Syksy tuo Nikolai Vuosioluen 2013 ja tarjoaa Porteria hanasta

Nikolai Vuosiolut -sarja esittelee joka vuosi uuden, mielenkiintoisen kotimaisen premium-oluen, joka on myynnissä yhden vuoden. Sarjan kolmas on Nikolai Vuosiolut 2013. Viime vuonna Suomen parhaaksi olueksi valittua Sinebrychoff Porteria voi nauttia hanaoluena noin 200 ravintolassa syyskuun alusta maaliskuun loppuun.

Nikolai Vuosiolut 2013 on maukas Cascade-ale

Nikolai Vuosiolut 2013 on maukas ale-olut, johon raikas Cascade-humalointi tuo ripauksen sitruksisuutta. Alkoholia tässä pintahiivaoluessa on 4,5 %. Kuluttajapakkaukset ovat 50 cl tölkki ja 33 cl lasipullo. Olut sopii nautiskeluun ja sen kanssa maistuvat porsaanliharuoat, makkarat, kanaruoat, suolaiset piiraat ja pataruoat.

Nikolain vaihtuvat Vuosioluet ovat sekä helposti lähestyttäviä että aidosti joukosta erottuvia. Vuosiolut 2012 oli suodattamaton kellariolut ja Vuosiolut 2011 aromaattinen lager, humaloitu baijerilaisella Hallertau Hersbrucker -jalohumalalla.

Nikolai-oluet ovat Sinebrychoffin panimomestareiden kunnianosoitus Nikolai Sinebrychoffille (1789-1848), joka perusti Sinebrychoffin panimon Helsingin Hietalahteen pian 193 vuotta sitten. Vuosioluiden lisäksi valikoimaan kuuluvat Nikolai Vaalea ja Tumma Lager sekä täysin alkoholittomat oluet Nikolai 0,0% ja Nikolai Tumma 0,0%.

Nikolai Vuosioluen 2013 jakelu alkaa 27.8.

Suomen Paras Olut Sinebrychoff Porter nyt hanasta

Sinebrychoff Porter valittiin viime vuonna Suomalainen Olut ry:n järjestämässä kilpailussa sokkotestein Suomen Parhaaksi Olueksi 2011. Lämmittävää imperial stoutia voi nyt nauttia kausihanaoluena noin 200 ravintolassa syyskuun alusta maaliskuun loppuun.

Sinebrychoff Porter on pintahiivalla valmistettu syväntumma, lähes musta, suodattamaton olut, jonka aromissa tuntuu mallasmainen paahtuneisuus. Sen valmistuksessa käytetään neljää eri mallasta: Pilsner-, Münchener-, väri- ja ruskeamallasta. Nämä tuottavat oluelle sen tunnusomaiset aromit: paahtuneisuuden, suklaan, kahvin ja lakritsin. Porter on voimakkaasti humaloitu Saazer- ja katkerohumalilla.

Sinebrychoff Porter on Suomen vanhin edelleen tuotannossa olevan erikoisolut. Portteria valmistettiin Sinebrychoffilla jo 1860-luvulla, tosin suhteellisen pieniä määriä ja lähinnä talvikuukausina. Yhtäjaksoisesti Porteria on valmistettu vuodesta 1957.

Sinebrychoff Porter on moneen kertaan palkittu olut. Beverage Testing Institute Chicagossa valitsi sen vuonna 2000 USA:n parhaiden tuontioluiden joukkoon. Maailman arvostetuimmassa The Brewing Industry International Awards -olutkilpailussa Porter on voittanut hopeaa kahdesti, vuonna 1998 ja 2002. Suomessa Porter on listattu monta kertaa Vuoden Hanaolueksi. Michael Jackson, edesmennyt arvostettu olutasiantuntija, kelpuutti Sinebrychoffin Porterin ja Jouluoluen ainoina suomalaisina maailman 500 parhaan oluen listalleen.

Kylmänä Porterin mausta jää paljon hienoja vivahteita avautumatta. Siksi sen ainoa oikea tarjoilulämpötila on viileä huoneenlämpö. Se sopii nautiskeluun, maistuu riistaruokien, vahvojen liharuokien, ostereiden ja suklaajälkiruokien kanssa ja on myös erinomainen jälkiruoka sellaisenaan.

TUOTETIEDOT

Nikolai Vuosiolut 2013

Ainesosat Vesi, ohramallas, humala.
Oluttyyppi ale
Alkoholi 4,5 til-%
Kantavierre 10,9 %Plato
Väri 23 EBC
Katkerot 24 EBU
100 ml sisältää
Energia 40 kcal/170 kJ
Proteiini 0,3 g
Hiilihydraatit 3,1 g
Rasva 0 g

Pakkaukset 50 cl tölkki ja 33 cl lasipullo

Sinebrychoff Porter

Ainesosat vesi, ohramallas, ohratärkkelys, humala, hiiva.
Oluttyyppi imperial stout
Alkoholi 7,2 til-%
Kantavierre 17 %Plato
Väri 300 EBC