Uuden Ibizan suunnittelu – lyijykynä, paperi, savi… ja 3D-lasit

/ Uuden auton suunnitteluprosessissa yhdistyvät luovuus, käsityö ja huipputeknologia
/ Uuden auton suunnittelu alkaa 2 000 paperille käsin piirretystä luonnoksesta
/ Virtuaalilasit muuttavat luonnokset kolmiulotteiseksi malliksi

Uuden auton suunnitteluprosessissa yhdistyvät huipputeknologia ja 200 suunnittelijan luovuus. Kolmiulotteinen renderöinti muuttaa suunnittelijan luonnoksen virtuaaliseksi ajoneuvoksi. Ammattimaista muotoilijaa tarvitaan kuitenkin edelleen suunnitelman muuttamisessa todelliseksi ajoneuvoksi. Näin se tapahtuu:

- Lyijykynä, paperia ja 2 000 luonnosta: jokainen uusi auto saa ensimmäisen muotonsa lyijykynäpiirroksessa. Suunnittelutiimi tekee jopa 2000 luonnosta, joista lopulta yksi valitaan. Suunnittelijoiden tehtävänä on määritellä uuden mallin luonne ja ominaisuudet, ideoita saadaan mm. arkkitehtuurista ja muodista. Inspiraationa esimerkiksi istuimen suunnittelussa voi olla käsilaukku, kenkäpari tai vaikkapa rakennus.

- 3D-luonnokset: estetiikan lisäksi mallin tulee vastata myös teknisiin vaatimuksiin. 3D-tekniikan ja suunnitteluohjelmien avulla luonnokset muutetaan 3D-muotoon, jolloin voidaan varmistaa ajoneuvon muotoilun toimivuus.

- Kuin videopeli: auton lopullinen muoto visualisoidaan samanlaisilla ohjelmilla, joilla tehdään videopelejä ja animaatioita. Käyttämällä Full HD -virtuaalilaseja insinöörit saavat ensimmäisen tuntuman ohjauspyörään virtuaalisessa ajoneuvossa. Näiden tekniikoiden ansiosta aikaa kuluu vain kymmenesosa perinteisestä.

- Luonnollisen kokoinen saviauto: savimalli on edelleen tarpeellinen, jotta voidaan ymmärtää auton oikeat mittasuhteet ja koko. Muotoilija vastaa 2 500 savikilon muuttamisesta lastan ja jyrsimen avulla tarkaksi tulevaisuuden ajoneuvomalliksi.

- 100 sekoitusta yhtä väriä varten: ajoneuvon väripaletin ja sen kaikkien sävyjen luomiseen tarvitaan kolmen työvuoden panos. Maalilaboratoriossa yhdistyvät luovuus ja kemia halutun sävyn saavuttamiseksi. Oikean sävyn löytämiseksi valmistetaan jopa sata värimallia.

- Miltä se tuntuu? Oikean värisävyn lisäksi etsitään sopivia tekstuureja, joita auton tuleva käyttäjä havaitsee auton ulko- ja sisäpinnoissa. Tätä varten graafiset suunnittelijat, tekstiilisuunnittelijat ja taiteilijat tutkivat pintamateriaaleja ja määrittelevät kiiltävien ja mattapintojen, kohokuviointien ja ommelkuvioiden yhdistelmiä ovipintoihin ja kojelautoihin.

- Ohjauspyörän käsin ommeltu nahkaverhoilu: räätälit ompelevat käsin kaikki ohjauspyörien nahkaverhoilut, työkaluinaan vain ammattitaito ja kaareva neula. He suunnittelevat kuviot itse ja käyttävät jopa 3 kilometriä lankaa istuimien tai käsijarruvivun käsin verhoiluun. Nämä ammattilaiset ovat osa käsityöläisten ja digitaalisen tekniikan asiantuntijoiden muodostamaa 200 henkilön suunnittelutiimiä.