Lähes 400 Mbit/s huippunopeuksia Soneran 4G-verkossa

Soneran 4G-verkossa on toteutettu 375 Mbit/s huippunopeuksia ensimmäisenä Pohjoismaissa. Huippunopeudet on toteutettu kolmen taajuuden kapasiteetin yhdistävällä tekniikalla.

Sonera ja Nokia Networks ovat esitelleet ensimmäisenä Pohjoismaissa 4G-verkon huippunopeuden 375 Mbit/s kaupallisessa käytössä olevassa verkossa, Huippunopeus on toteutettu kolmen taajuuden kapasiteetin yhdistävällä LTE-A Carrier Aggregation-tekniikalla (3x CA) ja laitekategorian 9 päätelaitteilla.

“4G-tekniikan edistymisen myötä pystymme tarjoamaan yhä nopeampia nettiyhteyksiä, enemmän kapasiteettia ja parantamaan verkon käyttäjien asiakaskokemusta”, sanoo teknologiajohtaja Kalev Reiljan , Sonera.

Nyt toteutetun huippunopeuden käyttöönottoa Soneran 4G-verkossa jatketaan huippunopeuksiin kykenevien laitteiden yleistymisen myötä.

4G: kohti yhtä vauhdikkaampaa mobiilinettiä

• Sonera otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön LTE-A-tekniikan 300 Mbit/s nopeudet kaupallisessa 4G-verkossa joulukuussa 2014.
• Soneran 4G-verkossa tehtiin maailmanennätys kesällä 2014 toteutetussa Aalto yliopiston ja JoikuSpeedin tutkimuksessa. 184 maassa toteutetun tutkimuksen korkein yhteysnopeus 137,8 Mbit/s mitattiin Helsingissä Soneran verkossa.
• 4G lanseerattiin kaupallisesti Suomessa marraskuun lopussa 2010, kun Soneran 4G-verkko avautui asiakkaille Helsingissä ja Turussa.
• Sonera esitteli ensimmäisen toimivan 4G-yhteyden 14.12.2009 Vallilassa vain noin kolme viikkoa 2,6 GHz:n taajuushuutokaupan jälkeen.

Lisätietoja medialle:

Osastopäällikkö Timo Hietalahti, Network & IT Infra, Sonera
Puh. 0400 437 713

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com , Soneran internetsivujen uutishuone . Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset .