Yli 10 000 espanjalaista paikannimeä nimiehdokkaiksi SEATin uudelle kolmannelle SUV:ille

/ SEAT sai kaiken kaikkiaan 133 332 nimiehdotusta 106 maasta
/ SEAT-fanit voivat äänestää suosikkiehdokastaan syyskuussa 2017
/ SEAT-malliston uuden lippulaivan, kolmannen SUV:n nimi julkistetaan lokakuun 15. päivään mennessä

Projekti #SEATseekingName, joka lanseerattiin kesäkuun 1. päivä, oli suuri menestys. Kaiken kaikkiaan 133 332 henkilöä 106 maasta otti osaa vuonna 2018 markkinoille tulevan uuden SEAT SUV:n nimeämiskilpailuun. Kilpailun ensimmäinen vaihe päättyi kesäkuun 22. päivä. Auton nimeksi ehdotettiin yhteensä 10 130 eri espanjalaista paikannimeä.

SEATin ilmoitettua maaliskuussa 2017 uudesta seitsenpaikkaisesta SUV:sta, se sai jo muutamassa kuukaudessa 500 ehdotusta uudeksi nimeksi. Odotukset ja suuri mielenkiinto mallia kohtaan johtivat ainutlaatuiseen nimenetsintäprosessiin. SEAT aloitti maailmanlaajuisen nimenetsintäkampanjan, jossa osallistujat pääsevät ehdottamaan autolle nimeä ja lopulta äänestämään voittajan.

SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo ilmaisi tyytyväisyytensä tätä massiivista projektia kohtaan: ”Tulokset ovat ylittäneet kirkkaasti kaikki odotuksemme. Tämä ainutlaatuinen aloite aiheutti suurta mielenkiintoa merkin seuraajien joukossa mutta myös tuhannet muut henkilöt kautta maailman ovat ottaneet osaa kilpailuun ja ehdottaneet nimeä uudelle SUV:ille. Syyskuussa he kaikki pääsevät äänestämään suosikkiehdokastaan.”

Kilpailun ensimmäinen vaihe on nyt päättynyt ja annetuista ehdotuksista tehdään esivalinta. Valintaan osallistuu SEATin tuoteasiantuntijoita ja ulkopuolinen nimitoimisto sekä SEATin organisoimia asiakasryhmiä eri maista. Tämän lisäksi useilla markkina-alueilla suoritetaan testausta, joissa valittavina on ainakin kolme eri nimiehdotusta. Tämän vaiheen tärkeitä valintakriteereitä ovat esimerkiksi – nimen täytyy edustaa merkin arvoja ja tuoteominaisuuksia, ja sen täytyy olla helposti lausuttava useilla kielillä.

Finalistien nimet paljastetaan Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa. Tämän jälkeen jokainen voi äänestää suosikkiaan syyskuun 12.–25. välisenä aikana, ja kilpailun voittaja ja uuden SEAT SUV:n nimi julkistetaan lokakuun 15. päivään mennessä.

SEATin kolmas SUV-malli liittyy näin aikaisempien 13 mallin joukkoon, jotka kaikki on nimetty espanjalaisen paikannimen mukaan. Tämä traditio alkoi vuonna 1982 Rondalla ja viimeisimpänä joukkoon liittyy Arona, kompaktin kokoluokan SUV, joka saa ensi-iltansa kesäkuun 26. päivä, Barcelonassa. Tämän lisäksi ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa uusi malli tulee kantamaan nimeä, joka on saatu äänestämällä.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 80 maassa ja sillä on yli 1 700 jälleenmyyjää. Vuonna 2017 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 470 000 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää kolmella tuotantopaikkakunnalla – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Vuonna 2017 SEATin kehitys oli toista vuotta peräkkäin kokonaismarkkinaa ja kilparyhmäänsä vahvempi. SEATeja rekisteröitiin 2 333 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2017 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 1 177 kappaletta. SEATin suosio on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Malleista kovimmat kasvulukemat vuonna 2017 teki SEAT Ateca, jonka rekisteröinnit kasvoivat 286 %. SEATin kaasuhybridien kasvu oli tätäkin kovempi, peräti 386 %. Uusi SEAT Ibiza valittiin puolestaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittajaksi. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua