Sonera toimittaa avoimen valokuituverkon palvelut Suupohjan seutuverkolle Siikaisissa

Suupohjan Seutuverkko Oy (Sunet) ja Sonera ovat sopineet Soneran laajakaista- ja viihdepalveluiden tarjoamisesta valokuituverkossa Siikaisten kunnan alueella. Hankkeen edetessä Sonera, Suupohjan Seutuverkko ja Siikaisten kunta kehittävät yhdessä verkkoa Avoin Kuitu -mallilla, joka tuo Siikaisten asukkaille entistä enemmän vapauksia valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa verkossa käyttää.

Sunet rakentaa Suupohjassa ja Pohjois-Satakunnassa usean kunnan alueella valokuituverkkoa, joka mahdollistaa kuntien asukkaille huippunopeat laajakaistayhteydet ja monipuoliset viihdepalvelut. Nyt yhtiö on käynnistänyt Soneran kanssa yhteistyön Siikaisten kunnan alueella, jossa tähän mennessä 53 % alueen kiinteistöistä on tilannut valokuituliittymän.

Alueellisen valokuituverkon omistaa Sunet, joka myös vastaa sen ylläpidosta ja viankorjauksesta. Siikaisten kunnan alueella valokuituverkko liitetään Soneran valtakunnalliseen runkoverkkoon ja asukkaille tulee ensi vaiheessa mahdolliseksi tilata myös Soneran monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut.

”Sunetin runkoverkko, joka ulottuu jo kahdeksan kunnan alueelle, on alusta asti rakennettu avoimeksi tietoliikenneverkoksi, jotta verkon asiakkaat voivat valita vapaammin palveluntarjoajansa. Tähän mennessä verkossa on toiminut neljä palveluntarjoajaa. Sonera on ensimmäinen valtakunnallinen toimija, joka edistää alueellisten kuituverkkojen rakentumista ja kehittää nyt aktiivisesti tätä avointa mallia. Siksi lähdimme kokeilemaan yhteistyötä Siikaisten alueella”, Suupohjan Seutuverkon toimitusjohtaja Aatu Samppala toteaa.

”Siikaisten kunta halusi lähteä kehittämään yhteistyötä Soneran kanssa, koska haluamme lisätä valokuituliittymien määrää kunnassamme aktiivisesti ja tarjota asukkaillemme mahdollisimman houkuttelevan valokuituverkon palveluvalikoiman”, sanoo Siikaisten kunnanjohtaja Viveka Lanne.

Avoin Kuitu -mallilla entistä monipuolisemmat palvelut Siikaisten asukkaille

Sonera on jo pitkään tehnyt yhteistyötä alueellisten kuituverkkojen kanssa ja tarjonnut näille osaamistaan niin tuotanto- kuin asiakasprosessienkin hoidossa.

”Tähän asti alueellisissa kuituverkoissa alueen asukkaat ovat usein saaneet vain yhden palveluntarjoajan palvelut. Sunet on ollut edelläkävijä verkon avoimuuden edistämisessä ja sopimuksen myötä Soneran Avoin Kuitu -malli laajentaa avoimuuden valtakunnalliselle tasolle. Malli tuo jatkossa Siikaisten asukkaille entistä enemmän vapauksia valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa verkossa käyttää”, toteaa Soneran Avoin Kuitu -konseptista vastaava johtaja Tuomo Kokkila.

Avoin Kuitu -mallissa Sonera pyrkii edistämään valokuituverkkojen rakentumista Suomeen yhdistämällä paikallisesti toteutetut valokuituverkot valtakunnallisesti yhteen, jolloin useiden eri palveluntarjoajien on helppo tuoda palvelut yhdellä kertaa kaikkien asiakkaiden saataville. Avoin Kuitu -verkoissa Sonera tuo osaamisensa alueellisten kuituyhtiöiden käyttöön, toimittaa verkossa tarvittavat aktiivilaitteet ja valvoo verkkoa 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

TeliaSoneralla on hyviä kokemuksia vastaavasta mallista Ruotsissa. Sen avulla pientaloalueen liittymätiheys on saatu maksimoitua ja kuituliittymän hinta alueen asukkaille mahdollisimman alhaiseksi.

www.sunet.fi
www.avoinkuitu.fi

Aatu Samppala, toimitusjohtaja, Suupohjan Seutuverkko Oy
p. (06) 2413 4235
Sähköposti: etunimi.sukunimi@sunet.fi

Viveka Lanne, kunnanjohtaja, Siikainen
Sähköposti: etunimi.sukunimi@siikainen.fi

Tuomo Kokkila, johtaja, Avoin Kuitu -konsepti, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.