Solteqin kilpailukykysopimus: 24 lisätuntia liikuntaan

Kilpailukykysopimus on puhuttanut pitkään, mutta ensi vuonna se siirtyy käytäntöön. Monet työyhteisöt miettivät, mitä asian kanssa oikein tehdään. Solteqissa suunnitelmat ovat nyt selvillä: 24 tunnin lisätyöaika ohjataan käytettäväksi liikuntaan.

Solteqin arkea ohjaa yrityskulttuuri, jossa solteqlaiset ovat ykkössijalla ja voivat vaikuttaa omaan työhönsä. Idea myös kiky-sopimuksen toteuttamistavasta lähti henkilöstöltä.

– Hyvinvointimme edistäminen on minulle tärkeää. Kiky-sopimus oli hyvä tilaisuus ehdottaa lisäsatsausta työpaikkaliikuntaan. Tuoreessa Cambridgen yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että tunti liikuntaa päivässä kumoaa tehokkaasti istumisen aiheuttamia haittoja. Tämä on erityisen tärkeä tieto työntekijöitämme ajatellen. Uskon että tästä ratkaisusta hyötyvät kaikki – niin terveyden ja kuin taloudenkin näkökulmasta, toteaa Solteqin luottamusmies Risto Kuustie.

Menestystarinoita tai kasvustrategiaa ei toteuteta ilman osaavia ja jaksavia asiantuntijoita. Tämä tarkoittaa sitä, että työn ohella myös omasta hyvinvoinnistaan saa ja täytyy pitää huolta.

– Kun tavoitteena on parantaa kilpailukykyä, on tämä mielestämme yksinkertaisesti paras keino. Jokainen työntekijä pitää itse sopimuksen noudattamisesta huolta, eli käyttää kaksi lisätuntia kuukaudessa liikkumiseen. Vastuu ja vapaus kulkevat meillä työarjessakin käsi kädessä, kertoo henkilöstöjohtaja Mari Kuha Solteqista.

– Emme halunneet lisätä tunteja suoraan työaikaan, joka on ylipäätään sekin monessa tilanteessa oman harkinnan ja tilanteen säätelemä juttu. Kahdeksasta neljään -tyyppinen työnteko on tällä alalla ja nykymaailmassa yhä harvinaisempaa. Siksi joustoa pitää löytyä puolin ja toisin.

Työntekijöiden elämässä Solteqin yrityskulttuuri näkyy joustavana ja sallivana ilmapiirinä. Hyvinvointiin satsataan konkreettisemminkin: kattavien etujen lisäksi toimistojen hyvinvointivalmentajat hierovat, liikuttavat ja ohjaavat solteqlaisia.

Kiky-päätöksestä on kerrottu henkilökunnalle ja vastaanotto on ollut hyvin positiivinen. Virallisesti sopimus allekirjoitetaan marraskuussa ja otetaan käyttöön ensi vuoden alusta.

Mari Kuha
VP, HR & Culture, Solteq Oyj
040 8444 226, mari.kuha@solteq.com

Risto Kuustie
Luottamusmies / Production Manager, Solteq Oyj

0400 386 208, risto.kuustie@solteq.com

Solteq on digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija. Saman katon alta saat kokonaisratkaisut monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka – toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Meillä on intohimoa toimittaa asiakkaillemme odottamaton – nopeasti muuttuvassa maailmassa tarvitset kumppanin, joka toimittaa sinulle tänään sen, minkä tarvitset huomenna. Työllistämme 500 asiantuntijaa kolmessa eri maassa ja teemme toimituksia  Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuositason liikevaihtomme oli vuonna 2015 54 miljoona euroa.