Rovanperälle uran ensimmäinen MM-rallivoitto Walesissa

7. lokakuuta. ŠKODA Motorsportin Kalle Rovanperä on voittanut uransa ensimmäisen MM-tason rallin, kun hän oli WRC2-luokan nopein Walesissa. 18-vuotiaan suomalaisen ensimmäinen MM-voitto tuli uran kahdeksannessa MM-rallissa. ŠKODA Motorsport otti lisäksi luokassa kaksoisvoiton, sillä toiseksi ajoi Rovanperän tallikaveri, ruotsalainen Pontus Tidemand, joka tosin jäi kärjestä yli puolitoista minuuttia.

Sunnuntain viidellä erikoiskokeella Rovanperä jatkoi siitä, mihin lauantaina jäi ja latoi pohja-ajan kahdelle erikoiskokeelle viidestä. Rovanperän ja hänen kartanlukijansa Jonne Halttusen rallin kokonaishallinasta kertoo paljon se, että yhteensä he ajoivat pohjat 15 erikoiskokeelle, kun kaikkiaan niitä ajettiin 23.

Nuorelle suomalaiselle ei missään vaiheessa kilpailua löytynyt haastajaa ja lopulta WRC2-luokan voitto oli varsin vakuuttava. Rovanperä ehti myös nauttia Walesin ralliteistä.

- Ajettiin omaa ajoamme ja se riitti. Välttelimme riskejä, mutta pidimme kuitenkin vauhtia yllä, jotta keskittyminen ei häiriintynyt. Tämä on ollut ihan hauskaa, koska ei tarvinnut aivan äärirajoilla ajaa. Voitto on tietysti upea asia, Rovanperä summasi suoritustaan.

ŠKODA Motorsportin johtaja Michal Hrabanek oli enemmän kuin tyytyväinen tallinsa kaksoisvoittoon.

- Kalle ja Jonne tekivät fantastista työtä. He eivät ainoastaan olleet nopeita, vaan pystyivät kontrolloimaan tilannetta paineen alla. Näin vaikeissa olosuhteissa heidän voittonsa on enemmän kuin ansaittu. Haluan kiittää myös Pontusta ja Jonasta hienosta suorituksesta. Nyt olemme ottaneet kolme kaksoisvoittoa WRC2-luokassa tänä vuonna. Kiitos koko tiimille loistavasta menestyksestä.

Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Espanjassa 25.-28. lokakuuta.

Tulokset 23/23 EK:n jälkeen, WRC2-luokka
1. Kalle Rovanperä (FIN), ŠKODA Fabia R5, 3.15.27,2