Vahva kuin karhu: Škodan uusi iso katumaasturi on nimeltään Kodiaq

›  Nimi viittaa kodiakinkarhuun, joita asuu saarella lähellä Alaskaa. Nimen kirjoitusasu on johdettu alkuperäiskansan kielestä.

›  Škodan ison katumaasturin muotoilu korostaa voimakkuutta ja turvallisuutta.

›  Koko, vahvuus, perhe – karhulla ja autolla on yhteisiä piirteitä.

›  ŠKODA Kodiaq ensiesitellään tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Mladá Boleslav, 6. toukokuuta 2016 – Škodan uuden ison katumaasturin nimi tulee olemaan Kodiaq. Nimi viittaa kodiakinkarhuun, joita asuu Alaskan etelärannikolla sijaitsevalla Kodiakinsaarella. Kodiaqin kirjoitusasu on johdettu alkuperäiskansan Alutiiqin kielestä.  ŠKODA käynnistää uuden katumaasturisegmentin kampanjansa tällä uudella mallilla, joka ensiesitellään vuoden 2016 jälkipuoliskolla.

Kodiakinsaari on karu ja kiehtova paikka, joka sijaitsee Alaskan etelärannikolla (57°N 153°W) – saarella asuu noin 14 000 ihmistä ja 3 500 kodiakinkarhua. Alkuperäiskansa Alutiiqit kutsuvat karhua nimellä Taq uka 'aq – nimen lopussa oleva q-kirjain on tyypillinen eläinten nimille. Ottamalla sen osaksi uuden katumaasturinsa mallinimeä ŠKODA kunnioittaa Alutiiqin kieltä. Samalla q-kirjain antaa myös Škodan uudelle mallille erottuvan nimen.

Suuri koko sekä vahvuus – kuuluisalla karhulla ja ŠKODA Kodiaqilla on yhteisiä piirteitä. Škodan uuteen 4,70 metriä pitkään katumaasturiin mahtuu mukavasti 7 ihmistä ja sillä on erinomaiset ajo-ominaisuudet sekä tiellä että maastossa. Saalistajan piilevät voimat ovat esillä myös ŠKODA Kodiaqin muotoilussa – auton erottuvat ja voimakkaat piirteet edustavat dynaamista voimaa, kestävyyttä ja vahvuutta.

Toinen kodiakinkarhua ja ŠKODA Kodiaqia yhdistävä tekijä on niiden perhekeskeisyys. Kodiakinkarhu-uros voi takajaloilla seistessään olla jopa kolmen metrin korkuinen ja painaa noin 400 kg – se onkin yksi suurimmista ja vahvimmista karhulajeista. Toisin kuin jotkin muut lajit, ne kuitenkin elävät rauhallisesti ja yhteisöllisesti. Kodiakinkarhut muodostavat siteitä, jakavat kokemuksia ja leikkivät keskenään. Jotkin kodiakinkarhuista jakavat keskenään jopa parhaat lohensaalistuspaikat. Näin nämä älykkäät eläimet kehittävät uusia tekniikoita ja tapoja, jotka sopivat hyvin Škodan ”Simply Clever” -ajatusmaailmaan.

ŠKODA Kodiaq aloittaa merkin uuden katumaasturikampanjan ja houkuttelee uusia asiakkaita nopeasti kasvavassa katumaasturisegmentissä. ŠKODA Kodiaq ensiesitellään kansainvälisesti vuoden 2016 jälkipuoliskolla ja markkinoille malli saadaan vuoden 2017 alkupuolella.