Pyhän Patrickin päivä 17.3.2017 - maailman suurin ja ystävällisin ravintolatapahtuma

Irlannin kansallispyhimykselle omistettu Pyhän Patrickin päivä 17.3. on irlantilaisten kansallinen juhlapäivä ja maailman suurin ravintolatapahtuma. Arviolta noin 70 miljoonaa ihmistä juhlistaa Pyhän Patrickin päivää. St. Patrick's Dayn vietto on yleistynyt myös Suomessa. Perjantaille tänä vuonna osuva St. Patrick's Day vilkastaa koko viikonloppua ravintoloissa.

Guinness vaahtoaa Pyhän Patrickin kunniaksi noin 200 000 ravintolassa, noin 150 maassa. Juhlapäivän aikana nautitaan 13 miljoonaa tuoppia Guinnessia. Tapahtumaan odotetaan osallistuvan kaikkialla maailmassa viime vuosien tapaan noin 70 miljoonaa juhlijaa. Pyhän Patrickin päivä osuu tänä vuonna perjantaille, joten koko viikonlopun odotetaan olevan vilkas. Suomessa Pyhän Patrickin päivää vietetään sadoissa irlantilaispubeissa ja muissa ravintoloissa.

Perimätiedon mukaan Patrick syntyi noin vuonna 390 Walesissa ja joutui 16-vuotiaana orjaksi Irlantiin.  Hänen oikea nimensä oli Maewyn Succat. Hän oppi keltin kielen ja ammensi pakanallisissa oloissa voimia kristinuskosta. Kuuden vuoden kuluttua Patrick pakeni Eurooppaan ja opiskeli luostarissa papiksi. Paavi Celestine vihki hänet piispaksi ja lähetti käännytystyöhön Irlantiin noin vuonna 432. Patrick perusti kirkkoja ja luostareita, vihki satoja pappeja ja hävitti pakanauskonnot sekä tarinan mukaan myös käärmeet Irlannista.

Suomessa Pyhän Patrickin päivää juhlistetaan kymmenissä irlantilaispubeissa - ja myös Suomessa irlantilainen Guinness-olut on päivän suosituin juoma. Suomessa Guinness on Sinebrychoffin valikoimassa. Klassikko-Guinnessin ohella Sinebrychoffin hanavalikoimaan on tullut myös Guinness Nitro IPA, joka on kevättalven aikana jo saanut paljon olutfaneja.

”Guinness-olut on klassikkotuote, joka on ottanut tärkeän paikan suomalaisessa olutkulttuurissa. Guinnessiä on ollut Suomessa saatavilla kymmeniä vuosia ja se on yksi erikoisoluiden suunnannäyttäjistä, oman oluttyylinsä ikoni”, sanoo Sinebrychoffin erikoisoluiden tuoteryhmäpäällikkö Juhani Jalkanen.

Guinnessin historia alkoi jo vuonna 1759 kun Arthur Guinness allekirjoitti 9000-vuotisen sopimuksen St. James’s Gate -panimosta Dublinissa.

Linkkejä:

Lisätietoja:

• viestintäpäällikkö Timo Mikkola. Sinebrychoff, 040 830 7176, timo.mikkola@sff.fi

197-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on The Coca-Cola Companyn lisenssiyhteistyökumppani Suomessa ja osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.kohtuullisesti.fi