynä karismaattiseen ulkonäköön ovat uuden SEAT Ibizan tunnusmerkit.
• Viidennen sukupolven Ibiza edustaa epäilemättä uutta kehitysaskelta SEATin muotoilussa.

Uusi SEAT Ibiza tarjoaa parasta muotoilun taidonnäytettä, jonka SEAT on tuottanut A0-segmenttiin. Yli kolmen vuosikymmenen historia ja Ibizan merkitys espanjalaismerkin peruspilarina olivat haasteita, jotka läpäistiin kirkkaasti. SEATin tunnusomaisten kolmen siveltimenvedon lisäksi siinä on piirteitä, jotka vievät brändin designin uudelle tasolle. Kiistaton todiste tästä on SEAT Ibizalle juuri myönnetty Red Dot 2017 -palkinto tuotemuotoilu-kategoriassa.

Jo vuodesta 1954 alkaen Red Dot Award on ollut yksi maailman arvostetuimmista teollisen muotoilun kilpailuista, jossa jaetaan tunnustusta muotoilun laadusta ja innovaatioista. Tuotemuotoilu on sen tärkein kategoria. Kilpailun tuomaristossa on 40 asiantuntijaa eri puolilta maailmaa. Tuomarit eivät saa työskennellä teollisuusyrityksissä, eivätkä he voi osallistua äänestyksiin tuotteista, joihin heillä on sidoksia. Tällä säännöllä vältetään eturistiriidat ja taataan ehdoton tasapuolisuus ja puolueettomuus.

Uusi SEAT Ibiza loistaa erityisesti dynaamisella käytöksellään ja ajo-ominaisuuksillaan, vaikuttavalla vakaudella ja luotettavuudella, sisätilojen laadun selvällä kehittymisellä, erinomaisella turvallisuudella ja helppokäyttöisellä teknologialla, viihtyisyydellä. Kaikki tämä, ja lisäksi kiinnostava muotoilu, erottuvat ensisilmäyksellä.

”Ibiza on vuonna 2012 alkunsa saaneen SEATin uuden, kypsän muotokielen huipentuma”, sanoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Uusi Ibiza on helppo tunnistaa aidosta SEAT-muotoilusta: kolmionmuotoiset led-ajovalot ja ikoniset päiväajovalot samoin kuin etusäleikön logo, jota korostetaan konepellin linjoilla ja kromikehyksen pienellä leikkauksella. Keulan X-muodot lisäävät dynamiikkaa ja visuaalista vakautta.

Lyhyet etu- ja takaylitykset, auton kulmiin sijoitetut pyörät, pitkä akseliväli ja ikkunoiden muotoilu tuovat esille Ibizan urheilullista, vakaata ja dynaamista luonnetta sekä korostavat auton kokoa ja leveyttä.

”Loimme kauneimmat mittasuhteet ja lisäsimme painotusta massoihin ja pintoihin luoden upean kolmiulotteisen vaikutelman, joka miellyttää myös kriittisintä ja vaativinta katsojaa”, lisää Alejandro Mesonero-Romanos.

Uuden SEAT Ibizan kori on toisaalta esimerkki täydellisistä mittasuhteista, vahvasta luonteesta ja ketterästä ulkomuodosta: toisaalta se on yhdistelmä tuoretta ja nuorta ulkomuotoa yhdistettynä kypsyyteen ja tasapainoon.

”Veistokselliset muodot ja persoonallinen ulkonäkö erottuvat jokaisessa yksityiskohdassa sekä sisä- että ulkopuolella”, Alejandro Mesonero-Romanos selvittää.

Korin kaunis muotoiltu yhdistää teräviä linjoja ja sileitä pintoja. SEATin muotoilulle tyypilliset kylkilinjat luovat kolmiulotteista vaikutelmaa. Auton kulmien yli kaartuvat takavalot ovat vuorovaikutuksessa perän kulmikkaiden muotojen kanssa ja korostavat ainutlaatuista muotoilua ja parantavat aerodynamiikkaa.

Tavaratilan ja takapuskurin vahvat linjat korostavat leveyttä ja luovat leveän, yhtenäisen ilmeen. Takaheijastimet tuovat auton lähemmäksi maan pintaa. Erilaiset yksityiskohdat ilmentävät eri varustelutasoja: esimerkiksi FR:n tunnusmerkkinä ovat korostetut pakoputket takapuskurin molemmin puolin, kun taas XCellencen kromiset yksityiskohdat korostavat sen hienostuneisuutta.

Sisätilojen mittasuhteet ovat täydelliset, mukavuus on parantunut ja tilan tuntu lisääntynyt. Huolelliset materiaalivalinnat tuovat lisää eleganssia ja parantavat laatua. Tarkat tekniset linjat luovat puolestaan jännitettä ja keveyttä, joilla on saavutettu nuorekas ja dynaaminen tunnelma. Horisontaaliset linjat hallitsevat sisustaa ja harkiten konsoliin sijoitellut toiminnot parantavat ergonomiaa ja turvallisuutta.

Kaikki hallintalaitteet on sijoitettu kuljettajan ympärille mahdollisimman ylös, jolloin kuljettaja voi pitää katseensa tiessä. Esimerkiksi vaihdekeppi on sijoitettu mahdollisimman korkealle, jotta vaihtaminen sujuisi mahdollisimman helposti ja pehmeästi. Jokaisen yksityiskohdan laatu on hiottu äärimmilleen. Muotoiltu antaa vaikutelman, että malli on mahdollisimman lähellä isomman kokoluokan autoa. Personointiin on tarjolla useita mahdollisuuksia, valittavana on esimerkiksi sisätilan led-tunnelmavalaistus sekä uusinta tekniikkaa: 8-tuumainen kosketusnäyttö ja Full Link -järjestelmä. Ilmastoinnissa on käytössä Air Care -suodatin, joka suodattaa allergeenit ja muut epäpuhtaudet.