Original Sokos Hotel Helsinki täyttää 85 vuotta

Keskellä Helsinkiä sijaitsevan Hotelli Helsingin avaamisesta on tänä vuonna kulunut 85 vuotta. Original Sokos Hotel Helsinki on yksi koko Suomen vanhimmista yhtäjaksoisesti palvelleista hotelleista.

1800-luvun alkupuolella nykyisen hotellin paikalla lainehti vielä sameavetinen Kluuvinlahti. Ilmeisesti Hotelli Helsingin paikalla oli laituri, josta käsin harjoitettiin luvatonta juoma-anniskelua kansalle. 1800-luvun lopulla sama ympäristö oli matalaa puutaloasutusta. Yhdessä puisessa rakennuksessa toimi Hotelli Helsingin edeltäjä, Uusi Hotelli.

Vuonna 1930 Helsingin Suomalaisen Säästöpankin uusi liikepalatsi nousi Hallitus- ja Kluuvikadun kulmaukseen. Pankkitoiminnan lisäksi kiinteistössä ryhdyttiin pian harjoittamaan hotelli- ja ravintolatoimintaa Hotelli Helsinki -nimellä. Avajaisten aikaan media kuvaili Hotelli Helsinkiä paikaksi, joka ”halleineen, laajoine ravintolaosastoineen ja matkustajahuoneineen oli laatuaan ensimmäinen maassamme.” Vaikeista taloudellisen ahdingon ajoista ja kieltolakivuosista huolimatta Hotelli Helsinki sai nopeasti vankan kannattajajoukon erityisesti liikemiesten, taiteilijoiden ja urheilijoiden parissa.

Hotellin silloisessa juhlakerroksessa pidettiin 1930-luvulta asti arvokkaita kokouksia ja vietettiin erilaisia juhlatilaisuuksia. Syyskuussa 1932 hotellissa juhlittiin Paavo Nurmea ja koko Los Angelesin olympialaisista palaavaa urheilujoukkuetta musiikin soidessa ja ihmisten hurratessa.

1970-luku toi mukanaan Helsinki Clubin, joka oli avaamisestaan lähtien kaupungin suosituimpia discoja. Ikimuistoisia olivat mm. Clubilla vuosikausia tanssitut missitanssiaiset. Samalla vuosikymmenellä hotelli liittyi osaksi S-ryhmää.

1990-luvun puolivälissä hotelli sai huomattavasti lisätilaa Helsingin Suomalaisen Säästöpankin lopettaessa toimintansa pankkikriisin myötä. Hotellin huonemäärä kasvoi reiluun kahteen sataan. Ravintola Fransmanni rakennettiin entiseen pankkisaliin ja rakennuksen kulmaan avattiin Amarillo, joka sittemmin muuttui Memphis-ravintolaksi.  2000-luvulle saakka kukoistanut Helsinki Club avasi ovet juhlakansalle viimeisen kerran joulukuussa 2012. Yökerhon tiloissa toimii nykyään Liikuntakeskus EasyFit Helsinki Club.

Vuonna 2015 Hotelli Helsinki viettää 85-vuotisjuhlavuottaan. Tänä päivänä – kuten vuosikymmenet aiemminkin – Original Sokos Hotel Helsinki elää ja hengittää Helsingin rytmissä ja tarjoaa asiakkailleen lämminhenkistä palvelua kaupungin sydämessä.

Juhlavuoden kunniaksi talon keittiömestari Jukka Imeläinen on suunnitellut Helsinki-henkisen menun, joka sisältää riimihärkää, paistettua siikaa, Helsingin meijeriliikkeen juustoja sekä jälkiruoaksi marjapiiraan ja Helsingin Jäätelötehtaan jäätelöä. Menun hinta on 43 euroa. Juhlamenua täydentää helsinkiläisen Stadin Panimon raikas lager-tyyppinen olut. Juhlavuoden menu lanseerataan Helsinki-päivänä 12.6. ja se on saatavilla koko loppuvuoden ajan.

Lisätietoja: Hotellinjohtaja Hannele Laurila, Original Sokos Hotel Helsinki, puh. 050 359 4449, Hannele.Laurila@sok.fi

Sokos Hotel Helsinki täyttää 85 vuotta. Se on yksi vanhimmista Suomessa yhtäjaksoisesti toimineista hotelleista.