Kalle Rovanperä ensimmäiseen MM-ralliin täysi-ikäisenä – Pontus Tidemand uusimaan viimevuotista WRC2-luokan voittoa Walesin sorateille

3. lokakuuta 2018. Kauden 2018 yhdestoista MM-ralli ajetaan viikonloppuna vaativilla Walesilaisilla sorateillä. Kalle Rovanperä osallistuu ensimmäiseen ralliinsa täysi-ikäisenä. ŠKODA Motorsportin väreissä tallikaverina ajava ruotsalainen Pontus Tidemand haluaa uusia viimevuotisen WRC2-luokan voittonsa.

Edellisessä MM-osakilpailussa Turkissa WRC2-luokan mestaruudesta taistelevat ŠKODA Motorsport -kuljettajat Jan Kopecky ja Tidemand ajoivat tallille WRC2-luokan tiimimestaruuden neljännen kerran peräkkäin (edellyttää FIA:n virallisten tulosten julkaisemista). Kopeckyn täysi pistepotti riitti tiimimestaruuteen, kun taas Tidemand joutui keskeyttämään ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Walesin MM-ralliin ruotsalainen lähtee kuitenkin mielessään viimevuotisen voiton uusiminen.

- Pääsimme testaamaan sateessa ja auringonpaisteessa, joten testipäivä oli antoisa. Tunnen, että olemme valmistautuneet hyvin ja odotan viikonlopulta kunnon kilpailua, Tidemand ennakoi tulevaa kilpailua.

Tallin  suomalainen superlupaus Kalle Rovanperä lähtee nyt ensimmäiseen MM-ralliinsa täysi-ikäisenä, kun hän täytti maanantaina 1. lokakuuta 18 vuotta. Vuosi sitten erikoisluvalla suomalaisen ajokortin saaneen Rovanperän kilpailuohjelmaan on tähän saakka vaikuttanut se, ettei hänen ajaminen ole ollut kaikissa maissa mahdollista. Walesin MM-ralli vuonna 2018 on Rovanperälle sikäli poikkeuksellinen, että se on myös ensimmäinen MM-ralli, jossa hän on jo aikaisemmin (2017) kilpaillut.

Walesin MM-ralli alkaa torstaina 4. lokakuuta kello 21.00 Suomen aikaa lyhyellä yleisöerikoiskokeella. Rallin voittaja on selvillä iltapäivällä sunnuntaina 7. lokakuuta. Rallissa ajetaan 23 erikoiskoetta, joiden yhteismitaksi kertyy 318,22 kilometriä.

Tiesitkö, ...

...että vuonna 1932 huikeat 341 kilpailijaa osallistui ensimmäiseen RAC-ralliin?

...että vuonna 1960 RAC-ralli, jollaisena se tuolloin tunnettiin, käytti ensimmäistä kertaa Walesin talousmetsissä, Lake Districtin ja kuuluisien Kielderin metsien alueella?

...että vasta vuonna 1990 kuljettajille sallittiin ennakkotutustuminen erikoiskokeisiin ja ”nuotit”. Ennen tätä kaikki erikoiskokeet ajettiin järjestäjien tiekirjojen avulla niin sanotusti pimeänä kisana?

...että menneisyydessä RAC-ralli oli todella kova maraton-kilpailu. Esimerkiksi vuonna 1983 rallissa ajettiin 3046 kilometriä. Erikoiskokeita ajettiin tuolloin 58, joiden yhteismitaksi kertyi 844 kilometriä. Rallin voittaneen Stig Blomqvistin kokonaisaika oli 8 tuntia, 50 minuuttia ja 28 sekuntia. Ladislav Křeček/Bořivoj Motl voittivat A5 luokan tehtaan ŠKODA 120 LS:llä sijoittuen kokonaiskilpailussa sijalle 25?

...että vuoteen 2000 asti Britannian MM-ralli kulki Englannin, Skotlannin ja Walesin alueilla siirtyen lopulta kokonaan Walesiin?

...että täysin asfalttipintainen Great Orme Llandudnon erikoiskoe tekee paluun kilpailuun? Erikoiskoe sisältää kääntyilevää asfalttitietä ja päättyy Llandudnon rantapromenadille, lähelle kilpailun palkintokoroketta?