Irlantilaisia ja englantilaisia siidereitä Sinebrychoffin valikoimaan

Sinebrychoffin brändivalikoima vahvistuu kahdella ulkomaisella omenasiiderillä. Toinen on kansainvälisiä markkinoita vauhdilla valtaava irlantilainen Magners, ja toinen luomuomenista valmistettu englantilainen Dunkertons. Tammikuun Golden Cap -uutuus on entistä kuivempi omenasiideri, joka ei sisällä lisättyä sokeria eikä makeutusaineita.

Golden Cap, Magners ja Dunkertons muodostavat premiumsiideri Crowmoorin kanssa valikoiman, josta löytyy toisistaan reilusti poikkeavia vaihtoehtoja monenlaiseen siiderimakuun.

Uusi kuiva Golden Cap

Golden Cap Dry Green Apple 4,7 til-% on kuiva omenasiideri, jonka maussa vihreän omenan raikkaus yhdistyy kuivan siiderin hapokkuuteen, ja jonka suutuntuma on rapea. Tuote ei sisällä lainkaan lisättyä sokeria tai makeutusaineita, vaan kaikki sokeri on peräisin omenan mehusta. Siiderissä on energiaa 35 kcal/100 ml, mikä on vain 5 kcal enemmän kuin kevytsiidereissä.

”Uuden, entistä kuivemman omenasiiderin tuotekehityksen taustalla ovat kuluttajien muuttuvat makumieltymykset. Tänä vuonna kiinnostus omenasiideriä kohtaan on selkeästi kasvanut*). Kuiva omenasiideri on suurin yksittäinen maku siiderisegmentissä, joten uskomme, että vihreä omena löytää laajan joukon ystäviä, kun se vuoden 2009 alussa tulee myyntiin”, markkinointipäällikkö Teemu Tommila toteaa.

*) TNS Tracking Siideri 5-8/2008)

Magners Sinebrychoffin jakeluun

Magners on irlantilainen 2000-luvun menestystarina, joka käänsi Englannin laskevan siiderinkulutuksen uuteen nousuun. Vientimarkkinoita varten luotu Magners-brändi lanseerattiin vuonna 1999. Magnersin erinomaisesti onnistuneet testilanseeraukset Mallorcalla, Pohjois-Irlannissa, Skotlannissa, Lontoossa ja lopulta Isossa-Britanniassa johtivat laajaan vientitoimintaan ja massiivisiin investointeihin tuotantolaitoksilla. Tänä päivänä irkkusiideriä myydään yli 25 maassa, ja kysyntä kasvaa. Irlannin kotimarkkinoilla sama siideri on myynnissä nimellä Bulmers Original Vintage Cider.

Vientimarkkinoiden valloitus onnistui visuaalisesti vahvalla brändimarkkinoinnilla, jonka teemana on kiireetön nautiskelu ja avainsanoina luonnollisuus, perinne, aitous ja ammattitaito. Siiderin tarjoilutapa on vahva osa tuotteen imagoa; siideri kaadetaan aina jäiden päälle.

Magners Original Irish Cider 4,5 til-% on tasapainoinen omenasiideri, maultaan kuivahko, kypsän omenainen, hennon tamminen ja pirteähappoinen. Se on sekoitus 17 eri omenalaatua, jotka saadaan omista 120 hehtaarin hedelmätarhoista ja sopimustuottajilta. Siideri valmistetaan tuoreesta omenamehusta perinteisin valmistusmenetelmin. Sen annetaan käydä kahdeksan viikkoa 18-24 asteessa suurissa tammisammioissa, minkä jälkeen se kypsyy useita kuukausia ilmatiiviissä tankeissa.

Magnersia sai 2000-luvun alussa hanasta Suomessakin, mutta menekin lisääntyessä USA:ssa ja Britanniassa, Suomen siiderihanat kuivuivat. Tilanne muuttuu, kun Sinebrychoff tammikuussa tuo irlantilaissiiderin ravintolahanoihin ja entistä laajempaan jakeluun. Laajan valikoiman päivittäistavarakaupoista Magners löytyy 0,33 litran lasipullossa.

Englannissa ja Walesissa Magners on pakattujen siidereiden ylivoimainen markkinajohtaja 62 % markkinaosuudella ja kaikkien valmiissa pakkauksissa myytävien alkoholijuomien (olut, siideri, jne) ykkönen 18,5 % osuudella(*.

William Magner aloitti siiderivalmistuksen Clonmelissa Tipperaryn kreivikunnassa vuonna 1935. Tänä päivänä Magnersia ja Irlannin Bulmersia valmistaa Cantrell & Cochrane Group (C&C Group), Irlannin ainoa siiderinvalmistaja, jonka päämaja on Dublinissa ja tuotantolaitokset edelleen Clonmelissa.

*) Nielsen On Trade, Englanti & Wales, ilman Lontoota, Helmi 07 - Tammi 08

Kaksi englantilaissiideriä vaativaan makuun

Luomuomenista valmistetut omenasiiderit, Dunkertons Premium 6,8 % ja Dunkertons Black Fox 7,0 % löytää laajan valikoiman olutravintoloista tammikuun alusta lähtien. Ne valmistetaan
pienessä perheyrityksessä Herefordshiressä.

”Suomalaiset arvostavat siiderissään puhtaita, selkeitä ja raikkaita makuja, mutta löytyy myös niitä, joille englantilainen kuiva ja hapokas siideri on juuri se oikea juttu. Tavoitteemme oli löytää laadukas englantilainen farmisiideri juuri heille”, Teemu Tommila sanoo.

Pembridgen kylässä sijaitseva Dunkertonien perheyritys ryhtyi valmistamaan siideriä luonnonmukaisesti viljellyistä omenoista vuonna 1988, ensimmäisenä Herefordshiressä. Ivor ja Susie Dunkertonin perustamassa yrityksessä syntyy vuodessa noin 250 000 litraa omena- ja päärynäsiideriä. Käytössä ovat perinteiset valmistusmenetelmät, muun muassa siideripuristin vuosimallia 1930. Myönnytys nykyajalle ovat teräksiset käymisastiat, joissa siideri saa kypsyä vuoden ennen kuin se pullotetaan. Yrityksellä on oma hedelmätarha, josta saadaan neljännes raaka-aineesta. Loput tuotetaan muilta luomukasvattajilta.

Valmistaja ilmoittaa Dunkertons Premium -siiderin makeusluokitukseksi ’medium sweet’ eli puolimakea ja Black Fox -siiderin ’medium dry’, puolikuiva. Suomalainen makeusluokitus määrittelee molemmat ilman muuta kuiviksi.

Dunkertons-siidereitä myydään Englannissa luomukaupoissa ja jonkin verran Waiterose-kauppaketjussa.

GOLDEN CAP DRY GREEN APPLE
Kuiva omenasiideri, jonka maussa vihreän omenan raikkaus yhdistyy kuivan siiderin hapokkuuteen, ja jonka suutuntuma on rapea.
Alkoholi 4,7 til-%
Energia 35 kcal/140 kJ
Hiilihydraatit 2,0 g

MAGNERS ORIGINAL IRISH CIDER
Tasapainoinen omenasiideri, maultaan kuivahko, kypsän omenainen, hennon tamminen ja pirteähappoinen.
Alkoholi 4,5 til-%
Energia 40 kcal/180 kJ
Hiilihydraatit 3,5 g
Pakkaukset 30 l astia ja 0,33 l lasipullo

DUNKERTONS PREMIUM ORGANIC
Kuiva omenasiideri (englantilainen makeusluokitus: medium sweet). Voimakkaan omenainen maku taittuu tallimaiseksi, jopa hieman happamaksi. Suutuntumaltaan tasapainoisen kuiva ja hapokas. Vahva alkoholiprosentti tuo juomaan jäntevyyttä.
Alkoholi 6,8 til-%
Energia 65 kcal/270 kJ
Hiilihydraatit 4,7 g

DUNKERTONS BLACK FOX ORGANIC
Kuiva omenasiideri (englantilainen makeusluokitus: medium dry). Luonteeltaan haastava; maku on vahvan omenainen ja tallimainen. Suutuntumaltaan runsas, ja siitä voi löytää siirappimaisuutta sekä omenan kotamaista sävyä. Vahva alkoholiprosentti tuo juomaan jäntevyyttä.
Alkoholi 7 til-%
Energia 60 kcal/250 kJ
Hiilihydraatit 3,7 g
_____________________________________________________________________