ŠKODA Motorsport Kopeckyn ja Veibyn voimin Sardinian MM-ralliin – Nordgren hakee kokemusta EM-sarjasta

5. kesäkuuta. Rallin MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna kauden seitsemännellä osakilpailulla Italiaan kuuluvalla Sardinian saarella. Škodan tehdaskuljettajina Välimeren helteessä nähdään tsekkiläinen Jan Kopecky sekä norjalainen Ole Christian Veiby. Suomalaiskuljettaja Juuso Nordgren on puolestaan päässyt hakemaan tuntumaa rallin EM-sarjasta.

Kopeckyn ja Veibyn tavoite on jatkaa Škodan menestysputkea ja kaventaa eroa niin ikään Škodalla ajavaan ja WRC2-luokan pistejohdossa olevaan Ruotsin Pontus Tidemandiin, joka jättää täysin suunnitellusti Sardinian väliin.

Kopecky muistetaan tältä vuodelta sekä Monte-Carlon että Korsikan MM-rallien voittajana. Tsekkikuski on toisena WRC2-luokan pisteissä ennen Sardiniaa ja lähtee puolustumaan sijoitustaan kimuranteille sorateille.

- Monet pitävät minua täysin asfalttispesialistina, mutta viime vuonna voitin tässä luokassa juuri täällä Sardiniassa, joten muistot ovat hyvät ja odotan innoissani rallia, Kopecky ennakoi.

Veiby on viimeksi ajanut rallia Argentiinassa, joten soratuntuman pitäisi olla kunnossa.

- Viimeksi ajoin Argentiinan rajuilla hiekkateillä, joten uskoisin olevani valmis tähän ralliin. Argentiinassa olin toinen RC2-luokassa, joten Sardiniastakin voinee odottaa hyvää tulosta, Veiby toteaa.

Sardinian MM-ralli 2018: Kuuma keli haastaa sorateiden sankarit

Sardinian erikoiskokeet ovat kapeita, mutta nopeita ja kovapintaisia sorateitä, joiden pinnalla on erittäin liukas hiekkakerros, joka aiheuttaa ensimmäisenä reitille starttaaville autokunnille harmaita hiuksia. Myös aivan ajolinjan vieressä vaanivat kivet lisäävät kisan haastetta. Sää on Sardianiassa tukahduttavan kuuma, joten kuljettajien fysiikkaa ja autojen renkaita testataan tässä kisassa enemmän kuin kenties missään muussa rallissa.

Sardiniassa ajetaan 20 erikoiskoetta ja 313 erikoiskoekilometriä. Reitti on uudistunut, sillä noin kolmasosa siitä on uutta vuoteen 2017 verrattuna. Ralli alkaa torstai-iltana kello 19:00 Suomen aikaa ajettavalla kahden kilometrin mittaisella Ittiri Arenan yleisöerikoiskokeella.

Perjantaina ajetaan ensimmäinen täysi työpäivä, yhteensä kahdeksan erikoiskoetta ja 122 EK-kilometriä. Lauantaina on vuorossa kilpailun pisin päivä, jonka aikana rallikaravaani kiertää seitsemän erikoiskoetta, joiden yhteismitta on 146 kilometriä. Lauantain reitillä on yksi MM-sarjan kuuluisimmista hyppyreistä, Micky´s Jump, joka on kahteen kertaan ajettavalla Monte Lernon erikoiskokeilla.

Sunnuntaina ralli päätetään neljän erikoiskokeen lenkillä, ja lisäpisteitä tarjoava Sassari-Argentiena 2 alkaa Suomen aikaa kello 13:18.

Tiesitkö, että…

… Italian ralli ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1928 ”Rally of the Flowers”-nimellä ja se oli osa MM-sarjaa heti vuodesta 1973 lähtien?

… Ralli ajettiin vuoteen 2003 asti mantereen puolella ja sen keskuspaikkana toimi Sanremo ennen kuin ralli siirtyi Sardinian saarelle?

… Michéle Mouton on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa nainen, joka on voittanut MM-rallin. Hän voitti juuri Sanremo rallin.

… Sardinian MM-rallin kenties kuuluisin erikoiskoe Monte Lerno sisältää huikean hypyn, joka on verrattavissa Fafen hyppyyn Portugalissa?

Juuso Nordgren mittaa vauhtiaan rallin EM-sarjassa

Rallin nuori suomalaislupaus ja Škodan tehdaskuljettaja Juuso Nordgren on päässyt kerryttämään kokemustaan viime aikoina myös rallin EM-sarjassa. Kreikan Akropolis-ralli oli kirjaimellisesti kivikkoinen, mutta revanssi on edessä parin viikon päästä Kyproksella.

Kreikan EM-ralli oli Nordgrenille ensimmäinen laatuaan hänen urallaan ja oppirahoja tuli maksettavaksi kohtalaisesti. Aivan tyystin mollivoittoinen kisa ei kuitenkaan ollut.

- Tiesin, että siellä on rajut olosuhteet, mutta tein silti virheen rengastaktiikan kanssa ja se johti lopulta keskeytykseen. Tarkoitus oli lähteä hakemaan kokemusta, mutta taisin innostua ajamaan jopa voitosta, kun voitettiin kuitenkin aika-ajot. Se ei ollut kuitenkaan tällä kertaa realistista, Nordgren kertaili kisan tapahtumia.

15.-16. kesäkuuta EM-sarja jatkuu Kyproksen saarella niin ikään jokseenkin rajuissa olosuhteissa. Lisäksi lämpötermostaatista säädetään piirun verran hellettä lisää: luvassa on jopa 40 lämpöastetta.

- Varmaan täytyy olla pari päivää ajopuku päällä saunassa, että tottuu. Vakavasti ottaen kuitenkin, niin nyt lähdetään eri taktiikalla ja ehjän suorituksen pohjilta siihen kisaan. Pahoja kiviä on siellä paljon, joten varovainen täytyy olla. Pääsemme jo tällä viikolla testaamaan ja ensi viikolla vielä lisää, joten lähtökohdat ovat kyllä kunnossa, Nordgren toteaa.