Sokos Hotelleissa luonto kiittää - nuoret innovoivat ympäristötekoja

Kestävän matkailun noustessa yhä tärkeämmäksi arvoksi, kuluttajat ovat valinneet Sokos Hotels -ketjun toistamiseen Suomen vastuullisimmaksi hotellibrändiksi (Sustainable Brand Index 2015). Tunnustuksen takana on hotelliketjun määrätietoinen työ ympäristöasioiden parissa. Viimeisen vuoden aikana 21 Sokos Hotellille on myönnetty kansainvälinen Green Key -ympäristömerkki. Green Key -ohjelma on motivoinut niin henkilökuntaa kuin asiakkaita ja sidosryhmiäkin aktiiviseen ympäristötyöhön.

Green Key -merkin saanut hotelli on sitoutunut vähentämään jätteen määrää, tehostamaan energian- ja vedenkulutusta sekä lisäämään ympäristötietoisuutta.

– Sokos Hotelleille Green Key -ohjelma merkitsee kannanottoa kestävän matkailun puolesta. Merkin myötä hotelleissa tehdään monipuolisesti ympäristövalistusta ja esimerkiksi lähiruoan käyttö aamiaisella sekä ekologiseen liikkumiseen kannustaminen ovat saaneet uutta pontta, kertoo konseptipäällikkö Markus Siitonen SOK Matkailukaupan ketjuohjauksesta.

Innovaatiota opiskelijaprojekteista Lämpeneekö tulevaisuuden hotelli ruoantähteillä?

Porin Original Sokos Hotel Vaakuna ideoi yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja alueen ympäristöasiantuntijoiden kanssa ympäristönäyttelyn hotelliin. Näyttelyn yhteydessä tehtiin selvitys hotellin ruokahävikistä, josta kävi ilmi, että hotellin aamupalalta jää 116 grammaa ruokajätettä asiakasta kohden.

– Se tarkoittaa paria aamiaissämpylää tai yhtä banaania joka lautasella, joka päivä. Kun otat ruokaa lautaselle vain sen verran mitä syöt, teet ympäristöteon, sanoo hotellipäällikkö Riina Ojanen Porin Original Sokos Hotel Vaakunasta. – Ympäristönäyttelyllä saatiin aikaan välittömiä tuloksia. Biojätteen määrä puolittui hotellissa jo kuukauden aikana.

Biojätteiden lajittelu ja jätteen poiskuljetus aiheuttaa hotelleille kustannuksia. Sokos Hotel Royal Vaasan hotellinjohtaja Ari-Pekka Soini tutustui hiljattain opiskelijaprojektiin, jossa tutkittiin mahdollisuutta käyttää minibiokaasulaitosta biojätteiden käsittelyyn.

– Tutustumisen myötä syntyi idea. Entä jos ongelmat käännetäänkin ratkaisuiksi? Aamiaislautaselle jääneet ruoantähteethän voisivat tulevaisuudessa tuottaakin hotellihuoneiden lämmitysenergian, miettii Soini.

Royal Vaasa järjesti myös syksyllä 2015 vaasalaisille oppilaitoksille suunnatun energiakilpailun, jossa haettiin innovaatioita energiatehokkuuden parantamiseksi. Kilpailun voitti Vaasan ammattikorkeakoulun ryhmä, jonka ideana oli läsnäoloanturi. Anturilla säädellään huonelämpötilaa hiilidioksidipitoisuuden perusteella.

Matkailijat suosivat vastuullisia yrityksiä

Vuonna 2015 Sokos Hotelleissa majoittui 2,9 miljoonaa asiakasta, ja hotelleissa työskentelee 2 700 henkilöä. Matkailuala työllistää yhteensä 140 000 suomalaista. Matkailualan vaikutus ympäristöön on suuri ja yhä useampi asiakas haluaakin valita vastuullisen matkailuyrityksen.

– Kestävän matkailun edut ovat kiistattomat. Yhä useampi asiakas tekee päätöksensä sen perusteella, miten vastuullisesti palveluntuottaja toimii. Haluamme olla hotelliketjuna sen kehittämistyön veturi, sanoo konseptipäällikkö Markus Siitonen SOK Matkailu- ja ravitsemuskaupan ketjuohjauksesta.

Sokos Hotellien vastuullisuuskatsaus 2015 on julkaistu. Tutustu vastuullisuustekoihin täällä:

Markus Siitonen, konseptipäällikkö, Sokos Hotels / SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 050 3663 942, markus.siitonen@sok.fi

Ari-Pekka Soini, hotellinjohtaja, Original Sokos Hotel Royal Vaasa, puh. 040 505 5522

Riina Ojanen, hotellipäällikkö, Original Sokos Hotel Vaakuna, Pori, puh. 041 462 5535

Lisätietoja koko ketjun osalta myös: Tanja Holmberg, viestintäkonsultti, Pieni Ideapuoti Oy, puh. 050 327 8923, tanja@pieni-ideapuoti.fi

SOKOS HOTELS

Sokos Hotels on Suomen kattavin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, Tallinnassa ja Pietarissa. Majoituksen lisäksi Sokos Hotellit tarjoavat monipuolisia kokous- ja ravintolapalveluita. Sokos Hotels on Pohjoismaiden laajimman kestävän kehityksen brändi-indeksissä Suomen vastuullisin hotellibrändi (Sustainable Brand Index 2014 ja 2015).

Sokos Hotellit on toimialansa vastuullisin. Ketju sai vastuullisin hotelliketju -tunnustuksen 1000 kuluttaja-arvion perusteella. Yhteispohjoismainen Sustainable Brand Index -tutkimus mittaa yhteensä 752 brändin vastuullisuutta sosiaali- ja ympäristövastuun mittarein ja tutkimukseen osallistui yhteensä 30 000 henkilöä. Kysely pohjautuu sosiaalisen- ja ympäristövastuun osalta YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen.

www.sokoshotels.fi

Seuraa meitä Facebookissa. http://www.facebook.com/sokoshotels

Kuluttajat ovat valinneet Sokos Hotels -ketjun toistamiseen Suomen vastuullisimmaksi hotellibrändiksi.

Lainaukset

Markus Siitonen, Sokos Hotels