Lucian päivä Skansenilla

Muinaisen kalenterin mukaan Ruotsissa vuoden pisin yö on 13. joulukuuta. Uuden kalenterin mukaan talvipäivänseisaus on 21.–22.12., mutta uskomus, jonka mukaan Lucia-yö on pisin ja pimein, elää yhä. Nimi on lähtöisin katoliselta pyhimykseltä Lucia, jonka nimipäivä on 13. joulukuuta. Nimi Lucia on peräisin latinan sanasta lux, joka tarkoittaa valoa.

Skansenissa Lucian päivää on juhlittu vuodesta 1893 alkaen. Tuolloin toimittaja raportoi, että Bollnässtuganissa saatiin ”...nähdä itse Lucia, kaunis neito, jolla oli valkoinen mekko ja rinnan päällä punainen olkanauha, ja hänen päässään oli kruunu, jossa oli kuusi palavaa kynttilää.”

Ordenshuset Brofästetissä voit ottaa osaa Lucia-kulkueeseen, joka näyttää samalta kuin 20-luvulla Upplannissa. Bollnässtuganissa, jossa juhlittiin Skansenin ensimmäistä Lucian päivää, kerrotaan Luciaan liittyvistä perinteistä.  Segloran kirkossa esiintyy Lucia-kulkue, joka koostuu Tukholman musiikkiluokista, Nyloftetissa vietetään 50-luvun tyylistä Lucia-juhlaa, jonka hintaan sisältyy Lucia-kahvit ja Solliden-lavalla järjestetään suuri Lucia-konsertti illalla 13. joulukuuta.

Lucian päivä 12. ja 13. joulukuuta
Tänä vuonna Lucian päivää vietetään sekä lauantaina 12. että sunnuntaina 13. joulukuuta lukuun ottamatta Skansenin Luciaa, joka esiintyy vain 13. joulukuuta Solliden-lavalla.

Lucia-konsertit
Segloran kirkossa klo 11:30, 13:00 ja 14:30, 12. joulukuuta yhdessä naiskuoron SALT kanssa ja 13. joulukuuta Tukholman Teknillisen Korkeakoulun kuoron Teknologkören kanssa.

Lucia-juhla 1920-luvun tapaan
Ordenshuset Brofästetissa yhdessä kuoron Spectrumkören kanssa johtajanaan Marie Bejstam klo 12:00, 13:30 ja 15:00

Lucia Nyloftetissa
Lucia-kahvit ja Lucia-kulkue laulun ja esityksen kera yhdessä kuoron Kammarkören Cantare kanssa klo 11:00, 13:00 ja 15:00

Skansenin Lucia 13. joulukuuta

Skansenin Lucia ja kulkue laulavat perinteisiä Lucia-lauluja Solliden-lavalla klo 16:00.

Skansen Lucia 2015 Carolina Runesson ja neidot saapuvat kulkueessa, jossa on mukana Hänen Majesteettinsa Kuninkaan hovitallin hevosia ja vaunut.

Sofia Vokalensemble ja Solna Brass esittävät adventti- ja joulumusiikkia Emil Björklundin johdolla. Konsertissa kuullaan myös runoja, joita tulkitsee näyttelijä Stina Ekblad.

Ennen konserttia Solna Brass lämmittää yleisöä tunnelmallisella joulumusiikilla alkaen n. klo 15:30.

Skansenin Lucia järjestetään yhteistyössä Kungsholmens Gymnasiumin ja Hänen Majesteettinsa Kuninkaan hovitallin kanssa.

Yrityksestä

Skansen on ainutlaatuinen paikka, jossa historia kohtaa nykyajan, jossa ruotsalaiset perinteet ja ammattitaito elävät edelleen, ja jossa ihmiset vauvasta vaariin kohtaavat toisensa.Se on maailman ainoa ulkoilmamuseo, jossa on nähtävillä villieläimiä. Siellä on mahdollisuus tutustua pohjoismaisiin eläimiin, maatiaiseläimiin, seuraeläimiin ja eksoottisiin eläimiin.Skansenin akvaariossa ja Meidän Afrikkamme -osastolla on esillä eksoottisia eläimiä, kuten apinoita, lintuja, matelijoita ja hyönteisiä.Museota ympäröivällä puistoalueella on erilaisia viljelyksiä ja puutarhoja. Segloran luona kasvaa ruista tai pellavaa, Skånegårdenin ja Skogaholmin alueella sijaitsee ajalle tyypillisiä keittiöpuutarhoja ja kunkin rakennuksen ympärillä on ajan puutarhoille ja luonnolle tyypillistä kasvillisuutta.Alue on osa eri aikakausien elämän kuvausta, mutta samalla myös vapaa-ajanviettopaikka, jonka ansiosta Skansen on mukava käyntikohde ympäri vuoden.