• Sokos Hotels/

Paljon matkustava majoittuu tuttuun hotelliin kuin toiseen kotiin – cowork-aulatilat ovat paikka muiden matkatyöläisten tapaamiseen

Työelämän muutos näkyy myös liikematkailussa. Skype-palaverit ovat korvanneet samassa tilassa kokoustamista, ja asiakastapaamisten jälkeen liikematkaaja jatkaa ennemminkin työpäivää hotellihuoneessa kuin iltaa ravintolassa. Digitalisoituminen ei kuitenkaan ole poistanut henkilökohtaisen kohtaamisen tai verkostoitumisen tarvetta.

Aiemmin istuttiin kollegoiden kanssa iltaa yhdessä, nyt tehdään töitä. Lystinpito on jäänyt vähemmälle”, kuvailee aluepäällikkö Jouni Ronkainen Wihuri Oy:stä. Ronkainen on asunut työmatkoillaan jo kolmisenkymmentä vuotta Sokos Hotelleissa ja käyttänyt ketjun työmatkustuksen kanta-asiakaskorttia eli S-Cardia kortin koko kaksikymmenvuotisen historian ajan.

Tien päällä työskentelevien työpäivät ovat pidentyneet työvälineiden kehittymisen myötä. Päivän tapaamisten jälkeen hotellihuoneessa naputellaan muistiot ja sähköpostit valmiiksi seuraavaa päivää varten. Monen matkatyöläisen päivän kevennys on kuntoilu tai ulkoilu, ”aivojen tuulettaminen” työrupeaman päälle. Hyvä kuntosali onkin monelle nykyään hyvän hotellin kriteeri.

Vaikka illanistujaiset ovat jääneet, tarve kohdata uusia ihmisiä ei ole vähentynyt. Nyt liikematkailijat kohtaavat toisiaan läppärien kanssa hotellien aulatiloissa.

Original Sokos Hotelleissa muutetaan parhaillaan aulatiloja cowork-tiloiksi, joilla vastataan niin liikematkaajien kuin paikkakunnan etätyöntekijöiden muuttuneisiin tarpeisiin. Sokos Hotellien ensimmäinen cowork-aula avattiin Hämeenlinnan Original Sokos Hotel Vaakunaan syyskuun alussa ja suosio on yllättänyt hotellin väen.

"Emme ole vielä edes aloittaneet markkinointia, ja jo nyt tila on ollut jatkuvasti kovassa käytössä", kertoo hotellipäällikkö Marika Haavisto Hämeenlinnan Original Sokos Hotel Vaakunasta. "Liikematkaajien lisäksi pienet paikalliset sekä start-up -yritykset käyttävät aulaa palavereihin, ja tiedän, että meidän cowork-tilassamme on järjestetty jo työhaastatteluitakin", Haavisto sanoo.

Yhtä lailla hämeenlinnalaishotellissa on jo ehditty huomata, että tyypillinen liikematkailijan tapa on saapua työpäivän jälkeen hotelliin, käväistä hetken aikaa omassa huoneessa, ruokailla, mutta sen jälkeen yhä useampi ottaa paikan yhteiskäyttöpöydiltä läppäreineen.

Sosiaalisia kohtaamisia koetaan myös hotellin henkilökunnan kanssa. Paljon matkustavat työmatkalaiset painottavatkin tuttuuden tunnetta, ystävällistä henkilökuntaa ja kotoisuutta valitessaan hotellia. Osaava mutta tunnistava vastaanotto on usein hyvän asiakaskokemuksen kulmakivi.

"On helppoa, kun ei tarvitse kertoa enää kaikkea – ei minun, eikä henkilökunnan", toteaa s-cardilainen Jouni Ronkainen. Hotelliin halutaan tulla kuin toiseen kotiin.

Sokos Hotellien ja Suomen Radisson Blu Hotellien työmatkustuksen kanta-asiakasohjelma S-Card täyttää tänä vuonna 20 vuotta. ”Juhlavuotta vietetään pitkälti työn merkeissä. Nyt on käännetty jo katseet tulevaan, jotta S-Cardin palvelut saadaan vastaamaan kanta-asiakkaidemme tarpeita myös seuraavat 20 vuotta”, toteaa asiakkuuspäällikkö Riitta Pulkka SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Riitta Pulkka, asiakkuuspäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, riitta.pulkka@sok.fi, puh. 010 768 2734

Marika Haavisto, hotellipäällikkö, Original Sokos Hotel Vaakuna, Hämeenlinna, marika.haavisto@sok.fi, puh. 050 388 3393

20-vuotias S-Card

S-Card on S-ryhmän hotellien, Sokos Hotellien ja Radisson Blu Hotellien, työmatkustuksen kanta-asiakaskortti. Sitä käyttää noin 64 000, pääsääntöisesti suomalaista, työmatkalaista. S-cardilaiset arvostavat kanta-asiakaskortin etuja; muun muassa ateriaetua, ansaittuja pisteitä ja mahdollisuutta ottaa perheenjäsen mukaan matkalle. Myös S-ryhmän laaja hotelli- ja ravintolaverkosto saa kiitosta. Keskimäärin S-cardilaiset yöpyvät S-ryhmän hotelleissa kuusi yötä vuodessa ja huoneet varataan useimmiten puhelimitse. Ohjelmassa kehitetään nyt digitaalisia ja mobiilipalveluita.

Digitalisoituminen ei poista henkilökohtaisten kohtaamisten ja verkostoitumisen tarvetta. Hotelliaulat ja cowork-tilat ovat työmatkaajien uusia kohtaamispaikkoja.
Sokos Hotelien ja Radisson Blu Hotellien kanta-asiakasohjelma, S-Card, täyttää 20 vuotta.