Sinebrychoff investoi profiililasipullolinjaan

195-vuotias Sinebrychoff investoi tekniikkaan, joka mahdollistaa profiililasipullojen täyttämisen Keravalla.  Kuluttajien mieltymys kevyisiin tölkkeihin on tehnyt ruskeasta uudelleen täytettävästä lasipullosta harvinaisemman.  Lasipulloilla on kuitenkin kysyntää, mitä osoittaa kuluttajien kasvava mielenkiinto kierrätettäviin profiililasipulloihin esimerkiksi erikoisoluissa.

Päivittäistavarakauppojen juomaosastojen hyllyillä ja anniskelupaikkojen kylmälaitteissa komeilee tölkkien rinnalla yhä enenevässä määrin erinäköisiä ja -värisiä lasipulloja perinteisen ruskean teollisuuslasipullon rinnalla. Uusien pullojen muodot vaihtelevat usein tuotemerkeittäin, ja ne ovat kierrätettäviä ja pantillisia, mutta eivät uudelleen täytettäviä. Yleensä tuotteet on valmistettu ulkomailla tai valmis juoma on viety ulkomaille täytettäväksi. Kuluttajatutkimuksen mukaan profiililasipullolla on vahva rooli. Vastaajista 81 % preferoi lasipulloa pakkaustyyppinä erikois- ja craft-oluelle (Kopla Craft olut –tutkimus 2013).

”Sinebrychoffilla ei ole ollut tuotantolinjaa, joka mahdollistaisi profiilipullojen täyttämisen täällä Keravalla, mutta ensi vuonna korjaamme tilanteen. Tämä antaa meille mahdollisuuden toisaalta huomioida erikois- ja craft-oluiden suosio ja toisaalta vastata entistä paremmin kuluttajien uusiin kulutustapoihin ja -tarpeisiin. Lisäksi se antaa uusia mahdollisuuksia vaikkapa Karhu-oluelle ja Sinebrychoff Porterin viennille. Emme tee täysin uutta linjaa, vaan muokkaamme nykyistä lasipullolinjaa sellaiseksi, että siellä kulkevat myös nämä uudet pullot. Vanha ruskea teollisuuslasipullo säilyy siis pakkausvalikoimassamme. Investoinnilla on myös työllistävä vaikutus, mikä on myönteistä näinä haastavina taloudellisina aikoina. Yhtiömme täyttää tänään 195 vuotta ja uskomme edelleen omaan tekemiseemme mietojen alkoholijuomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien parissa”, toimitusjohtaja Pekka Tiainen sanoo.

Kesällä Sinebrychoffin panimolla saatiin valmiiksi Eco2Brew-laitteiston asennustyöt. Laitteisto mahdollistaa oluen valmistuksessa syntyvän hiilidioksidin talteenoton. Hiilidioksidia tarvitaan mm. virvoitusjuomien hiilihapottamisessa. Tämän sekä lasipulloinvestoinnin yhteisarvo on noin viisi miljoonaa euroa.

Median yhteydenotot: Viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström, p. 040 727 6730, marja-liisa.weckstrom@sff.fi.

195-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.kohtuullisesti.fi

Lainaukset

toimitusjohtaja Pekka Tiainen