Peikko Group onnistui vähentämään työmatkoja ja säästämään työaikaa Soneran digitaalisten viestintäratkaisujen avulla

Peikko Groupin teettämän tutkimuksen mukaan yrityksen työntekijät säästävät yli puolitoista tuntia viikossa Soneran tarjoamien digitaalisten viestintäratkaisujen avulla. Myös työmatkat vähenivät.

Lahtelaisen Peikko Groupin teettämän tutkimuksen* mukaan yrityksen työntekijät kokevat hyötyvänsä Soneran tarjoamista uusista viestintäratkaisuista merkittävästi. Niiden avulla työntekijät säästävät aikaa (60% vastaajista) ja samalla myös kollegoihin on helpompi olla yhteydessä (80% vastaajista).

”Säästetty aika käytettiin vastaajien mukaan tehokkaampaan ja laadukkaampaan työntekoon. Ajansäästön lisäksi 35% tutkimukseen vastanneista työntekijöistä koki, että myös työmatkat vähenivät uusien viestintäpalveluiden avulla – tätä tulosta tukee myös kirjanpitomme. Digitalisaatiosta on siis aitoa hyötyä meille”, sanoo Peikko Groupin toimitusjohtaja Topi Paananen.

Tasavertaisuus saattaa kärsiä online-tapaamisissa

Digitalisaation hyödyistä huolimatta uusien viestintäratkaisujen käyttöönotossa on myös varjopuolensa.

”Online-mahdollisuus helpottaa ja tehostaa työntekoa sekä yhteistyötä globaalisti, mutta saattaa asettaa kokoukseen paikan päälle saapuvat osallistujat ja verkon kautta mukaan tulevat osallistujat eriarvoiseen asemaan. Tutkimukseen vastanneista vain noin puolet, 52 % koki olevansa tasavertaisia tapaamishuoneessa oleviin verrattuna”, sanoo Paananen.

Toisaalta mobiililaitteilla käytettävien digitaalisten viestintäpalveluiden myötä lisääntynyt tavoitettavuus voi lisätä stressiä.
”Soneran teettämän tuoreen Yrittäjäkyselyn** mukaan mobiililaitteiden käyttö on tuonut mukanaan uusia toimintatapoja, verkostoituminen on lisääntynyt ja toiminta tehostunut. Myös yhteydenpito ja asioiden hoito on nopeutunut. Toisaalta koetaan jonkin verran myös, että lisääntynyt tavoitettavuus on lisännyt stressiä”, sanoo Soneran yritysliiketoiminnan johtaja Petri Niittymäki.

*Tutkimukseen osallistui 228 Peikko Groupin työntekijää.

**Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin internetkyselynä 25.11.–14.12.2015. Kyselyyn vastasi 1 170 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea. Jo kolmatta kertaa toteutetun kyselyn aiheina tällä kertaa oli erityisesti se, miten pk-yrittäjät kokevat digitalisaation mahdollisuudet, sen tärkeyden ja esteet käytännössä sekä miten mobiililaitteet ja tietoliikenneratkaisut vaikuttavat yrittäjän arjen sujuvuuteen. Vastaajiksi valittujen kriteereitä olivat yrityksen koko (alle 50 henkilöä) ja se, että vastaaja työskentelee omistamassaan yrityksessä sekä joko toimii päättävässä asemassa tai osallistuu yrityksensä päätöksentekoon.

Lisätiedot:

Petri Niittymäki, johtaja, yritysliiketoiminnan johtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group
Sähköposti: topi.paananen@peikko.com

Sonera on uuden sukupolven operaattori, jonka palvelut mahdollistavat sujuvampaa arkea, valinnan vapautta ja uusia mahdollisuuksia kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille. Soneralla oli vuoden 2015 lopussa noin 4,4 miljoonaa liittymäasiakasta ja noin 3700 asiantuntijaa töissä. Sonera edistää digitalisaatio muun muassa investoimalla vuosittain noin 200 miljoonaa euroa suomalaisten verkkoyhteyksiin. www.sonera.fi

Sonera on osa kansainvälistä TeliaSonera-konsernia. Tarjoamme toimivat ja kilpailukykyiset yhteydet ympäri maailmaa helposti ja huolettomasti. Toimintamme nojaa vastuullisen liiketoiminnan periaatteisiin. Lue lisää meistä www.teliasonera.fi