Verisure panostaa kotien paloturvallisuuteen: Palovaroittimet pelastavat henkiä

Report this content

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön SPEKin mukaan tulipaloissa on tänä vuonna kuollut 14 ihmistä. Heistä 10 oli miehiä ja 4 naisia. Vuosittain Suomessa kuolee tulipaloissa noin 100 henkeä. Monet heistä olisi voitu pelastaa, jos heillä olisi ollut toimiva palovaroitusjärjestelmä.

Monilla on vielä vanhentuneita käsityksiä kodin turvajärjestelmistä. Usein ajatellaan, että kodinturvapalveluita hankitaan vain murtojen ennaltaehkäisyyn, ja vain harvat tulevat ajatelleeksi, että hälytysjärjestelmään voidaan yhdistää myös palovaroittimia. Näin saadaan järjestelmä, joka vie kodin paloturvallisuuden ihan eri tasolle, toteaa Securitas Direct toimitusjohtaja Maria Tevajärvi.

Puhuvat palovaroittimet pelastavat henkiä

Uusien Verisure tuotteiden kehitystyössä paloturvallisuus oli kaiken lähtökohtana, joten kehitystyö painottui erityisesti palovaroittimen kehittämiseen. Tuloksena syntyivät puhuvat palovaroittimet, jotka viestivät keskenään. Kun palovaroitin havaitsee savua yhdessä huoneessa, alkavat kaikki palovaroittimet hälyttää. Verisuren palovaroitin varoittaa niin merkki- kuin puheäänellä, joka tutkimusten mukaan herättää huomion paljon paremmin kuin pelkkä hälytysääni. Palovaroitin-järjestelmän tärkein ominaisuus on, että se varoittaa mahdollisimman nopeasti asunnossa olevia tulipalosta.

Pari viikkoa sitten syttyi tulipalo asiakkaallamme Kangasalalla sijaitsevassa omakotitalossa. Palo sai alkunsa talon toisessa kerroksessa, jossa oli perheen 3-vuotias poika leikkimässä yksin. Yläkerrassa oleva palovaroitin alkoi hälyttää, jonka takia perheen äiti kiiruhti yläkertaan rauhoittelemaan poikaa. Samassa äiti huomasi yläkerrassa olevan tulen irti. Äidin omien sanojen mukaan ilman toimivaa palohälytysjärjestelmää poika ei enää olisi hengissä, kertoo Tevajärvi. Tämä oli taas yksi esimerkki siitä, että palovaroittimet todella pelastavat ihmishenkiä, Tevajärvi lisää.

Kameran ottamalla kuvalla säästetään arvokasta aikaa

Verisure –järjestelmän palovaroittimet kommunikoivat langattomasti keskenään sekä muiden järjestelmän komponenttien kanssa. Palovaroitin on liitetty järjestelmässä olevaan kameraan, jolloin kamera ottaa kuvasarjan savuhälytyksen sattuessa. Tämä ominaisuus on erittäin tärkeä silloin kun ketään ei ole kotona. Jos Securitas Directin hälytyskeskus havaitsee kuvissa savua tai palon alun se voi nopeasti aloittaa oikeat toimenpiteet ja välittää tiedon suoraan hätäkeskukseen. Viranomaiset vaativat usein vahvistuksen savuhavainnosta tai palosta ennenkuin he lähettävät yksikkönsä paikalle. Kameran ja palovaroittimen yhdistelmä on kullan arvoinen tulipalo tilanteissa, joissa jokaisella sekunnilla on merkitystä.

Omalla toiminnalla voit vaikuttaa tulipalon etenemiseen

Useimmat tulipalot voidaan pysäyttää ennenkuin ne ehtivät tuhota koko rakennuksen. Luotettava palovaroitinjärjestelmä on kaiken A ja O. Suosittelemme, että jokaisessa makuuhuoneessa pitäisi olla palovaroitin, sanoo Tevajärvi. Suositusten mukaan kodissa pitäisi olla myös vaahtosammutin ja sammutuspeite. Tulipalon tilanteessa pelastetaan aina ensin ihmishenget ja sen jälkeen omaisuus. Ensimmäinen tehtävä on evakuoida asukkaat ja lemmikit talosta. On suositeltavaa, että kodeilla on valmiiksi tehty pelastautumissuunnitelma, jossa on mietitty poistumistiet tulipalon sattuessa sekä paikka, jossa kokoonnutaan. Tilaamalla Securitas Directin Safety Checkin turvallisuus-asiantuntijamme testaavat olemassa olevat palovaroittimesi oikealla savulla, tarkastavat palovaroittimien määrän, sijainnin ja paristot. Arvioimme myös kokonaispaloturvasi ja annamme suosituksia siitä, mitä voit tehdä kotisi paloturvallisuuden parantamiseksi, kertoo Tevajärvi. Lisätietoja löydät osoitteesta www.verisure.fi.

Helena Tielinen, Press Contact, puh. 010 217 9008 helena.tielinen@securitasdirect.fi

Securitas Direct on Euroopan johtava turvallisuuspalveluiden tuottaja, joka työllistää 6,000 henkilöä ja palvelee yli 1.3      miljoonaa asiakasta kymmenessä maassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi, Alankomaat, Belgia, Espanja, Ranska, Portugali ja Chile). Securitas Direct on tarjonnut turvapalveluja kodeille ja pk-yrityksille vuodesta 1988. Verisure on Securitas Directin kehittämä uusi tuote- ja palvelukonsepti, joka keskittyy paloturvallisuuteen ja erittäin korkeaan tekniseen laatuun.  Lisätietoja konseptista: www.verisure.fi.

Avainsanat: