• Oy SEK Ab/

Suomalaispelaaja yrittää sunnuntaina GUINNESS WORLD RECORDS -maailmanennätystä Halo-videopelin pelaamisessa

Fanit ympäri maailman voivat seurata pelimaratonia reaaliajassa

Suomalainen pelaaja Paavo ”Paavi” Niskala yrittää GUINNESS WORLD RECORDS -maailmanennätystä Halo-videopelin pelaamisessa sunnuntaina 25.10. klo 15 alkaen Helsingissä, Forumin kauppakeskuksessa. Maailman pisimmän Halo-pelimaratonin ennätysyritystä varten Forumiin rakennetaan Xbox-pelipiste, johon on kutsuttu pelaamaan myös useita julkkisvieraita. Tilaisuutta todistaa virallinen GUINNESS WORLD RECORDS -tuomari Englannista.

Videopeliyhteisön keskuudessa tunnettu ja pidetty pelaaja Paavo ”Paavi” Niskala, 27, haluaa kerätä Halo- ja videopelifanit yhteen, kun huima ennätysyritys Xboxin tunnetuimman pelisarjan pelaamisessa alkaa. Kauppakeskus Forumin 0-kerros muuttuu estradiksi maailmanennätykselle ja paikan päälle voi tulla kannustamaan Paavoa. Virtuaalisesti mukaan haluaville avataan oma sivusto osoitteessa www.HaloWorldRecord.com, jossa koko tapahtuma välitetään suorana ja fanitympäri maailman voivat seurata ennätysyritystä. Sosiaalisessa mediassa suomalaisesta GUINNESS WORLD RECORDS -ennätyshankkeesta käytetään hashtagia #HaloWorldRecord.

Tieteisseikkailuista ja pelaamisesta pitävä Paavo on ollut Halo-videopelisarjan fani jo yli kymmenen vuoden ajan. Hän on pelannut ”Haloja” useita satoja tunteja kaikkien näiden vuosien aikana. Idea huimasta maailmanennätysyrityksestä syntyi syksyllä 2015 uuden Halo 5 -pelin julkaisun lähestyessä. Microsoftin Xbox-tiimi innostui ja lähti auttamaan Paavoa pelimaratonin järjestelyissä. GUINNESS WORLD RECORDS:lta selvisi, että maailmanennätykseen vaaditaan vähintään 24 tunnin Halo-pelimaraton, mutta kunnianhimoiselle suomalaisellehan se ei riitä. Paavo haluaa juhlistaa lempipelisarjansa uusimman version Halo 5: Guardiansin julkaisua pelaamalla putkeen kaikki viisi Master Chiefin (pelin päähahmo) Halo-tarinaa aina ensimmäisen Xboxin hittipelistä Halo: Combat Evolvedista (v. 2001) alkaen. Muut maratonin Halo-pelit ovat Halo 2 (v. 2004), Halo 3 (v. 2007), Halo 4 (v. 2012) ja Halo 5: Guardians (27.10.2015). Kaikki pelataan läpi Xbox One -pelikonsolilla.

Pelaaminen aloitetaan sunnuntaina 25.10. klo 15 ja onnistuessaan se jatkuu aina tiistaihin 27.10. asti, jolloin Halo 5: Guardians julkaistaan yksinoikeudella Xbox Onelle. Paavo tulee pelanneeksi maratonin aikana jopa 50 tuntia läpäisten siinä ohessa kaikki viisi Halo-peliä.

Kyseessä on virallinen GUINNESS WORLD RECORDS -ennätysyritys, jota varten Englannista saapuu paikalle sitoutumaton tuomari. Lisäksi koko maratonin ajan paikalla on useita virallisia todistajia, jotka raportoivat kaikesta näkemästään. Paavo saa pitää 10 minuutin tauon jokaista 60 minuutin pelaamista kohti. Käytännössä ennätyskandidaattimme voi pelata siis vaikka 3 tuntia yhtäjaksoisesti, ja pitää sitten 30 minuuttia taukoa.

Julkkiksia ja pelihaasteita

Paavo ei tule pelaamaan yksin, vaan pelimaratonia ilahduttavat monet julkkisvieraat, kuten Suomen ykköstubettajat Lakko, Herbalisti, Eeddspeaks, Wildeem, Röpönen, Deata, Colorhammer ja monet muut. Mukaan hyppää myös Pelaaja-lehden arvostettu päätoimittaja Miika Huttunen, joka videopelialan Suomi-veteraanina keskustelee Paavon kanssa Halosta osana populäärikulttuuria. Halolla on myös vahvat juuret kilpapelaamisessa ja paikalle onkin kutsuttu Team Menace, joka tunnetaan Suomen kovimpana eSports-tiiminä Halossa. Paikalle saapuvan yleisön ja julkkisten lisäksi Paavoa sekä vieraita pommitetaan sosiaalisen median kautta kerättävillä haasteilla, jotka tuovat peleihin lisää jännitystä. Pelistriimejä tulee olemaan käynnissä kaksi, joista toinen seuraa Paavon maailmanennätyksen tavoittelua ja toinen seuraa vieraiden pelaamista ja haasteita.

Pelimaratonia tukevat innokkaasti myös yhteistyökumppanit. Forum tarjoaa puitteet ja juhlii samalla 30-vuotisjuhlaviikkojaan. Gigantti rakentaa pelimaratonin ympärille kuluttajille räätälöityjä tarjouksia. Hartwall ED huolehtii Paavon juomatarjoilusta ja Scandic tarjoaa hänelle hyvät unet pelisession päätyttyä.

Ennätyskandidaatin taustatiedot:

Alun perin Kokkolasta maailmalle lähtenyt Paavo “Paavi” Niskala on kunnostautunut paitsi pelaamalla pitkään, myös tuottamalla tuhdisti tekstiä pelialan lehtiin ja verkkosivuille. Hänelle ei riitäkään pelkkä pelaaminen, vaan pelien tuottaminen ja siihen liittyvä liiketoiminta kiinnostavat paljon. Kuntosalilla käymisen ohessa Paavo katsoo kissakuvia Internetistä - tai siis työstää väitöskirjaa plasmafysiikasta. Ei lienekään sattumaa, että Halo on tieteisseikkailuista ja räiskinnöistä pitävän “Paavin” suosikkipelisarjoja.

Twitter: @Paavi

Instagram: @Popelotto

Xbox Live -pelaajatunnus: Paavi

Halo 5: Guardians

Tiistaina 27. lokakuuta Xbox Onelle julkaistavassa Halo 5: Guardians -pelissä salaperäinen, pysäyttämätön voima uhkaa galaksia, Master Chief on kadoksissa ja hänen uskollisuutensa on kyseenalaistettu. Koe tähän mennessä dramaattisin Halo-tarina neljän pelaajan yhteispelieepoksessa, joka kattaa kolme maailmaa. Haasta ystäviä ja kilpailijoita uusissa moninpelitiloissa. Warzone tarjoaa massiivisia 24 pelaajan taisteluita ja Arena edustaa puhdasta kilpailutaistelua, jossa kaksi nelihenkistä ryhmää kohtaa toisensa. Lisätietoja www.Xbox.com/Halo5

Lisätietoja ja Paavon haastattelupyynnöt, vain lehdistö:

Jarno Kallunki-Mättö, Microsoft, i-jakall@microsoft.com, p. 050-9195381

Halo-pelisarja

Halo on Microsoft Studiosin julkaisema ja 343 Industriesin kehittämä palkittu pelisarja, joka on ylittänyt genrerajat ja noussut maailmailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Kaikki alkoi vuonna 2001 “Halo: Combat Evolved” -pelillä, josta on kasvanut kriitikoiden ylistämä ja ennätyksiä rikkonut pelisarja. Se on muuttanut ihmisten tapaa ajatella videopelejä, ja sarjalla on miljoonia faneja ympäri maailman. Pelisarja on toiminut inspiraationa useille New York Timesin bestseller-kirjoille, digitaalisille roolipeleille, sarjakuville, toimintahahmoille, vaatteille ja monille muille.

Xbox

Xbox on Microsoftin ykkösluokan viihdebrändi TV:lle puhelimelle, PC:lle ja tabletille. Xbox on koti parhaalle ja laajimmille pelivalikoimalle, sekä yksi maailman suurimmista elokuva-, TV-, musiikki- ja urheilukirjastoista – vietitpä aikaasi sitten olohuoneessa tai tien päällä. Kinect, Xbox SmartGlass ja Xbox Live sytyttävät lempipelit, TV:n ja viihteen eloon uusilla tavoilla. Lisätietoja Xboxista löydät osoitteesta www.xbox.com

Avainsanat: