• Sonera/

Asiantuntijayrittäjät saavat eniten irti mobiililaitteista – pikaviestityökalujen mobiilikäyttö kiinnostaa

Soneran Yrittäjäkyselyn mukaan asiantuntijayrittäjät osaavat hyödyntää mobiililaitteitaan poikkeuksellisen hyvin. Näiden yrittäjien digitaalinen laitevalmius on huippuluokkaa: 87 prosentilla on älypuhelin ja 45 prosentilla tabletti*. Yli puolet asiantuntijayrittäjistä uskoo mobiililaitteiden ja tietoliikennepalvelujen tehostaneen työntekoa ja parantaneen liiketoiminnan menestymismahdollisuuksia.

Sonera tutki asiantuntijayrittäjien näkemyksiä osana Taloustutkimuksella teettämäänsä kyselytutkimusta eri alojen yrittäjille. Asiantuntijayrityksiä ovat mm. eri alojen konsulttiyritykset sekä tili- ja insinööritoimistot.

Asiantuntijayrittäjät käyttävät mobiililaitteita kaikista tutkituista yrittäjäryhmistä ahkerimmin. Päivittäin yleisimpiä käyttötapoja ovat sähköpostin selailu ja käsittely (89 %), tiedon hakeminen netistä (82 %) sekä puhelut ja osallistuminen puhelinneuvotteluihin (80 %). Asiantuntijayrittäjät lukevat päivittäin dokumentteja (59 %) ja tuottavat tekstiä (54 %) mobiililaitteilla muita yrittäjäryhmiä enemmän. He ovat innokkaimmin alkaneet hyödyntää pikaviestityökaluja ja Internet-puheluita älypuhelimilla ja tableteilla.

Kyselytulokset osoittavat, etteivät yrittäjät kuitenkaan vielä osaa ottaa mobiililaitteista kaikkea hyötyä irti. Yrityksille suunnattujen palvelujen, kuten projektinhallintatyökalujen, asiakkuuden hallintajärjestelmien ja laskutusohjelmien mobiilikäyttö on hyvin vähäistä kaikissa tutkituissa yrittäjäryhmissä. Näitä käytetään pääasiassa tietokoneella.

"Tutkimustulokset tukevat käsitystämme siitä, että erilaisten digitaalisten, liikkuvuutta tukevien työvälineiden käyttöaste on korkea, mutta laitteista ei vielä saada irti kaikkia niiden tuomia mahdollisuuksia tuottavuuden nousuun", sanoo Soneran yrittäjäasiakkuuksista vastaava johtaja Tuomo Laukkonen.

Myös yrittäjät näkevät digitaalisuuden ja mobiilipalveluiden hyödyntämiseen lisää mahdollisuuksia. Kyselytulosten mukaan neljännes asiantuntijayrittäjistä on kiinnostunut hyödyntämään pikaviestityökaluja nykyistä enemmän mobiilisti. Noin viidennestä kiinnostaa työajan seurantajärjestelmien ja asiakkuudenhallintajärjestelmien mobiilikäyttö.

Mobiliilaitteiden tuomat hyödyt näkyvät jo monin tavoin asiantuntijayritysten toiminnassa. Esimerkiksi kiinteistöjen tutkimustöihin ja korjausurakointiin erikoistunut RKM-Kuivaustekniikka hyödyntää tabletteja ja älypuhelimia monipuolisesti asiantuntijatyössä.

"Asiakkaan, esimerkiksi vakuutusyhtiön, toimeksianto kirjautuu järjestelmään, josta työntekijämme poimii tilauksen. Hän käy valokuvaamassa ja videoimassa kohdetta tabletilla ja älypuhelimella, kirjaa tulokset ja lähettää ensimmäisen tutkimusvedoksen tilaajalle jo paikan päältä. Toiminta on entistä nopeampaa ja selkeämpää, kun kaikki tieto löytyy samasta paikasta", sanoo RKM-Kuivaustekniikan toimitusjohtaja Ismo Penttilä.

Asiantuntijayrittäjillä etätyön lisääntyminen on ollut erityisen voimakasta. Monet tekevät osan työstä kotona (78 %), asiakkaan luona (54 %) tai esimerkiksi puhuvat puheluita autossa (41 %).

"Yrittäjyys on monelle enemmän elämäntapa kuin pelkkä työpaikka. Työtä tehdään usein ajasta ja paikasta riippumatta. Uudet tietoliikenneratkaisut ja mobiiliteknologia antavat tähän mahdollisuuden aiempaa paremmin", sanoo Tuomo Laukkonen.

Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin marras–joulukuussa 2014. Kyselyyn vastasi 1 009 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea. Näistä asiantuntijayrittäjiä oli 368. Kyselyn avulla haluttiin kartoittaa, miten mobiililaitteet ja tietoliikenneratkaisut vaikuttavat yritysten toimintaan, yrittäjän arjen sujuvuuteen ja hyvinvointiin. Vastaajiksi valittujen kriteereitä olivat yrityksen koko (alle 50 henkilöä) ja se, että vastaaja työskentelee omistamassaan yrityksessä sekä joko toimii päättävässä asemassa tai osallistuu yrityksensä päätöksentekoon.

*Tilastokeskuksen marraskuussa 2014 julkistamien tietojen mukaan älypuhelinta käyttävien suomalaisten osuus on 60 prosenttia. Tablettitietokonetta käytetään 32 prosentissa talouksista.

Tuomo Laukkonen, yrittäjäasiakkuuksista vastaava johtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Ismo Penttilä, toimitusjohtaja, RKM-kuivaustekniikka
Sähköposti: ismo.penttila@rkmkuivaustekniikka.fi

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.