Kronenbourg tuo Suomen kesään ranskalaiset korot

Mediatiedote 12.2.2010 Kuvat: www.sinebrychoff.fi/media Kronenbourg 1664 on maailman tunnetuin ranskalaisolut. Sen tyylikäs vihreä profiilipullo on kuulunut suomalaisravintoloiden valikoimiin vuodesta 2007. Ensi keväänä ranskalaislageria saa myös päivittäistavarakaupasta kuuden pikkupullon monipakkauksena. Suomessa myydystä oluesta 95 % on lagereita. K1664 poikkeaa suomalaisista lageroluista olematta kuitenkaan liian erikoinen. Makunsa puolesta se sopii kaikille oluiden ystäville, mutta puhuttelee imagollaan erityisesti naisia. Kronenbourg 1664 on 4,5-prosenttinen ranskalainen brasserie-olut. Se on sopivasti maltainen ja pirteän hiilihappoinen ja siinä on pitkään viipyvä vaahto. Raikasta makua täydentää kevyt hedelmäisyys. Valmistuksessa käytetään Strisselspalt-humalalajiketta, jota myös humalien kaviaariksi kutsutaan. K1664 on mainio seurustelujuoma ja erittäin maistuva ruokajuoma koko aterian ajan. Se sopii kana- ja liharuokiin sekä aromaattisen humalointinsa ansiosta erityisesti valkosipulilla ja yrtein maustettuihin ruokiin. Olut palkittiin vuosina 2004 ja 2005 kultamitalilla arvostetussa Brewing Industry International Awards –kilpailussa, jossa myös Sinebrychoffin oluet ovat voittaneet lukuisia palkintoja. Kronenbourg 1664 anniskeluravintoloihin myös hanassa Huhtikuun alusta Kronenbourgia voi tilata eteensä myös hanasta noin 50 ravintolassa. Tyylikäs 33 cl profiilipullo säilyy edelleen ravintolavalikoimassa. Ravintolassa ranskalaisolut tarjoillaan uudessa sirossa 25 cl lasissa tai perinteisessä puolen litran annoskoossa. Uusi annoskoko luo uudenlaisia käyttötilanteita; pienen lasillisen voi nauttia hyvillä mielin vaikkapa lounaalla. Kronenbourg Blanc — virkistävä vehnäolut kesäjanoon Vehnäolut Kronenbourg Blanc ilahduttaa vehnäoluen ystäviä kesän ajan noin 130 olutravintolassa ympäri Suomen. ”Vehnäoluet ovat lisänneet suosiotaan Suomessa. Meillä on hyvät kokemukset viime kesän kausihanaoluestamme, belgialaistyylisestä vehnäoluesta Hoegaarden Roséesta. Sinebrychoffin valikoimassa olevat vehnäoluet kasvattivat viime kesänä myyntiään 40 % edelliskesään verrattuna”, markkinointipäällikkö Jori Manninen toteaa. (Sff-tilastot 5-8/2009 vs. 2008) Kronenbourg Blanc on Ranskassa valmistettu moderni 5-prosenttinen vehnäolut. Oluen hedelmäisessä maussa on häivähdys korianteria ja sitrusta, aromissa voi aistia aprikoosia. Kronenbourg Blanc on mainio seurustelujuoma ja myös maistuva ruokajuoma läpi koko aterian. Se sopii erityisen hyvin salaattien, valkolihaisen kalan, kevyiden kanaruokien ja kirpeiden jälkiruokien kanssa. Maailman tunnetuin ranskalaisolut Brasseries Kronenbourg toi Kronenbourg 1664:n markkinoille Englannin kuningatar Elisabeth II:n kruunajaisten kunniaksi vuonna 1952. Tänä päivänä Ranskan ja Britannian eniten myytyä premium-olutta ja maailman tunnetuinta ranskalaisolutta voi nauttia 70 maassa. Sinebrychoffin House of Beer -valikoimaan se on kuulunut kesästä 2009 lähtien. Kaikki alkoi jo 1664, kun nuori Jérôme Hatt ylpeänä täytti upouuden tynnyrin ensimmäisellä virallisella oluellaan. Jérôme oli juuri saanut tonnelier-brasseur-diplomin, mikä tarkoitti, että hän sai valmistaa olutta ja myydä sitä. Jérôme Hatt perusti panimonsa aivan Strasbourgin keskustaan, katedraalin viereen. Tänä päivänä Brasseries Kronenbourg valmistaa Kronenbourg 1664 -oluensa edelleen Strasbourgissa. Yhtiö siirtyi Carlsbergin omistukseen vuonna 2008 Scottish & Newcastle -kaupan myötä. TUOTETIEDOT Kronenbourg 1664 4,5 til-% 6 x 25 cl lasipullo, jakelu päivittäistavarakauppoihin alkaa 15.3. Ainesosat: Vesi, ohramallas, glukoosisiirappi, vehnämallas, sokerikulööri E150c, humalauute. Oluttyyppi mannermainen lager Alkoholi 4,5 til-% Kantavierre 10,4 %Plato Väri 9 EBC Katkerot 22 EBU 100 ml sisältää Energia 38 kcal/160 kJ Proteiini 0,37 g Hiilihydraatit 2,75 g Rasva 0 g Kronenbourg 1664 5 til-% 30 l astia, myynnissä noin 50 ravintolassa, jakelu alkaa 15.3. Ainesosat vesi, ohramallas, glukoosisiirappi, vehnämallas, väri (sokerikulööri), humalauute. Oluttyyppi mannermainen lager Alkoholi 5,0 til-% Kantavierre 11,5 %Plato Väri 9 EBC Katkerot 22 EBU 100 ml sisältää Energia 41 kcal/180 kJ Proteiini 0,3 g Hiilihydraatit 3,0 g Rasva 0 g Kronenbourg Blanc 5 til-% 20 l astia, myynnissä touko-elokuun noin 130 ravintolassa Ainesosat: Vesi, ohramallas, glukoosisiirappi, vehnä, karamelliaromi, humalauute, mausteet (makea appelsiininkuori, korianteri). Oluttyyppi vehnäolut Alkoholi 5,0 til-% Kantavierre 11,8 %Plato Väri 5,5 EBC Katkerot 14 EBU 100 ml sisältää Energia 44 kcal/176 kJ Proteiini 0,4 g Hiilihydraatit 3,2 g Rasva 0 g _____________________________________________________________________ Lisätiedot Markkinointipäällikkö Jori Manninen, 0400 826 628, jori.manninen@sff.fi Viestintäpäällikkö Terttu Niutanen, 040 747 5687, terttu.niutanen@sff.fi _____________________________________________________________________ 190-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Yhtiön liikevaihto 2008 oli 365 miljoonaa euroa. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fi ___________________________________________________________________