Viisi yleisintä virhettä auton ilmastointia käytettäessä – katso SEATin vinkit

• Yksi yleisimmistä virheistä on kääntää auton ilmastointi täydelle puhallukselle tuulettamatta autoa ensin
  • Ilmastointisuuttimet kannattaa suunnata ylöspäin, jotta ilma saadaan kiertämään paremmin
  • Sisätilan lämpötila vaikuttaa kuljettajan reagointikykyyn – on siis suositeltavaa pitää auto hyvin ilmastoituna

Aikoinaan liikenteeseen pyrittiin lähtemään aamun varhaisina hetkinä, jolloin lämpötila ei ollut vielä kohonnut tai moottoritiellä ajettiin ikkunat auki, jotta auto saatiin tuuletettua. Toisin kuin nykypäivänä, ilmastointi ei ollut autoissa vakiovaruste 1980-luvulla.

Kunkin automallin tuuletus- ja ilmastointijärjestelmän suunnittelu kestää kolme vuotta. Tämä aika käytetään ilmanvaihtokanavien ja tuuletusaukkojen suunnitteluun ja optimointiin tietokoneella. Apuna käytetään kolmiulotteisia tietokonemalleja sekä ilmavirtausten simulointia, jotta voidaan ennustaa kuinka ilma kulkee auton sisällä.

Alla viisi yleisintä virhettä ja muutama vinkki miten saat auton ilmastoinnista enemmän irti:

1/ Käännät ilmastoinnin täydelle puhallukselle heti kun astut autoon: kesällä auton ollessa auringonpaisteessa, sen sisälämpötila voi nousta jopa 60 asteeseen. Lämpötila laskee 25 asteeseen noin puolessa tunnissa, mikäli noudatat muutamaa helppoa keinoa. Yksi yleisimmistä virheistä on laittaa ilmastointi heti täydelle puhallukselle. ”Avaa ensin auton ovet ja laske ikkunat hetkeksi alas, ennen kuin astut autoon sisään ja käynnistät ilmastoinnin”, suosittelee Àngel Suárez, SEATin teknisestä keskuksesta. Tällä yksinkertaisella ohjeella saat auton sisälämpötilan laskemaan luonnollisesti. Kun auto on tuulettunut, voit astua sisään, sulkea ovet ja ikkunat ja käynnistää ilmastoinnin.

2/ Pidät ilman sisäkierron päällä: tämä on toinen klassinen virhe, jonka ihmiset tekevät, sillä ajatellaan, että se pitää huurteen pois ikkunoista. Sen sijaan Suarez suosittelee pitämään ilmastoinnin Auto-asennossa, jolloin ilmankierrosta saadaan tasaisempi ja tehokkaampi.

3/ Mikäli aamu on viileä, ilmastointia ei laiteta päälle lainkaan: toisinaan aamut saattavat olla viileitä. Tästä huolimatta ilmastointi on hyvä pitää päällä, sillä siten voidaan estää ikkunoiden huurtuminen, kun ilman ulkolämpötila alkaa nousta.

4/ Suuttimet kohdistetaan väärin: usein kuullaan sanottavan ”laitatko ilmastointia kovemmalle”. Tämä ei kuitenkaan johdu usein lämpötilasta vaan siitä miten ilma kiertää autossa. Tasaisen ilmankierron saavuttamiseksi suuttimet tulee olla suunnattu ylöspäin, ei matkustajien kasvoille. Tällä yksinkertaisella tavalla ilma kiertää autossa paremmin ja jokainen matkustaja saa nauttia viileästä ilmasta.

5/ Jätetään ilmastointilaitteen huolto tekemättä: kuten öljy, renkaat tai jarruneste, myös ilmastointilaite tarvitsee säännöllistä huoltoa. Ilmastointilaitteen suodatin olisi hyvä vaihtaa aina 15 000 tai 20 000 kilometrin välein, jotta ilmastoinnin virtaus ja voimakkuus eivät huonone.

On tärkeää, että kuumuuden vaikutusta ei aliarvioida. SEATin asiantuntijan mukaan kuljettaja reagoi 20 % hitaammin 35 asteen lämpötilassa kuin 25 asteen lämpötilassa. Vaikutus on sama kuin jos veren alkoholipitoisuus olisi noin 0,5 g/l. Siksi on tärkeää pitää auto viileänä ja hyvin ilmastoituna.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT Finland, riitta.karjalainen@seat.fi, 040 578 3924.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua