Joensuun SM-Itärallin vuoristoratatiet haastavat ŠKODA-kuljettajat

2. maaliskuuta 2018. Rallin SM-sarja jatkuu tulevana lauantaina 3. maaliskuuta Joensuussa, kun legendaarinen SM-Itäralli tekee paluun kalenteriin parin vuoden tauon jäljeen.

Mikkelissä Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -tallin Eerik Pietarinen tuli tiukan taistelun jälkeen kolmanneksi, mutta pystyi jopa kasvattamaan johtoasemaansa SM-sarjan pistekärjessä. Toinen ŠKODA-kuljettaja, hallitseva SM1-luokan mestari, Teemu Asunmaa onnistui alun ongelmien jälkeen saamaan kirivaihteen päälle ja rallissa nähtiin huikea sekuntikamppailu.

ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettaja Kalle Rovanperän dominoidessa kilpailua, käytiin SM-sarjaa vakituisesti kiertävien Pietarisen ja Asunmaan välillä huikea loppuratkaisu. Joensuun SM-ralliin on näistä asetelmista sähköinen tunnelma luvassa.

- Kisan alku ei tuntunut kulkevan millään, enkä ihan varma ollut lopustakaan. Uusi leveämpi rengas tuntui vaikealta ajaa spooreissa ja tuntui, että säädöt olivat pielessä, mutta lopputulos miellytti ehdottomasti. Joensuuta varten ollaan vielä saatu testeissä säätöjä paremmaksi, niin uskon, että hyvä kamppailu tulee, mietti Teemu Asunmaa.

- Varmasti Eerikillekin jäi sen verran kisan loppu hampaankoloon, että kyyti tulee hänellä olemaan erilaista, kun Joensuussa aletaan ajaa, jatkoi Asunmaa.

Sarjajohdossa ajava Pietarinen ei ole jäänyt murehtimaan suuremmin Mikkelin toisen tilan menetystä, vaan katseet on suunnattu eteenpäin. Luhangan suunnassa keskiviikkona ajettu testipäivä toi lisäuskoa ja -työkaluja menestyksen jahtaamiseen.

- Ei Mikkeli mitenkään huonosti mennyt, eikä se sinänsä sureta. Paremminkin oltaisiin voitu ajaa, mutta nyt katseet ovat jo Joensuussa. Autossa saatiin kokeiltua paljon uusia juttuja, jotka auttavat varmasti meitä voittokamppailussa, toteaa Eerik Pietarinen.

Asunmaalla ja Pietarisella toki riittää luokassa muitakin haastajia, sillä nälkää löytyy monelta kuljettajalta mahdollisimman korkeille pisteille. Emil Lindholm ja Marko Mänty ŠKODA-kuljettajista, sekä kokeneemmat, jo meritoituneet mestarit Jari Ketomaa ja Juha Salo antavat takuulla kovan haasteen kovavauhtisilla ja paljon korkeuseroja sisältävillä Pohjois-Karjalaisilla teillä. Haastajat SM-rallissa eivät toki jää suomalaisvaihtoehtoihin vaan Škodalla ajava venäläiskuski Nikolay Gryazin.

SM-sarjassa kolmantena oleva ŠKODA-kuljettaja Emil Lindholmille Joensuun tiet ovat täysin uusi kokemus, joten pääosassa on ehjä kisa.

- Tässä kohtaa tärkeintä on hankkia ajokokemusta ja -varmuutta. Jos kaikki tähdet ovat kohdallaan niin paikka kolmen nopeimman joukossa olisi meille hyvä tulos. Tulosta en aio ainakaan väkisin tavoitella, Lindholm lupaa.

Ralli SM -sarjan 3. osakilpailu käynnistyy maaliskuun 3. päivä kello 10.00 Joensuun matkustajasatamasta, josta kuljettajat suuntaavat Pohjois-Karjalan legendaarisille erikoiskokeille. Maalissa kilpailijat ovat samana päivänä kello 17.46.

ŠKODA-kuljettajat SM-Itärallissa

Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen, ŠKODA Fabia R5

Marko Mänty – Joni Mäkelä, ŠKODA Fabia R5

Emil Lindholm – Mikael Korhonen, ŠKODA Fabia R5