Suomalainen Silmäasema Fennica ei säiky markkinoiden myllerrystä

Supisuomalainen Silmäasema-ketju säilytti vuonna 2008 markkinaosuutensa kaikkien aikojen kilpailumyllerryksessä, joka parhaillaan ravistelee optista alaa. Laadukkaiden brändien, hyvän ja asiantuntevan palvelun sekä suomalaisten kuluttajien arvostaman kotimaisuuden voima puree kansainvälistyvää halpatuontia vastaan.

– Silmäasema-ketju luottaa edelleen niihin vahvuuksiin, joiden varaan sen brändi on rakennettu. Liikeideamme peruskivenä on alusta lähtien ollut silmälääkärin ja optikon välinen tiivis yhteistyö, joka toteutuu jokaisessa myymälässämme. Muita kilpailuetujamme ovat laatu, luotettavuus, laaja toimipaikkaverkosto ja parhaat valikoimat. Silmäasema-ketju pyrkii kilpailuasemansa varmistamiseen ja hyvään kannattavuuteen pitkällä tähtäimellä, Silmäasema Fennica Oy:n toimitusjohtaja Timo Munukka linjaa. Tuoreessa vuosikertomuksessaan Silmäasema Fennica Oy kertoo, että sen tulostaso ja osingonmaksukyky säilyivät myös viime vuonna hyvällä tasolla huolimatta markkinoiden kovasta hintakilpailusta ja kustannusten noususta. Säilyttämällä kannattavuutensa ja vakavaraisuutensa hyvinä Silmäasema-ketju varmistaa kilpailukykynsä ja hyvät toiminnan edellytykset myös tulevina vuosina. Laskusuhdanteessa Silmäasema-ketju on virtaviivaistanut toimintaansa ja purkanut organisatorisia päällekkäisyyksiä sekä parannut kustannustehokkuuttaan ketjuliiketoimintamallia kehittämällä. – Vuodet 2007 ja 2008 olivat Silmäasema-ketjulle laajentumisen ja voimakkaan kasvun aikaa. Vuonna 2009 olemme tulleet uuteen strategiseen vaiheeseen, jolloin pyrimme kilpailuasemamme ja kannattavuuden säilyttämiseen. Strategiassamme painopistealueita ovat nyt entistä parempi huolenpito kanta-asiakkaistamme, jolloin avainasemaan nousee saumaton yhteistyö S-ryhmän kanssa. Asiakkaiden entistä parempi huomioiminen edellyttää palvelun jatkuvaa kehittämistä. Tästä syystä panostamme entistä voimakkaammin henkilöstömme koulutukseen. Meille tärkeä painopistealue on lisäksi kattavien näönhuoltopalveluiden tarjoaminen. Suomalaisten silmien terveydestä huolehdimme mm. yhä laajenevan silmälaboratoriotoimintamme avulla, Timo Munukka kertoo. Silmäasema Fennican vuosikertomus 2008 on lähetetty toimitukseenne ja on luettavissa myös osoitteessa www.silmaasema.fi Lisätietoja: Toimitusjohtaja Timo Munukka, Silmäasema Fennica p. 0400 627 502, timo.munukka@silmaasema.fi