Insinööritutkinto ja IT-työt houkuttelevat ohjelmointiopiskelijoita Suomeen

ITPro-ohjelma tuo eurooppalaisia ohjelmointiopiskelijoita vuodeksi suomalaiseen oppiin. Pian tämän vuoden osallistujat saavat käsiinsä insinöörin paperit JAMKista. Ohjelmaan kuuluvan työharjoittelun kautta Solteq on saanut monia uusia osaajia riveihinsä.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) ITPro-ohjelman puitteissa koulutetaan vuosittain 5–10 ohjelmistotekniikan opiskelijaa Keski-Euroopan suurista teknillisistä yliopistoista. Lukuvuoden aikana opiskelijat suorittavat tieto- ja viestintätekniikan insinööri (AMK) -tutkinnon suomalaisten vaatimusten mukaisesti.

– Opiskelijoilla on jo useampi opiskeluvuosi takanaan ja he ovatkin tosi osaavaa porukkaa. Suomeen he tulevat arvostetun koulutuksen ja työkokemuksen perässä – ne ovat kovaa valuuttaa työnhaussa. Moni heistä jää myös opintojen jälkeen työskentelemään Suomeen, kertoo ohjelmaa koordinoiva Esa Salmikangas JAMKista.

Syksyllä opiskelijat tekevät englanninkielisiä opintoja ja keväällä työharjoittelun sekä opinnäytetyön. Pääosin he ovat ohjelmointiosaajia, joille alan yrityksissä riittää kysyntää. Solteq on yksi pitkäaikaisista yrityskumppaneista ja työllistää keväisin yleensä useampia harjoittelijoita.

– Tänä keväänä meillä on kolme ITPro-harjoittelijaa. He saavat työkokemusta ja me uusia osaavia tekijöitä eri projekteihimme ehkä pidemmäksikin aikaa, kertoo Staff Manager Kimmo Hasanen Solteqista.

Globaalisti toimivassa Solteqissa kansainvälisille osaajille on kasvava kysyntä. Iso osa harjoitteluista johtaakin vakituiseen työsopimukseen.

– IT-osaajista käydään kovaa kamppailua, eikä kasvaviin tarpeisiin yksinkertaisesti löydy tarpeeksi tekijöitä vain Suomesta. Muutama ITPron kautta tulleista työntekijöistä on jäänyt Suomeenkin, mutta isompi osa työskentelee Puolan Wroclawin toimistollamme. Vaikka osaamista halutaan kerryttää juuri Suomessa, houkuttelee vakituinen työpaikka lähempänä kotikulmia. Suhteessa elinkustannuksiin palkkatasokin on täällä itse asiassa parempi kuin Suomessa, valottaa Puolan maajohtaja Ilkka-Cristian Niemi Solteqista.

Lisätietoja

Ilkka-Cristian Niemi, Business Unit Manager, Solteq Oyj, +48 502 292 118, ilkka-cristian.niemi@solteq.com
Kimmo Hasanen, Staff Manager, 0405268670, kimmo.hasanen@solteq.com

Esa Salmikangas, lehtori, 040 716 7285, esa.salmikangas@jamk.fi

ITPro lyhyesti

• JAMKin IT-instituutissa v. 2003 EU-hankkeena alkanut ohjelma on nykyisin vakiintunut osaksi normaalia toimintaa.
  • Tavoitteena on kouluttaa vuosittain 5–10 ohjelmistotekniikan insinööriä. Opiskelijat suorittavat lukuvuodessa BSc-tutkinnon suomalaisen insinööritutkinnon vaatimusten mukaisesti.
  • Opiskelijat tulevat keskisen Itä-Euroopan maista eli Puolasta, Tsekistä, Slovakiasta ja Unkarista. Pääsyvaatimuksiin kuuluu, että heillä on jo suoritettuna alan opintoja vähintään 180 ECTS-pistettä.
  • Opiskelijat voivat valita ohjelmointiin liittyviä englanninkielisiä opintojaksoja mm seuraavista opintojaksoista: mobiiliohjelmointi, JavaEE-ohjelmointi, Game Programming, Marketing Management, laatujärjestelmät jne.
  • Opiskelijat hankkivat itselleen opintoihin kuuluvan harjoittelupaikan. Solteq on yksi pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista ja on saanut vuosien varrella ohjelman kautta useita uusia työntekijöitä toimistoilleen Suomessa ja Puolassa.

Solteq on digitaalisen asiakaskohtaamisen asiantuntija. Saman katon alta saa kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen digitalisoinnin keinoin kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Kolmessa maassa työskentelevien 450 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.