Toimitusjohtaja nousi omistajien top 10:n

Solteqin toimitusjohtajasta tuli juuri yksi yhtiön suurimmista omistajista. Osakkeenomistajiin lukeutuu myös yli puolet henkilökunnasta. Johdon ja henkilöstön omistajuus sitouttavat liiketoiminnan kasvutavoitteisiin.

Pörssin pieniin teknologiayhtiöihin kuuluva Solteq työllistää yli 450 ammattilaista, joista moni osti yhtiön osakkeita vuodenvaihteen henkilöstöannin myötä. Toukokuussa myös yhtiön tuore toimitusjohtaja Olli Väätäinen vahvisti omaa omistajuuttaan merkitsemällä suunnatun maksullisen 400 000 osakkeen osakeannin täysimääräisesti.

Nykytilanteessa Väätäinen nousee yhtiön 8. suurimmaksi omistajaksi suoralla osakeomistuksellaan. Jos myös hänen aiempi holding-yhtiön kautta hallinnoitu 177 000 osakkeen omistuksensa huomioidaan, on sijoitus listalla vieläkin korkeampi.

Johtamisessa oman toiminnan esimerkkiä ei voi koskaan vähätellä. Koin itse erittäin tärkeäksi näyttää sitoutumistani. Olen todella motivoitunut ja innoissani yhtiöstä, meidän ihmisistä ja tekemisestä. Uskon henkilökohtaisesti, että olen tehnyt hyvän sijoituksen, kommentoi Solteqin toimitusjohtaja Olli Väätäinen.

Liiketoiminnan kasvattamisessa Väätäinen on kokenut konkari. 90-luvulla hänen ohjelmistoyhtiönsä oli IT-huuman menestyjiä, Sentica Partnersin neuvonantajana hän oli mukana 10 eri yrityksen luotsaamisessa sekä kehittämisessä ja työn tuloksia Kotipizzan operatiivisena johtajana olemme saaneet todistaa viime vuosina.

– Tunnemme Solteqissa hyvin asiakkaidemme toiminnan ja se yhdistettynä henkilöstömme huippuosaamiseen luo merkittävää arvoa asiakkaillemme. Tästä syntyy kasvumme. Digitaalisen asiakaskohtaamisen asiantuntijuus rakentuu osaajiemme hartioille, toteaa Väätäinen.

Omistajuus on sekä riski että kannustin, joka sitouttaa henkilöstöä yhteiseen tekemiseen ja tavoitteisiin. Johdon ja henkilöstön omistus nähdäänkin usein positiivisena signaalina liiketoiminnan kehityksen näkökulmasta. Viime vuosina henkilöstöomistus on ollut kasvussa eurooppalaisissa suuryrityksissä (EFES 2016), mutta suomalaisissa pörssiyhtiöissä se on vielä melko harvinaista.

– Hommia meillä on tehty aina hyvällä sykkeellä, mutta henkilöstöanti on lisännyt kiinnostusta Solteqin taloudelliseen tilanteeseen ja pörssikurssiin. Töissä voi olla mielenkiintoisia tehtäviä, porukka upea ja hyvästä työstä saada vielä rahallisen palkkion yhtiön arvonnousun myötä. Tämä on reilu win-win-tilanne, sillä solteqlaisethan yhtiön arvonnousun lopulta tekevät, avaa Solteqin henkilöstöstä, yrityskulttuurista ja sijoittajaviestinnästä vastaava johtaja Kirsi Jalasaho.

Olli Väätäinen, CEO, Solteq Oyj, 050 557 8111, olli.vaatainen@solteq.com
Kirsi Jalasaho, VP – People, Culture and IR, Solteq Oyj, 0400 618 415, kirsi.jalasaho@solteq.com

22.5. Solteqin uudet osakkeet sekä omien osakkeiden mitätöinti on merkitty kaupparekisteriin

Solteq on digitaalisen asiakaskohtaamisen asiantuntija. Saman katon alta saa kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen digitalisoinnin keinoin kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Kolmessa maassa työskentelevien 450 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.

Lainaukset

– Johtamisessa oman toiminnan esimerkkiä ei voi koskaan vähätellä. Koin itse erittäin tärkeäksi näyttää sitoutumistani. Olen todella motivoitunut ja innoissani yhtiöstä, meidän ihmisistä ja tekemisestä.
Solteqin toimitusjohtaja Olli Väätäinen