Solteqin tytäryhtiö inPulse Works Oy toimittaa Fingridin datahubin tietokonversiopalvelun

Fingrid Oyj:n omistama yhtiö Fingrid Datahub Oy on valinnut IT-ratkaisujen asiantuntija- ja ohjelmistoyritys inPulse Works Oy:n toimittamaan Suomen datahubin tietokonversiopalvelun toteutuksen sekä siihen liittyvän tukipalvelun.

Datahub on vuonna 2019 käyttöönotettava sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon tallennetaan tietoja Suomen 3,5 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Datahubin tietoja käyttävät noin 100 sähkönmyyjää ja yli 80 jakeluverkkoyhtiötä palvellessaan sähkön käyttäjiä. Datahubin tietokonversiolla tarkoitetaan sähkön vähittäismyynnissä ja -jakelussa käytettävien perus- ja mittaustietojen laadun varmistamista ja niiden lataamista sähkönmyyjien ja jakeluverkkoyhtiöiden järjestelmistä uuteen datahub-järjestelmään ennen sen käyttöönottoa.

Jotta datahubissa käytettävät tiedot ovat yhdenmukaisia ja oikeassa muodossa, toteutetaan ennen järjestelmän käyttöönottoa tietokonversiopalvelu. Palvelun avulla varmistetaan varsinaiseen datahub-järjestelmään ladattavien tietojen laatu ja tarjotaan sähkön vähittäismarkkinoiden osapuolille portaali, jonka kautta he toimittavat lähdetiedot tarkastettaviksi ja edelleen ladattaviksi datahub-järjestelmään. Tietokonversiopalvelu tuottaa tarkastusraportteja, joiden perusteella myyjät ja verkkoyhtiöt korjaavat järjestelmiensä tietoja.

– Hyvistä vaihtoehdoista inPulsen ratkaisu osoittautui kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi, johtuen yrityksen ratkaisujen korkeasta valmiusasteesta ja ketterästä toimintamallista. inPulse Works on vakuuttanut teknologiaosaamisellaan, toimialan tuntemuksellaan ja asiakaslähtöisyydellään. Fingrid on luottavainen siihen, että inPulse Works pystyy toimittamaan erinomaisen tietokonversiopalvelun toimialan käyttöön, toteaa datahub-projektipäällikkö Pasi Aho.

Tietokonversiopalvelun toteutus käynnistyy välittömästi. Tavoitteena on, että palvelu avataan pilottiyritysten käyttöön syksyn aikana ja koko toimialalle ensi vuoden huhtikuussa.

inPulse Works Oy on Solteqin 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö, jonka hankinnasta Solteq antoi pörssitiedotteen 12.6.2017. Yrityskauppa noudattaa Solteqin tämän vuoden ensimmäisessä osavuosikatsauksessa antamaa strategiatarkennusta. Sen mukaisesti yritys laajentaa toimintaansa toimialoille, joiden perusfundamentteja digitaalinen murros ravistelee.

Juha Rokkanen, Executive Vice President, Digital Services, Solteq Oyj, 0400 560 977, juha.rokkanen@inpulse.fi
Pasi Aho, datahub-hankkeen projektipäällikkö, Fingrid Oyj, 030 395 5151, pasi.aho@fingrid.fi
Fredrik Södö, erikoisasiantuntija, tietokonversiotyö, Fingrid Oyj, 030 395 5262, fredrik.sodo@fingrid.fi

Solteq on pohjoismainen digitaaliseen asiakaskohtaamiseen erikoistunut IT- ja ohjelmistotalo. Solteq tarjoaa saman katon alta kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen digitalisoinnin keinoin kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Kolmessa maassa työskentelevien yli 500 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoona euroa. www.solteq.com