Kenen pelloilta mallasohra Sinebrychoffin Jouluolueen 2013

Viking Malt, Raisioagro ja Sinebrychoff ovat käynnistäneet kilpailun, jonka voittajan huippulaadukas mallasohra käytetään Sinebrychoffin Jouluoluen 2013 raaka-aineeksi. Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn kilpailun voitto meni Ojamäen tilalle Lammille, ja tänä syksynä kypsyvässä Jouluoluessa maistuu Ari ja Maarit Ojamäen viljelemä mallasohra. Nyt toista kertaa käynnistetyn kilpailun tavoitteena on lisätä kotimaisen mallasohran tunnettuutta ja nostaa oluen arvostusta.

Suomalainen olut on korkealaatuista lähijuomaa, jonka laatuketju alkaa suomalaiselta ohrapellolta ja päätyy kuluttajan pöytään. Kilpailun voittajan valinnassa korostuu mallasohran laadun lisäksi viljelijän asenne ja innostus suomalaisen olutkulttuurin rakentamiseen. Kilpailuun voivat osallistua Viking Maltin ja Raisioagron sopimusviljelijät, jotka viljelevät Barke-, Scarlett- tai Marthe-mallasohraa. Sinebrychoffin Jouluoluen 2013 valmistamiseen tarvittava ohramäärä on 150-200 tonnia, minimimäärä/viljelijä 80 tonnia. Kisaan voi ilmoittautua 28.9.2012 mennessä. Voittaja julkistetaan tammikuussa 2013. Palkintona on muun muassa näkyvyys Sinebrychoffin Jouluoluen 2013 etiketissä.

Sinebrychoffilta Jouluolutta jo neljännesvuosisata

Sinebrychoffin panimolla valmistetaan olutta noin 200 miljoonaa litraa vuosittain. Oluen perustana on kotimainen mallasohra, jota Viking Maltin ja Raisioagron sopimusviljelijät tuottavat.

”Sopimusviljely mahdollistaa raaka-aineen jäljityksen ohrapellolle asti, mikä takaa terveellisen ja turvallisen oluen kuluttajalle. Vuoden oluttuotantoon tarvitsemamme peltopinta-alan voisi määrittää lähes kilometrin levyiseksi saraksi, joka lähtee Helsingistä ja päätyy Turkuun”, panimomestari Tapio Kangas-Heiska .

Sinebrychoff on valmistanut Jouluolutta vuodesta 1987. Syksyllä Suomen suosituinta jouluolutta keitetään Keravalla jo 26. kerran.

”Suomen mittakaavassa olut on aina lähiolutta, ja tämä on jo neljäs vuosi, kun Jouluoluemme valmistukseen käytetty mallasohra tulee nimetyiltä tiloilta. Tänä syksynä Jouluolut pannaan lammilaisesta ohrasta.”

Jouluoluen 2012 mallasohra Ojamäen tilalta Lammilta

Ensimmäiseen Jouluoluen mallasohran viljelijäkilpailuun ilmoittautui yhdeksän suomalaista tilaa. Mallastamon ja panimon tiukan seulonnan jälkeen voittajaksi selvisi Ojamäen tila Lammilta.

”Tämän valinnan takana on helppo seistä. Voittajaohran valkuaisainepitoisuus on kiitettävän alhainen ja itävyys erinomainen. Ojamäen mallasohra riittää koko jouluoluterän tuotantoon”, panimomestari Tapio Kangas-Heiska toteaa tyytyväisenä.

Ojamäen tilaa viljelevät maatalousyrittäjät Ari ja Maarit Ojamäki. Tila sijaitsee Hämeenlinnassa, valtatie 12 tuntumassa. Viljelty pinta-ala on noin 170 hehtaaria, ja mallasohran lisäksi pelloilla kasvaa vehnää ja kauraa sekä suurtalouksille ruokaperunaa. www.ojamaentila.com, katso kartalta: http://g.co/maps/zv7dd.

”On mukavaa, että mallasohramme onnistui näin hyvin ja sopi olutmaltaaksi. Se on pitkälti isännän tarkan ja hyvin suunnitellun viljelytyön ansiota. Meillä on hyvä pellot ja viljelykiertomahdollisuus, mikä on erinomainen asia kasville kuin kasville. Lähiruoka on meille sydämen asia ja meidän tuotteemme, sillä toimitamme kasvattamamme perunan ja porkkanan sellaisenaan tai jatkojalostettuna lähiseudun suurtalouksille, kaupoille ja valtion laitoksille. Ja nyt lisäksi pelloillamme kasvanut mallasohra pannaan jouluolueksi, lähiolueksi. Olemme tästä todella iloisia”, Maarit Ojamäki sanoo.

Suomalaista olutta suomalaisesta ohrasta

Oluen perusraaka-aineet ovat vesi, mallas, hiiva ja humala. Suomalainen olut valmistetaan suomalaisesta ohrasta, vedestä ja hiivasta. Vain humala tuodaan muualta, koska sitä ei viljellä Suomessa riittävästi.

Sinebrychoffin Keravan tuotantolaitoksella kului vettä vuonna 2011 vajaat miljoona kuutiota, mikä tarkoittaa vain 2,6 litraa yhtä juomalitraa kohden. Luku on hiukan alle Panimoliiton jäsenyritysten keskiarvon ja reippaasti alle keskieurooppalaisen keskiarvon, joka on noin 4-5 litraa.

Oluenvalmistuksen yhteydessä ei juurikaan synny jätettä, ainoastaan märkämäskiä ja hiivaa, jotka ovat jo vuosikymmeniä kiertäneet panimolta eläinten ravinnoksi. Keravalla valmistetun oluen mäskiä syö rehun seassa valkuaisaineena noin 15 000 suomalaista lehmää ja sonnia. Hiiva menee kokonaisuudessaan Hankkija Maatalouden Progut-rehuaineeseen, jota nauttii miljoona suomalaista sikaa. Se parantaa sikojen sekä nauta- ja siipikarjan vastustuskykyä bakteereja vastaan.

Sopimusviljelyllä pitkät perinteet

”Korkealuokkainen mallasohra on laadukkaan maltaan perusta. Viking Malt käyttää vuosittain pääasiassa mallasohraa noin 100 000 tonnia erilaisten maltaiden valmistukseen. Tavoitteemme on hankkia ohra mahdollisimman läheltä mallastamoa. Kotimainen mallasohra on meille kunnia-asia. Varmistaaksemme korkealuokkaisen raaka-aineen saannin teemme tiivistä yhteistyötä viljelijöiden, tutkimuksen, neuvonnan ja muiden maataloudessa toimivien yritysten kanssa”, Country Manager Timo Huttunen toteaa.

Sopimusviljelyllä on Suomessa pitkät perinteet. Se alkoi noin 75 vuotta sitten kun varsinaissuomalaiset viljelijät perustivat myllyn jauhamaan paikallisten viljelijöiden vehnäsatoa. Myöhemmin 1950-luvulla sopimuskasveiksi tulivat myös mallasohra ja öljykasvit.

”Kotimaisten ja ulkomaisten asiakaspanimoiden laatuvaatimukset ohjaavat mallasohralajikkeiden valintaamme. Lajikkeiden on oltava hyviä myös viljely- ja mallastusominaisuuksiltaan. Sopimusviljelyllä varmistamme oikealaatuisen raaka-aineen oluelle. Kunnon raaka-aineesta tulee kunnon tuote”, asiakkuuspäällikkö Minna Oravuo Raisioagrolta toteaa.

Kuvateksti:
Ensimmäisen Jouluoluen mallasohran viljelijäkilpailun voittajapariskunta Ari ja Maarit Ojamäki saa tilalleen näkyvyyttä Sinebrychoffin Jouluoluen 2012 kuluttajapakkauksissa. Ojamäen tilan ohra riittää koko jouluoluterän tuotantoon.

Country Manager Timo Huttunen, Viking Malt, 050 561 3431, timo.huttunen@vikingmalt.com
Asiakkuuspäällikkö Minna Oravuo, Raisioagro, 044 782 1280, minna.oravuo@raisio.com
Panimomestari Tapio Kangas-Heiska, Sinebrychoff, 040 737 9281, tapio.kangas-heiska@sff.fi
Markkinointipäällikkö Johan Jakobsson, Sinebrychoff, 050 345 8656, johan.jakobsson@sff.fi