ANSSI KELA TOTEUTTI UNELMANSA - FORMULA 1 -TESTIAJO ON HARVINAINEN KOKEMUS

Syyskuun puolivälissä joukko onnekkaita sai mahdollisuuden koeajaa oikeaa Formula 1 -autoa Ranskan Magny Coursin klubiradalla. Kaikki kymmenen selviytyivät koeajosta menestyksekkäästi ja jokainen piti kokemusta unohtumattomana. Kokemuksen mahdollistivat Battery-energiajuoma ja AT&T Williams -F1-talli. Kuskien joukossa oli myös Anssi Kela, jolle F1-ajo on ollut haave jo 10-vuotiaasta saakka.

Suurin osa kuskeista oli päässyt mukaan osallistumalla kilpailuun Batteryn verkkosivuilla batterydrink.com. Osallistujia kilpailussa oli yli 30 000. Yksi kuskeista, Tadas Grinius Liettuasta, oli ansainnut paikkansa olemalla nopein kuski Battery Formula Racing -verkkopelissä.
Ennen Magny-Coursiin menoa joukko pääsi seuraamaan AT&T Williamsin testiajoja Jerezin radalla Espanjassa. Kilpailun voittajat näkivät, kuinka kuski Kazuki Nakajima ja AT&T Williamsin tiimi työskenteli varikolla saadakseen autosta paremman ja nopeamman. ”Tämä näyttää todella kovalta työltä. En tiennyt, että tallilla tehdään niin pitkää päivää. Aloitetaan aikaisin aamulla ja uupunut tiimi pääsee lepäämään vasta auringonlaskun jälkeen”, Nummi-Pusulasta kotoisin oleva Anu Salminen havainnoi.
Seuraavaksi voittajat lennätettiin Ranskan Magny-Coursiin, jossa joukkoon liittyi myös Anssi Kela. Suosittu muusikko ja esikoiskirjailija on ajanut F3-autojen SM-sarjassa kolme kautta Koiranen Bros. Motorsport –tallissa hyvällä menestyksellä.
Kuskit saivat aamulla tekniikka- ja turvallisuuskoulutuksen Formula 1 -ajoa varten ammattimaisilta kilpa-ajokouluttajilta. Koulutuksen jälkeen ryhmä harjoitteli ensin Formula Renault -kilpa-autoilla ja tutustui niillä Magny-Coursin rataan. Onnistuneiden Formula Renault -kierrosten jälkeen joukko sai eteensä varsinaisen haasteen: Aito Formula 1 -auto, jonka 700 hevosvoimaa mahdollistaa 260 km/h nopeuden Ranskan radalla. Kuskit ajoivat autoa yksin, turva-autoa ei ollut eikä auton tehoja oltu vähennetty. Ainoana apu ensikertalaisilla oli luistonesto. Auto on sama, jota Jean Alesi ajoi Prostin tallissa vuonna 2001.
Koulutuksen, Formula Renault -harjoituksen ja tahdonvoiman avulla kaikki kuskit ajoivat onnistuneesti – eikä mustaan Battery F1 –autoon tullut naarmuakaan. Jotkut kuskeista uskalsivat ajaa jopa 200 km/h nopeudella radan pitkällä suoralla.
Kuskit olivat iloisia ja helpottuneita onnistuneen ajon jälkeen. ”Auton voiman todella tuntee. Muutaman varovaisen ensimmäisen kierroksen jälkeen pystyi todella nauttimaan ajamisesta. On aika hienoa kuulua siihen harvaan joukkoon ihmisiä, jotka ovat ajaneet F1-autoa”, hehkutti Anu Salminen, toinen naisvoittajista.
Anssi Kelalle F1-ajo oli toteutunut lapsuuden unelma. ”Olen haaveillut tästä 10-vuotiaasta saakka. F1 menee juuri sinne minne kuski haluaa ja pito oli kurveissa uskomaton. Vielä pidemmän aikaa olisi tehnyt mieli ajaa”, Anssi kertoo haikeana.
“Meillä ja AT&T Williamsilla on samoja arvoja, kuten kova työ, innovaatio, korkea teknologia ja vauhti”, kiteyttää Batteryn markkinointipäällikkö Jori Manninen. ”Jos voimme auttaa tiimiä, yleisöä ja kuluttajia saamaan hieman lisäenergiaa, pidämme itseämme huippukuskeina. Tämä kampanja oli myös ensimmäinen laaja kansainvälinen kilpailumme ja sen suosio kertoo Batteryn globaalista vetovoimasta”, Jori sanoo.

Online-kilpailun voittajat:
Robertas Dapkunas Liettua
Roar Johansen Norja
Nenad Babalj Serbia
Anu Salminen Suomi
Sergey Startsev Venäjä
Diana Stupele Latvia

Jaano Tammekivi Viro
Ante Zivcovic Kroatia

Battery Formula Racing –pelin voittaja:
Tadas Grinius Liettua

Lisätietoja ja kuvia:

Heidi Kivimaa, Batteryn kansainvälinen tuotepäällikkö, Puh. (09) 2949 9278, Email: heidi.kivimaa@koff.fi
Timo Mikkola, viestintäpäällikkö Sinebrychoff, Puh. 040 830 7176, Email: timo.mikkola@koff.fi

Battery on Suomen ja Pohjoismaiden suosituin energiajuoma. Sinebrychoffin oma innovaatio Battery tuotiin Suomen markkinoille 1997, ja nyt sitä myydään jo 35 maassa ympäri maailmaa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-panimokonsernia. Battery-tuoteperheessä on myös sokeriton vaihtoehto, Battery Stripped. Batteryn teho perustuu kofeiiniin, tauriiniin ja guaranaan. Battery on AT&T Williams –formulatallin virallinen yhteistyökumppani. www.batterydrink.com.

Yrityksestä

Lähes 200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fi