Sonera rakentaa Turun Satamaan nopean valokuituverkon

Sonera uudistaa Turun Sataman alueen verkkoyhteyksiä mittavasti loppuvuoden 2015 aikana. Turun Sataman alueen vanha kupariverkko puretaan ja tilalle rakennetaan luotettava ja nopea valokuituverkko. Uudistettavaan alueeseen kuuluu yli 140 kiinteistöä, joista osa on liiketiloja.

Sonera uudistaa tänä vuonna Turun alueen verkkoyhteyksiä yhteensä 5,5 MEUR:lla. Suurin Turkua koskeva yksittäinen investointi on Turun Sataman alueen kiinteiden yhteyksien peruskorjaus.
”Turku on Soneralle tärkeää aluetta ja haluamme tarjota turkulaisille parhaat mahdolliset tietoliikenneyhteydet. Turun Sataman alueen verkkojen uudistamisen myötä tuhannet alueen asukkaat ja liiketalot saavat käyttöönsä nopeat ja luotettavat valokuituyhteydet, jotka mahdollistavat monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut asiakkaillemme”, kertoo Turun aluejohtaja Kimmo Sulin.

Turun Sataman alueen valokuituyhteydet toteutetaan mikroputkitekniikalla, joka mahdollistaa uusien kuituliittymien lisäämisen verkkoon entistä yksinkertaisemmin ja nopeammin.
”Tähän projektiin valittu mikroputkitekniikka helpottaa ja nopeuttaa alueen asukkaiden liittymistä valokuituverkkoon nopeasti myös rakentamisen päätettyä ja vähentää näin katutöiden kestoa ja määrää merkittävästi”, kertoo verkoista vastaava johtaja Sami Siiki Soneralta.

Sonera tarjoaa kuituverkon asennuksen veloituksetta kaikille Turun Sataman peruskorjauksen alueella sijaitseville kiinteistöille. ”Tähän mennessä kaikki kiinteistöt, joilta lupaa on kysytty, ovat ottaneet tarjouksen vastaan”, Siiki kertoo. Soneran suunnitelmissa on jatkaa valokuituverkon toteuttamista Turussa myös muilla alueilla.

4G-verkko laajenee Turussa ja sen lähialueilla

Uuden kuituverkon rakentaminen tukee myös Turun Sataman langattoman verkon datakapasiteettia, sillä matkaviestinverkon 3G- ja 4G-tukiasemille tarvitaan valokuituyhteydet. Turun alueelle tehdään tämän vuoden aikana yhteensä noin 110 uutta 4G-tukiasemaa.

4G-verkko laajenee Turun kaupungin alueella yhteensä 75 tukiasemalla, Raisiossa yhdeksällä, Naantalissa 13 tukiasemalla, Kaarinassa 10 tukiasemalla, Liedossa seitsemällä ja Maskussa viidellä tukiasemalla.

Kimmo Sulin, aluejohtaja, Sonera
p. +358 40 3022021
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Sami Siiki, verkoista vastaava johtaja, Sonera
p. +358-400-579500
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.